کد خبر: ۷۰۰۴۲
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۹

جنجال بخاطر ورود خلیل‌زاد در نشستی با حضور متكی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: لس آنجلس تایمز نوشت خلیل‌زاد روز شنبه بدون برنامه قبلی در نشست داووس در یك مباحثه درباره برنامه هسته ای بحث انگیز ایران شركت كرد. از جمله كسانی كه در این بحث شركت كرده بودند منوچهر متكی وزیر امور خارجه و مجتبی ثمره هاشمی از مشاوران ارشد محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران بودند.

به نوشته این روزنامه خلیل زاد از موضع امریكا كوتاه نیامد، اما مقررات دولت بوش را كه فقط تحت شرایط بسیار محدودی و با تائید قبلی اجازه مذاكره با مقامات ایرانی را می دهد نقض كرد.

یك سخنگوی وزارت خارجه امریكا كه خواست ناشناس بماند، گفت: حضور خلیل‌زاد در نشستی با حضور وزیر امور خارجه ایران و مشاور رئیس جمهوری این كشور بدون مجوز بود.

وی افزود: مقامات امریكا در این باره با خلیل‌زاد گفتگو خواهند كرد.
فیلم مذاكره 78 دقیقه ای در پایگاه اینترنتی مجمع جهانی اقتصاد و پایگاه یوتیوب منتشر شده است، اما مقامات وزارت خارجه امریكا كه از آنها دیروز در این باره سوال شد یكه خوردند .

در این مطلب آمده است تحلیلگران ایران احتمال داده اند كه دولت امریكا پس از انتشار گزارش برآورد اطلاعاتی ملی در باره برنامه هسته ای ایران ممكن است دامنه گفتگو با تهران را بازتر كرده باشد، اما سخنگوی خلیل‌زاد گفت حضور در نشست داووس برای این نبود كه باب مذاكره با ایران در باره برنامه هسته ای این كشور باز شود.

ریچارد ای گرینل گفت: هیچ دیدار جداگانه یا گفتگوی مستقیم یا حتی دست دادن با وزیر خارجه ایران رخ نداد و خلیل زاد فقط در یك گفتگوی چند جانبه و با حضور یك نفر كه بحث ها را هدایت می كرد، شركت كرد.

در پایگاه اینترنتی نشست داووس اشاره ای به حضور خلیل‌زاد در این مباحثه نشده است كه این حاكی است وی ممكن است بدون برنامه قبلی وارد بحث شده باشد.

لس انجلس تایمز نوشت خلیل زاد در جامعه دیپلماتیك سفیری خوشرو و خوش برخورد تلقی می شود كه همیشه هم از مقررات دولت پیروی نمی كند. وی كه سفیر سابق امریكا در افغانستان و عراق بوده است یكی از معدود مقامات امریكایی است كه تماس های شخصی با همتایان ایرانی خود دارد.

در ادامه این روزنامه می نویسد، وی در زمان عهده دار بودن سفارت امریكا در افغانستان هماهنگی كمك های ایران در تشكیل دولت موقت افغانستان در كابل را بر عهده داشت. او در عراق هم در خصوص مسائل امنیتی با ایرانی ها تعامل داشت.

خلیل‌زاد وقتی سال گذشته وارد سازمان ملل شد، گفت: هیچ دستوری برای تعامل با سفیر ایران در این سازمان ندارد اما در خصوص خودداری از گفتگو با او نیز دستوری دریافت نكرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین