کد خبر: ۷۰۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۹

قطعنامه خصمانه پارلمان اروپا علیه ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایندگان پارلمان اروپا روز پنج شنبه قطعنامه ای در ارتباط با ایران به تصویب رسانده اند که در آن از عدم توقف همه فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم از سوی کشورمان ابراز تاسف شده است. همزمان کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده که ایران به سئوالات مهم این اتحادیه درباره برنامه هسته ای اش به طور کامل پاسخ نمی دهد.

به گزارش خبرگزاری آلمانی DPA این قطعنامه در پی مذاکرات روز چهارشنبه نمایندگان پارلمان اروپا و ارائه گزارش خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی و بنیتا فررو والدنر، کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا از آخرین تحولات در روابط این اتحادیه با ایران به تصویب رسید.

در این قطعنامه از تلاش های اتحادیه اروپا در باز نگه داشتن باب گفتگو با ایران در زمینه مسئله هسته ای و پیدا کردن راه حل دراز مدت در این مورد حمایت شده و بر اهمیت نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید شده است.

نمایندگان همچنین مجددا موضع خود مبنی بر قابل حل بودن این بحران و عدم لزوم طرح گزینه نظامی را تکرار کرده، از دولت آمریکا خواستند که دست از تهدید نظامی و سیاست تغییر نظام ایران بردارد.

آنها در مقابل از ایران نیز می خواهند تا بدون تاخیر برای روشن کردن آینده برنامه اتمی اش پای میز مذاکره برگردد و غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

خاویر سولانا کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در سخنانی غیرمتعارف گفت: «پاسخ روشنی از مقامات ایرانی در ارتباط با سوالات مهم برنامه اتمی شان نمی شنود».

وی با اشاره به پیشنهاد برخی کشورها برای تاسیس یک بانک بین المللی سوخت هسته ای گفت: «در دنیایی که تمایل رو به افزایشی برای انرژی اتمی وجود دارد، ما باید راه هایی پیدا کنیم که به کشورها اطمینان دهد، می توانند سوخت هسته ای را بدون اینکه خودشان نیازی به غنی سازی داشته باشند تهیه کنند».

قطعنامه تازه پارلمان اروپا احتمال عقد توافقنامه همکاری تجاری با ایران را به همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه اش موکول کرده است.

در این قطعنامه همچنین از کمیسیون اروپا خواسته شده تا هیئتی را برای ترویج گفتگو بین مقامات و نهادهای جامعه مدنی دو طرف تعیین کند و در حوزه هایی مانند کمک به پناهندگان و مبارزه با مواد مخدر ارتباطش را با ایران تقویت نماید.

روز گذشته بنیتا فررو والدنر، کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا گفته بود باوجودی که مسئله اتمی بر همه جنبه های رابطه با ایران سایه انداخته ولی باید همزمان ارتباط در زمینه های دیگر ادامه پیدا کند. وی با اشاره به سابقه تاریخی طولانی دو طرف، آن را عاملی مهم برای تبادل اندیشه، هنر و فرهنگ معرفی کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین