کد خبر: ۷۰۱۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۱:۲۶

بودجه بنزین اواسط سال تمام شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزیر نفت گفت: بودجه 2.5 میلیارد دلاری بنزین در اواسط امسال تمام شد و بخش زیادی از بودجه گازوئیل نیز مصرف شده است. در این رابطه نیاز به بودجه اضافی داریم، ولی هنوز درخواستی به مجلس شورای اسلامی‌ ارائه نشده است.

محمدرضا نعمت‌زاده، مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با اعلام این كه واردات بنزین و گازوئیل كشور تا پایان سال در مجموع 6.4 میلیارد دلار خواهد بود، اظهار كرد: در این خصوص بودجه پیش‌بینی شده برای سال 86 شامل 2.5 میلیارد دلار برای واردات بنزین و 1.3 میلیارد دلار جهت واردات گازوئیل (در مجموع 3.8 میلیون دلار) بوده است كه بودجه بنزین در اواسط امسال تمام شد و بخش زیادی از بودجه گازوئیل نیز مصرف شده است.

به گفته او پیش از این بدون احتساب سهمیه‌بندی بنزین، مجموع بودجه موردنیاز برای واردات بنزین و گازوئیل امسال هشت میلیارد دلار تخمین زده شده بود.

مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاكید بر این كه از زمان سهمیه‌بندی بنزین تاكنون متوسط مصرف این فرآورده روزانه 58.8 میلیون لیتر بوده است، خاطرنشان كرد: بر این اساس نسبت به عملكرد مدت مشابه سال گذشته حدود 21 درصد -معادل روزانه 16 میلیون لیتر- كاهش مصرف داشته‌ایم و این در حالی است كه براساس برنامه و بدون ایجاد شرایط سهمیه‌بندی مصرف بنزین باید 30 درصد بیشتر از وضعیت فعلی معادل 23 میلیون لیتر در روز می‌شد.

نعمت‌زاده با بیان این‌كه متوسط تولید روزانه بنزین در 10 ماه گذشته 44.8 میلیون لیتر بوده، متوسط تولید گازوئیل از ابتدای امسال تاكنون را روزانه 81.2 میلیون لیتر ذكر كرد و گفت: در این مدت متوسط مصرف روزانه گازوئیل 84.8 میلیون لیتر بوده است.


وی موضوع توقف فعالیت جایگاه‌داران از 20 اسفند در صورت انجام نشدن تعهدات قراردادی را یك موضوع كاملا غلط خواند و خاطرنشان كرد: هیچ جایگاهی چنین قصدی ندارد و كارمزد آن‌ها پرداخت شده است. در طول فعالیت این جایگاه‌ها نیز هیچ گاه چنین موضوعی رخ نداده و غیر ممكن است یك جایگاه‌دار به خود اجازه دهد حتی به دلیل پرداخت نشدن كارمزد از توزیع سوخت به مردم سرباز زند.

به گفته او بنا به درخواست جایگاه‌داران در حال حاضر به تناسب فروش كارمزد پرداخت می‌شود؛ یعنی اگر جایگاهی كم كار كرده باشد یا تلمبه كمتری در مدار فعالیت قرار داده باشد، پول كمتری را خواهد گرفت و هر جایگاهی كه بیشتر كار كرده و مشتری جلب كند، كارمزد بیشتری دریافت خواهد كرد. همچنین بنا به تناسب درجه‌بندی‌ها درصدی هزینه به صورت جداگانه به آن‌ها پرداخت می‌شود.

او درباره سهمیه بنزین نوروز نیز گفت: نظر دولت بر تغییر سهمیه‌بندی نیست و فكر می‌كنیم سال آینده هم حتما بنزین سهمیه‌بندی خواهد بود، مگر این كه مجلس شورای اسلامی‌ عكس آن را تصویب كند. در خصوص نوروز ما هیچ سهمیه‌ای نداریم و توصیه می‌كنم چنین سهمیه‌ای مطرح نشود، زیرا تحقق این سهمیه نیاز به واردات 400 تا 440 میلیون دلار بنزین دارد و افزایش سهمیه ماهانه تا 120 لیتر نیز با احتساب شرایط رفت و آمد در پایان سال بوده است و بنزین معمولی برای عموم مردم جوابگوست.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه سال گذشته یك میلیارد دلار به جای فاینانس‌های خارجی از حساب ذخیره ارزی برداشت شده است، در خصوص سال 86 تاكید كرد: تا زمانی كه فاینانس‌های خارجی برقرار نشود، به نظر می‌رسد بهترین راه این است كه از حساب ذخیره ارزی داده شود، زیرا در حال حاضر درآمد كشور از نفت خوب است و دلیلی وجود ندارد كه پروژه‌ها به دلیل فاینانس و منابع مالی كند شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین