کد خبر: ۷۰۱۲۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
چابهار کلید آینده سد کمال خان افغانستان است

اشرف غنی: حاضر به تبادل نفت و آب با ایران هستیم

رییس جمهوری افغانستان امروز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه سد کمال خان در مرز ایران و افغانستان گفت، آینده این سد، بستگی به تبدیل شدن استان نیمروز به بندر تجاری دارد که کلید آن بندر چابهار است.
اشرف غنی: حاضر به تبادل نفت و آب با ایران هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس جمهوری افغانستان در این مراسم اظهار داشت: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به همدیگر وابسته است و در این راستا دو کشور باید با یکدیگر همکاری کنند.

وی تصریح کرد: پس از افتتاح سد، محصولات کشاورزی نمیروز به جمهوری اسلامی ایران صادر و این استان به انبار گندم دو کشور تبدیل خواهد شد.

اشرف غنی تأکید کرد، آب هیرمند معاهده کل افغانستان با ایران است وموضوع آب سد کمال خان نیز با این معاهده تطبیق داده خواهد شد و افغانستان به تعهدات خود عمل خواهد کرد. البته ایران برای تقاضای آب بیشتر از این معاهده، باید با افغانستان مذاکره و مبلغی پرداخت کند.

به نوشته ایرنا، اشرف غنی با بیان اینکه همکاری منطقه ای در راستای منافع ملی افغانستان لازم است گفت، به همین منظور و برای تولید انرژی از باد و خورشید، با شرکت‌های بین المللی از جمله زیمنس آلمان و جمهوری اسلامی ایران مذاکره خواهیم کرد. آینده سد کمال خان به تبدیل شدن نیمروز به بندر تجاری بستگی دارد که کلید آن چابهار خواهد بود.

وی افزود: هزینه انتقال کالا از چابهار نسبت به بندر کراچی ۲.۵ برابر کمتر است و اگر پاکستان خواستار رقابت است باید برای احیای بندر کراچی قیمت‌ها را کاهش دهد.بهره برداری از راه آهن هرات- خواف قدم نخست وصل شدن افغانستان به استانبول خواهد بود و این مسیر نیز به کاهش هزینه حمل ونقل کالا کمک خواهد کرد.

وی خطاب به گروه طالبان گفت: برای ۱۰ دقیقه در مورد اهمیت سد کمال خان فکر کنند، زیرا این سد برای ملت افغانستان ساخته شده و هیچ سود شخصی برای وی ندارد. سال گذشته گروه طالبان به ارزش یک میلیارد دلار زیربناها و تأسیسات این کشور را ویران کرد و با این کار مردم افغانستان را از ارزش چندین سد مانند کمال خان محروم کرد.

چهارم فروردین ماه در افغانستان به نام روز ملی "آب" نام گذاری شده و دولت افغانستان مدیریت آبهای این کشور را یکی از بزرگترین برنامه های خود به نام آب، آبروی ماست و آنرا مدیریت می کنیم اقدام کرده است.

«انور الحق احدی» وزیر کشاورزی افغانستان نیز در باره اهمیت سد کمال خان گفت که این سد می تواند بصورت مستقیم و غیر مستقیم برای ۱۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کند.

به باور وی، اهمیت دیگر این سد این است که استان نیمروز در نزدیکی بندر چابهار ایران قرار دارد و محصولات کشاورزی تولید شده در این استان می‌تواند با هزینه کم به بندر چابهار و از آنجا به دیگر کشورها صادر شود.

به گفته رئیس اداره تنظیم آب افغانستان این سد ۱۷۴ هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کند و این استان بار دیگر به انبار گندم و مواد خوراکی تبدیل خواهد شد.

سد کمال خان با ۱۶ متر ارتفاع ۵۲ میلیون مترمکعب آب را ذخیره و ۹ مگاوات برق برای شهر زرنج مرکز استان نیمروز تولید خواهد کرد.

تلویزیون ملی افغانستان نیز گزارش داد که از زمان آغاز ساخت این سد تا امروز ۹۸ حمله به کارکنان این سد، نیروهای محافظتی و مهندسان آن صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش ۱۲۰ خمپاره و ۱۶ حمله راکتی نیز انجام شده و ۳۹ محافظ این سد کشته یا زخمی شده‌اند.

خان محمد تکل رئیس پروژه ملی آب افغانستان می گوید: با افتتاح سد کمال مدیریت آب با جمهوری اسلامی ایران بصورت درست صورت خواهد گرفت.

افغانستان در حال ساخت سد پاشدان در استان هرات است که به گفته مسئولان اداره تنظیم آب، کار ساخت آن ۸۵ درصد پیشرفت کرده و تا آخر سال ۱۴۰۰ به بهره بردرای خواهد رسید.

اشرف غنی: حاضر به تبادل نفت و آب با ایران هستیم

به نوشته خبرگزاری فارس، «اشرف غنی» همچنین گفت: سد کمال خان از نظر فیزیکی از خاک و سیمان ساخته شده، اما در اصل این سد نماد اراده مردم افغانستان و احیای مجدد تاریخ است. هدف از افتتاح این طرح نیمروز آباد و در چهارچوب نظام جمهوری است. طی 100 روز آینده ولایت های مختلف شاهد تحقق آرزوی خود در حوزه مختلف بوده که همه این موارد نشات گرفته از قانون اساسی و اراده مردم این کشور برای صلح و آبادی است.  از امروز افغانستان نباید دست خود را به سوی دیگران دراز کند و باید قادر باشیم از سرمایه های پنهان خود از جمله آب استفاده کنیم. نوع اتحاد در رهبری افغانستان در تاریخ معاصر بی سابقه بود و خواهان افغانستان مستقل و آباد هستیم.

وی در ادامه به نگرانی ایران درباره افتتاح سد کمال خان اشاره کرد و گفت: افتتاح طرح در افغانستان تکمیل کننده اقتصاد دو کشور است و تعهدات همانند گذشته ادامه خواهد یافت. بیشتر از ایفای تعهد نیازمند گفتگو است و ما به دنبال تبادل نفت با آب هستیم.

وی همچنین بر اهمیت انرژی بادی و خورشیدی برای تولید انرژی و خودکفایی این کشور تاکید کرد.

ایران بارها از احداث این سد انتقاد کرده و گفته است که ساخت این سد باعث کاهش منابع آبی و خشکسالی در نواحی مرزی ایران می‌شود. بسته شدن آب رودخانه هیرمند موجب شده تا مردم استان سیستان و بلوچستان دچار مشکلات عدیده‌ای شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
0
8
طولی نخواهد کشید که افغانستان هم ما را تحریم خواهد کرد.......

1400/01/04
ناشناس
|
Oman
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
0
4
جالبه، نفت خودمونو بدیم باهاش حقابه خودمونو بخریم، افغانستان هم به ما زور می گه...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین