کد خبر: ۷۰۰۹۴۴
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰

موضع‌گیری تازه لاوروف درباره برجام و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از رویکرد آمریکا در مورد برجام گفت: خروج آمریکا از برجام نشانگر ناتوانی این کشور در اجرای توافق ها و نقض قوانین بین المللی بود.
موضع‌گیری تازه لاوروف درباره برجام و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش وبگاه وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف در ابتدای سفر خود به پکن در گفت وگو با رسانه های چینی گفت: آمریکا هم خودش از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و به تعهداتش عمل نکرد هم تمامی کشورهای دیگر عضو برجام را از عمل به قطعنامه شورای امنیت منع کرد که نقض آشکار قوانین بین‌الملل است.

وی ادامه داد: خروج از برجام نقض آشکار قوانین بین المللی و نشانگر عدم توانایی کشور از اجرای توافق است.

توافق هسته‌ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سال ۲۰۱۵میلادی میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد. اما دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق، آمریکا از توافق نامه هسته ای برجام با ایران خارج شد و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را مجدداً اعمال کرد.

تهران نیز متقابلا از کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق از جمله کنار گذاشتن محدودیت ها در رابطه با تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم خبر داد اما با شروع به کار دولت جدید آمریکا و اعلام تمایلش برای بازگشت به این توافق، طرف های دیگر برجام خواستار اقدام هر چه سریعتر دولت بایدن در این مورد هستند و روسیه به عنوان فعال ترین عضو تاکید بیشتری برای برگشت برجام به جایگاه اصلی خود دارد.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است لغو تحریم ها، اولین گام لازم از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام است و بازگشت واشنگتن به این توافق، تنها با یک امضا امکان پذیر نیست.

لزوم لغو تحریم های یکجانبه

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه مصاحبه خود با رسانه های چینی با اشاره به پیشنهاد سال گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای لغو تحریم های یکجانبه در سطح بین المللی اظهار داشت: این پیشنهاد برای حذف تحریم های یکجانبه به عنوان ابزار غیرقانونی از سیستم مناسبات بین المللی بود که شایسته حمایت است.

وی افزود: ونزوئلا در سازمان ملل پیشنهاد کرده است که ائتلاف بین المللی علیه تحریم های یکجانبه ایجاد شود و در این سازمان گزارشگر ویژه در مسائل مربوط به لغو این تحریم ها وجود دارد که ارزیابی ها و گزارش های بسیار دقیق ارائه می کند.

لاوروف در ادامه تصریح کرد که کشورها باید به موازات اقدامات بین المللی برای لغو تحریم ها، به تقویت توانمندیهای خود بپردازند.

وی ادامه داد: شما شاهد هستید که آمریکا هدف خود را محدود کردن توسعه تکنولوژیکی روسیه و چین اعلام کرده است. به همین دلیل ما باید ریسک های تحریمی ها را از راه تقویت استقلال تکنولوژیکی و از راه استفاده از ارزهای ملی و ارزهای جهانی به عنوان جایگزین دلار در پرداخت های ما کاهش دهیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: باید از سیستم پرداخت های بین المللی که تحت کنترل غرب قرار دارد، کنار رفت.

به گفته لاوروف، زندگی چنین آموزش می دهد که روسیه و چین از اعمال خلاف قانونی کشورهای غربی وابسته نباشند.

لاوروف امروز ۲۲ مارس سفر چهار روزه خود به چین و کره جنوبی را آغاز کرده است.

وی فردا سوم فروردین با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دیدار می کند و دو طرف دورنمای توسعه روابط دوجانبه باتوجه به بیستمین سالگرد امضا قرارداد همکاری و دوستی و حسن همجواری بین روسیه و چین را بررسی می کنند.

وزرای خارجه روسیه و چین درخصوص موضوعات مهم بین المللی و همکاریهای دو کشور در عرصه های مختلف و نیز در عرصه بین المللی گفت و گو می کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین