براساس این گزارش که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، تعداد ۵۱۲۵ مورد نژادپرستی، یهودستیزی، ضد همجنسگرایی و دیگر پیامهای تنفرآمیز در اطلاعیههای کاغذی، برچسبها، بنرها و پوسترها دیده شده است.
این سازمان تنفرستیز اعلام کرد، این حدودا دو برابر ۲۷۲۴ موردی است که در سال ۲۰۱۹ گزارش شده بود. تخمین پروپاگاندای آنلاین دشوارتر است و این احتمال وجود دارد که آن موارد به میلیونها مورد برسند.
لیگ ضد افترا که بیش از یک قرن پیش راهاندازی شد، تاکید کرد که سال گذشت شاهد بالاترین سطح پروپاگاندای برترپنداری سفید از حدود یک دهه پیش بوده است.
این گزارش در شرایطی منتشر میشود که مقامهای آمریکایی در حال تحقیق و پیگرد عواملی هستند که ژانویه به کنگره حملهور شدند؛ برخی از آنها به ارتباط یا اعلام حمایت از گروههای تنفرپراکن و چریکهای ضد دولتی متهم هستند.
جاناتان گرینبلات، مدیر اجرایی این گروه گفت: در حالی که ما برای درک و بررسی چهار سال گذشته تلاش میکنیم، همواره به ناآرامی شارلوتسویل و آشوب کنگره میرسیم. حقیقت این است که بین بازه زمانی این دو ماجرا، اتفاقات زیادی رخ داد.
کریستین پیکیولینی که سابقا از افراطگرایان دست راستی بود و گروه تندرو "پروژه رادیکالهای آزاد" را تاسیس کرد، میگوید افزایش پروپاگاندا در این حقیقت نهفته است که برترپنداری سفیدپوست و جذب افراطگرایان به بحرانها به چشم فرصت مینگرند.
پیکیولینی به آسوشیتدپرس گفت: آنها از تردید و هراس ناشی از بحران، برای جذب عوامل جدید با توجیه "ما مقابل آنها" استفاده میکنند و "طرف دیگر" را مقصر درد و رنج، شکست یا اندوه خودشان به تصویر میکشند. تردید کنونی که با پاندمی کرونا، بیکاری، انتخابات جنجالی، اعتراضات بر سر کشتارهای فراقانونی سیاهپوستان به دست پلیس و زمینه نژادپرستی در کشورمان ایجاد شده، موج فوقالعادهای برای جذب آمریکاییهایی فراهم کرده که از تغییر و پیشرفت بیمناک هستند.
براساس این گزارش، دستکم ۳۰ گروه برترپندار سفید معروف در پشت پروپاگاندای تنفر قرار دارند. اما سه گروه شامل جبهه میهنپرست، کلوب سوسیال ناسیونالیستها و انجمن میراث اروپایی نیوجرسی، عامل ۹۲ درصد این تحرکات هستند. بالاترین سطوح این نوع تبلیغات در تگزاس، واشنگتن، کالیفرنیا، نیوجرسی، نیویورک، ماساچوست، ویرجینیا و پنسیلوانیا دیده میشود.