کد خبر: ۷۰۱۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۸

روز جهانی آب؛ نگرانی‌های روزافزون از تشدید کمبود "مایه حیات"

آبی که در ظرفشویی، حمام و توالت استفاده می‌شود، در نهایت به چرخه آب باز می‌گردد. از آنجا که دستگاه تصفیه آب قادر به از بین بردن همه انواع آلودگی‌ها نیست، آثاری از برخی از این آلودگی‌ها همچنان در آب به جا می‌مانند. بنابراین از خالی کردن مواد دارویی و شیمیایی مانند رنگ در چاهک دستشویی یا چاه توالت خودداری کنید.
روز جهانی آب؛ نگرانی‌های روزافزون از تشدید کمبود
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان ملل متحد روز ۲۲ مارس را روز جهانی آب نام‌گذاری کرده است. نامگذاری این روز در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل که در شهر ریودوژانیرو در سال ۱۹۹۲ برگزار شد، مطرح گردید. این روز هرسال شعار مخصوص خود را دارد. شعار امسال بر موضوع "ارزش نهادن آب" متمرکز شده است.

چه راه‌هایی برای حفاظت از آب وجود دارد؟ کدام کشورهای جهان با کمبود آب مواجه‌اند؟ این پرسش‌ها تاکیدی است بر اهمیت استفاده درست از منابع آبی موجود در جهان.

"روز جهانی آب" یادآور اهمیت آب و پیامدهای فاجعه‌بار ناشی از کمبود و توزیع نابرابر آن است. امسال شعار سازمان ملل متحد در این روز "آب برای همه" است. بنا به محاسبات موسسه منابع جهانی بیش از ۳۰ کشور در سراسر جهان با کمبود شدید آب روبرو هستند. کارشناسان نیز دلایل کمبود آب را در استفاده بی‌رویه و بیش از حد منابع آبی می‌دانند؛ بدین معنا که میزان استفاده از منابع آبی بیش از میزان تولیدی است که در طبیعت صورت می‌گیرد. افزایش جمعیت در جهان، گرمایش زمین و آلودگی آب نیز از دیگر دلایل آن به شمار می‌روند.

کمبود آب آشامیدنی در برخی مناطق آسیا

بنابه گزارش "موسسه بین‌المللی مدیریت آب"، با توجه به رشد جمعیت هند، میزان نیاز به آب آشامیدنی در این کشور در سال ۲۰۵۰ تا ۳۰ درصد نسبت به زمان حال افزایش می‌یابد. هم اکنون نیز برخی مناطق کشور اردن به دلیل مهاجرت بسیاری از پناهندگان با کمبود آب مواجه هستند. چین از جمله کشورهایی است که برای کشاورزی و صنایع رو به رشدش به آب فراوانی نیاز دارد.

سازمان ملل: کمبود آب مهاجرت و پناهجویی را تشدید می‌کند

کمیساریای عالی پناهندگان وابسته به سازمان ملل متحد روز دوشنبه دوم فروردین (۲۲ مارس) به مناسبت روز جهانی آب هشدار داد که کمبود آب، عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، خشکسالی، فرسایش خاک و بیابانزایی از عوامل مؤثر در تشدید مهاجرت هستند.

به گزارش یونیسف ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آب سالم دسترسی ندارند. به گزارش یونیسف تغییرات اقلیمی به کمبود آب در سراسر جهان دامن زده است.

در حال حاضر ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که حداقل یک ماه در سال با کمبود آب مواجه هستند. از سوی دیگر میلیون‌ها دیگر نیز نفر در ماه‌های بارندگی و سیل با آلودگی چشمه‌ها و منابع آب مواجه می‌شوند.

به گفته گرد مولر، وزیر عمران و توسعه آلمان و به نقل از یونیسف ۴۵۰ میلیون کودک در سراسر جهان دسترسی به آب سالم ندارند.

ایران نیز در دو دهه اخیر با خشکسالی و کمبود آب مواجه بوده است. به طوری که در سال آبی امسال (‌۱۳۹۹ - ۱۴۰۰) از اول مهر تا ۱۰ اسفند ماه میزان کل ریزش‌های جوی حدود ۱۰۷ میلیمتر بوده است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌ھای مشابه درازمدت ۲۶ درصد کاھش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۴۱ درصد کاھش نشان می‌دھد. این آمارها نشان‌دهنده شرایط نامناسب منابع آبی در کشور است.

ایرنا در گزارشی به مناسبت روز جهانی آب، نوشته است که در ایران حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب تمام آب قابل استحصال وجود دارد که سالانه حدود ۶ تا ۷ میلیارد متر مکعب بیشتر از این میزان آب مصرف می‌شود. به عبارت دیگر، استفاده بدون جبران از سفره‌های آب زیرزمینی در خدمت مصرف بالای آب در ایران قرار می‌گیرد؛ مصرفی که بیش از همه به کشاورزی عقب‌افتاده و غیرپیشرفته نسبت داده می‌شود.

همین مصرف بی‌رویه و غیراقتصادی آب سبب شده که متوسط سرانه مصرف آب در ایران به دو برابر متوسط جهانی که ۱۵۰ لیتر است، برسد.

در یکصد سال اخیر بر مصرف آب در سراسر جهان شش برابر افزده شده است. کارشناسان می‌گویند با افزایش جمعیت، تولیدات صنعتی و کالاهای مصرفی باز هم سالی یک درصد به مصرف آب افزوده خواهد شد و این درحالی است که تغییرات اقلیمی تاثیر بسزایی بر وضعیت آب خواهد داشت و بر بحران آن دامن خواهد زد.

در گزارش یونیسف که به مناسبت روز جهانی آب منتشر شده خواسته شده تا "ارزش این عنصر حیاتی" درک شود و برای حفظ آن سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.

بنابه گزارش موسسه بین‌المللی مدیریت آب، با توجه به رشد جمعیت هند، میزان نیاز به آب آشامیدنی در این کشور در سال ۲۰۵۰ تا ۳۰ درصد نسبت به زمان حال افزایش می‌یابد. هم اکنون نیز برخی مناطق کشور اردن به دلیل مهاجرت بسیاری از پناهندگان با کمبود آب مواجه هستند. چین از جمله کشورهایی است که برای کشاورزی و صنایع رو به رشدش به آب فراوانی نیاز دارد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین