کد خبر: ۷۰۱۱۸۸
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷

تنهایی به کوه نروید!

با آغاز فصل بهار بسیاری از علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی فرصت را غنیمت شمرده و این روزها برای تغییر حال و هوای خود و ورزش کردن به دل کوه می زنند.
تنهایی به کوه نروید!
آفتاب‌‌نیوز :

در کرمانشاه نیز به واسطه شرایط جغرافیایی کوهستانی خود علاقمندان به کوه و کوهنوردی کم نیستند و شور و شوق آنها را می توان در روزهای آخر هفته در دامنه های تاق بستان و پرآو و.... دید، اما طی همین مدت چند هفته اخیر که شمار زیادی به کوه می روند، آمار حوادث کوهستان در کرمانشاه افزایش یافته و شاهد حوادث تلخی برای تعدادی از کوهنوردان استان بوده ایم.

حوادثی که شاید اگر رعایت توصیه ها و اصول ایمنی کوهنوردی بود، هیچگاه اتفاق نمی افتاد.

در این رابطه حسام الدین کرجی مسئول کمیته فنی هیات کوهنوردی استان در گفت و گو با ایسنا توصیه هایی را به کوهنوردان و علاقمندان به کوه داشت و ضمن تاکید براینکه کوهنوردان نباید به تنهایی به کوه بروند، اظهار کرد: برای رفتن به کوه باید برخی اصول را رعایت کرد و با خطرات کوهستان آشنا بود.

وی تصریح کرد: هرچند لازمه کوهنوردی گذراندن دوره های آموزشی است، اما اگر افرادی این دوره ها را نگذرانده اند باید برخی اصول را حتما رعایت کنند.

مسئول کمیته فنی هیات کوهنوردی استان اضافه کرد: این افراد هیچگاه نباید تنهایی به کوه بروند و حتما بصورت گروهی و یا به همراه یک راهنما و راه بلد کوهستان برای این‌کار اقدام کنند.

وی افزود: افراد زمانی که برای رفتن به کوه تصمیم می گیرند، باید پیش بینی های جوی را در نظر گرفته و اگر شرایط آب و هوایی خوب نبود از برنامه خود منصرف شوند.

کرجی خاطر نشان کرد: همچنین خانواده خود را در جریان کامل برنامه صعودشان قرار دهند، شارژ گوشی خود را نیز کاملا پر کرده و تغذیه مناسب و آب آشامیدنی کافی به همراه داشته باشند.

وی سقوط از ارتفاع و گم شدن را یکی از مهمترین خطراتی در کوهستان دانست که بسیاری از کوهنوردان را تهدید می کند و در این رابطه گفت: دلیل اصلی وقوع این دو خطر، تردد کوهنوردان از مسیرهای غیرمشخص است، برای همین از همه کوهنوردان مبتدی می خواهیم زمانی که به کوه صعود می کنند از مسیرهایی تردد کنند که مسیرهای اصلی و محل تردد سایر کوهنوردان است.

مسئول کمیته فنی هیات کوهنوردی استان اضافه کرد: از آنجایی که بخش دیگری از حوادث کوهستان مربوط به پیچ خوردگی مچ پا است، بنابراین کوهنوردان باید کفش های استاندارد و مناسب بپوشند.

وی با تاکید براینکه افراد علاقمند به کوه باید حتما دوره های آموزشی لازم را بگذرانند، گفت: از حدود یک سال و نیم پیش فدراسیون طرحی را اجرا کرد که تا امسال هم این طرح در استان اجرا شد و طی آن چندین دوره کلاس های آموزشی طی 16 ماه بصورت رایگان برای علاقمندان به کوهنوردی گذاشتیم.

کرجی یادآورشد: هدف از برگزاری این کلاس ها این بود که افراد با اصول و خطرات و حفاظت های کوهستان آشنا شوند تا در کوهستان با کمترین حوادث مواجه شوند که باتوجه به مفید بودن این کلاس ها امیدواریم فدراسیون دوباره برگزاری رایگان آنها را در دستور کار قراردهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین