کد خبر: ۷۰۰۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
اسرائیل امیدوار است، ایران کماکان پیشنهاد امریکا برای تعامل را رد کند

در جریان مذاکرات محرمانه اسرائیل و آمریکا درباره ایران چه گذشت؟

مقام‌های اسرائیل گفته‌اند که امیدوارند ایران کماکان به رد پیشنهاد امریکا برای تعامل و مصالحه ادامه دهد. اسرائیلی‌ها امیدوارند با اعمال فشار تحریمی امریکا علیه ایران، تهران پیش از لغو تحریم‌ها با اعطای امتیازاتی موافقت کند.
در جریان مذاکرات محرمانه اسرائیل و آمریکا درباره ایران چه گذشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- سه مقام ارشد اسرائیلی مطلع از جریان مذاکرات نمایندگان امریکایی و اسرائیلی به سایت "اکسیوس" اطلاع داده‌اند که در اولین دور مذاکرات استراتژیک میان نمایندگان امریکا و اسرائیل در هفته گذشته، مقام‌های ارشد امنیت ملی و سیاست خارجی دو طرف همه آن چه که درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌دانستند را با یکدیگر مطرح کردند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت با افشاگری درباره این جلسه محرمانه می‌نویسد: "این جسله از آن رو مهم است که در میانه تلاش "جو بایدن" رئیس جمهوری امریکا برای در پیش گرفتن دیپلماسی با ایران برگزار شده است. گفت‌و‌گوی استراتژیک امریکا و اسرائیل برای رفع اختلاف رویکرد و هماهنگی میان دو طرف در مسیر پیش رو بوده است.

اولین هدف اسرائیل در جلسه برگزار شده در تاریخ ۱۱ مارس دستیابی به مبانی مشترک با امریکا در مورد به اشتراک‌گذاری اطلاعات درباره ایران بوده است. گفته شده که تصویر اطلاعاتی که هر دو طرف در مورد تحولات اخیر درباره برنامه هسته‌ای ایران ارائه داده‌اند تقریبا یکسان بوده است.

یک مقام اسرائیلی آگاه به "اکسیوس" گفته که تفاوت‌های ظریف و اندکی میان طرفین وجود دارد و در کلیت امر دو طرف داده‌ها را به روشی مشابه درک می‌کردند. این مقام اشاره کرده که جلسه بسیار مثبت بود، اما تنها آغاز یک روند بوده است.

این سایت در ادامه می‌افزاید: این جلسه توسط "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی کاخ سفید و "مئیر بن شبات" همتای اسرائیلی او برگزار شد. این جلسه براساس سیستم ویدئو کنفرانس ایمن برگزار شده است. در این جلسه مقام‌های ارشد سیا، پنتاگون، شورای امنیت ملی، وزارت خارجه و سایر آژانس‌های اطلاعاتی امریکا حضور داشتند. همچنین، در طرف اسرائیلی مقام‌های موساد، اطلاعات ارتش، کمیته انرژی اتمی، وزارت خارجه و وزارت دفاع آن رژیم حضور داشته‌اند.

جلسات این مجمع در زمان ریاست جمهوری اوباما نیز به صورت کاملا مخفیانه برگزار شده بود و در دوره ترامپ زمانی که تمرکز بر هماهنگی کارزار "فشار حداکثری" علیه ایران بود ادامه یافت.

سالیوان در این نشست وعده داد که ضمن پیگیری احیای برجام که در تضاد با موضع "نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل است با اسرائیل هماهنگی نزدیکی داشته باشد. در نهایت، اما مقام‌های اسرائیل از بحث راضی بودند و گفتند که "سالیوان" و تیم‌اش بر اهمیت جلوگیری از به ادعای آنها دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در بلندمدت تاکید داشتند.

به گفته مقام‌های اسرائیلی "سالیوان" وعده داده که امریکا در تصمیمات‌اش درباره ایران با اسرائیل شفاف باشد اما انتظار شفافیت متقابل را از اسرائیل در همان سطح دارد. مقام‌های اسرائیل در این جلسه گفته‌اند که "سالیوان" و تیم‌اش در مورد مشکلاتی که در دیپلماسی با ایران با آن روبرو هستند صریح بودند.

مقام‌های اسرائیل گفته‌اند که امیدوارند ایران کماکان به رد پیشنهاد امریکا برای تعامل و مصالحه ادامه دهد. اسرائیلی‌ها امیدوارند با اعمال فشار تحریمی امریکا علیه ایران، تهران پیش از لغو تحریم‌ها با اعطای امتیازاتی موافقت کند.

در این نشست بر سر ایجاد تیم مشترک ویژه‌ای برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران در آینده موافقت شد. مقام‌های اسرائیلی می‌گویند جلسه دوم طی هفته‌های آینده برگزار خواهد شد و در آن به برنامه موشکی و فعالیت‌های ایران در خاورمیانه پرداخته خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین