کد خبر: ۷۰۰۶۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
در اولین روز مذاکرات آلاسکا

درگیری دیپلمات‌های آمریکایی و چینی

ایالات متحده و چین در اولین نشست عالی‌رتبه و حضوری خودشان در دولت بایدن از سیاست‌های یکدیگر به سختی انتقاد کردند و روابط عمیقا تیره این دو رقیب جهانی در جریان نشست علنی در آلاسکا در معرض دید قرار گرفت.
درگیری دیپلمات‌های آمریکایی و چینی
آفتاب‌‌نیوز :

نمایندگان ایالات متحده به سرعت چین را به "خودنمایی و نقض پروتکل‌های این نشست" متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در آستانه مذاکرات، پکن یک جلسه جنجالی را پیش‌بینی کرده بود و سفیر آن در واشنگتن گفت اگر ایالات متحده فکر می‌کند که چین مصالحه می‌کند پر از توهم است.

این نشست دو روزه پنجشنبه در شهر آنکوریج آلاسکا شروع شد و طی آن آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با یانگ جیچی، مسئول روابط خارجی حزب کمونیست و وانگ یی، وزیر خارجه چین دیدار کردند.

آنتونی بلینکن و یانگ جیچی در سخنان آغازین خود در این جلسه، که در برابر دوربین‌ها بیان می‌شد، به انتقاد صریح از سیاست‌های طرف مقابل پرداختند.

وزیر خارجه آمریکا گفت که او در این گفت‌وگوها از مسائلی چون اقدامات چین در هنگ‌کنگ و تایوان، رفتار با اقلیت مسلمان ایغور، حملات سایبری و انسجام اقتصادی متحدانشان طفره نخواهد رفت.

او همچنین گفت که آمریکا به تقویت نظامی از مقررات در جهان متعهد است که به حفظ ثبات بین‌المللی کمک می‌کند، درحالی که به گفته او چین با عملکردش این ثباث را "تهدید" می‌کند. بلینکن گفت: هر کدام از این اقدامات، نظم مبتنی بر قانون که ثبات جهانی را حفظ کرده، تهدید می‌کند."

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشست مقامات چینی و آمریکایی در آلاسکا گفت، آمریکا به دنبال درگیری با چین نیست، ولی از اصول و دوستانش دفاع می‌کند. آمریکا «به طور صادقانه» درباره نگرانی‌های خود در قبال چین صحبت می‌کند.

یانگ جیچی در سخنانی ۱۵ دقیقه‌ای از دموکراسی متزلزل آمریکا و بدرفتاری آن با اقلیت‌ها انتقاد کرد و به نکوهش سیاست‌های خارجی و تجاری واشنگتن پرداخت.

جیچی گفت: ایالات متحده از نیروی نظامی و هژمونی مالی خود برای اعمال صلاحیت بر دیگران و سرکوب دیگر کشورها استفاده می‌کند. این مفاهیم اصطلاح امنیت ملی را مورد سوء استفاده قرار می‌دهند تا مانع مبادلات تجاری عادی شود و برخی از کشورها را به حمله به چین تحریک می‌کند. اجازه دهید بگویم که ایالات متحده هیچ صلاحیتی ندارد که بگوید می‌خواهد از موضع قدرت با چین صحبت کند. طرف آمریکایی حتی ۲۰ یا ۳۰ سال پیش هم صلاحیت گفتن چنین حرفی را نداشت چون این راه تعامل با مردم چین نیست.

خبرگزاری رویترز نوشت: در حالی که چین و آمریکا برای دیدار روز پنجشنبه در آلاسکا آماده می‌شوند، مقامات آمریکایی به دنبال این هستند که اگر چین می‌خواهد روابط میان دو کشور از سر گرفته شود، رفتارش را تغییر دهد. با این حال پکن هشدار داده است اگر واشنگتن فکر می‌کند چین مصالحه می‌کند، کاملا در توهم به سر می‌برد.

طبق اعلام واشنگتن، سفر مقامات این کشور به کشورهای آسیایی و همچنین تماس با اروپا و هند و دیگر شرکا نشان می‌دهد که آمریکا از زمان ریاست جمهوری جو بایدن چقدر دست خود را برای مقابله با چین تقویت کرده است.

در آستانه مذاکرات دو طرف، آمریکا اقداماتی ناگهانی علیه چین اتخاذ کرده است، از جمله لغو مجوز برخی شرکت‌های مخابراتی چینی، صدور حکم احضاریه برای چند شرکت فناوری اطلاعات چینی به دلیل مسائل امنیت ملی و بروز رسانی تحریم‌ها علیه چین به دلیل شرایط دموکراسی در هنگ کنگ.

در این میان، سفیر چین در واشنگتن روز چهارشنبه اعلام کرد، آمریکا اگر فکر می‌کند که مقامات ارشد چین این سفر را به آلاسکای «یخ زده» سفر می‌کنند تا «مصالحه کنند و امتیاز دهند»، آن‌ها کاملا در توهم هستند.

در مقابل مقام‌های چین گفتند که پکن تابع مقررات و نظام سازمان ملل است، نه تابع چند کشور معدود که خود را مدافع نظم بین‌المللی می‌دانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین