کد خبر: ۷۰۱۲۹۴
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳

کره شمالی دو موشک بالستیک شلیک کرد/واکنش ژاپن و کره جنوبی

دولت ژاپن و مقام‌های آمریکایی تاکید کردند که کره شمالی بامداد امروز پنجشنبه عملیات شلیک دو موشک بالستیک را اجرا کرد.
کره شمالی دو موشک بالستیک شلیک کرد/واکنش ژاپن و کره جنوبی
آفتاب‌‌نیوز :

نخست وزیر ژاپن اعلام کرد، کره شمالی امروز (پنجشنبه) دو موشک بالستیک به طرف دریای ژاپن پرتاب کرد؛ اقدامی که تنش‌ها در آستانه بازی‌های المپیک ژاپن را تشدید می کند و فشارها بر دولت جدید آمریکا را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن امروز این اقدام کره شمالی را محکوم کرد و گفت: پرتاب این موشک‌ها صلح و امنیت کشور و منطقه‌مان را تهدید می‌کند و نقض قطعنامه‌های سازمان ملل محسوب می شود. ما قویا به این اقدام اعتراض داریم و آن را محکوم می کنیم. ما مصمم هستیم که از جان شهروندانمان و زندگی صلح‌آمیز آنها به هر قیمتی حفاظت کنیم و همکاری نزدیکی با کشورهای دیگر از جمله آمریکا و کره جنوبی خواهیم داشت.

وی افزود: دولت تائید کرده که این موشک‌ها در منطقه اقتصادی در دریای ژاپن فرود آمده‌اند اما من خواستار آماده‌باش کامل کشور هستم.

سوگا تصریح کرد: نشست فوق‌العاده شورای امنیت ملی برگزار شد تا درباره واکنش ژاپن و جمع‌آوری اطلاعات صحبت شود.

ژاپن اعتراض رسمی خود را از طریق سفارتش در چین ابراز کرده و اظهار داشت که این آزمایش صلح و امنیت این منطقه را تهدید می‌کند.

در همین حال شورای امنیت ملی کره جنوبی نیز به شدت ابراز نگرانی کرد.

این پرتاب های موشکی همزمان با آغاز رله مشعل بازی‌های المپیک در ژاپن صورت گرفتند؛ رله مشعلی که آغاز یک شمارش معکوس چهار ماهه برای بازی‌های تابستان در توکیو هستند که به خاطر پاندمی کرونا به تعویق افتادند.

سوگا تاکید کرد که در جریان سفرش به واشنگتن در ماه آتی میلادی و دیدار با جو بایدن امنیت بازی های المپیک را تضمین می کند و به طور مفصل درباره موضوع کره شمالی از جمله این پرتاب‌های موشکی صحبت خواهد کرد.

موشک‌های بالستیک کره شمالی تحت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ممنوع هستند و اگر این پرتاب تائید شود بیانگر چالش جدیدی برای تلاش‌های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در برقرای ارتباط و مشارکت با پیونگ‌یانگ است.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز در بیانیه‌ای گزارش داد که دست‌کم دو پرتابه نامشخص از ساحل شرقی استان "هامگیونگ جنوبی" کره شمالی به طرف دریای ژاپن پرتاب شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: مقامات اطلاعاتی کره جنوبی و آمریکا مشغول تجزیه و تحلیل داده‌های این پرتاب برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر هستند.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی نیز نشست فوق‌العاده‌ شورای امنیت ملی را برگزار خواهد کرد تا درباره این پرتاب‌های موشکی مذاکره کنند.

فرماندهی اقیانوس آرام-هند ارتش آمریکا نیز امروز در بیانیه‌ای گفت: این پرتاب‌های موشکی بر تهدیدی که برنامه تسلیحاتی نامشروع کره شمالی برای همسایگانش و جامعه بین‌الملل دارد، تاکید می‌کنند.

این فرماندهی اعلام کرد که اوضاع را تحت نظر دارد و با متحدان رایزنی می‌کند.

این در حالی است که مقامات آمریکا و کره جنوبی پیش‌تر اعلام کرده بودند که کره شمالی روز یکشنبه دو موشک کروز کوتاه برد شلیک کرده بود اما بایدن این آزمایشات موشکی را کم اهمیت جلوه داد و آنها را "اقدامی معمولی" توصیف کرد و مقامات واشنگتن تاکید کردند که همچنان آماده مذاکره با پیونگ‌یانگ هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین