کد خبر: ۷۰۱۴۵۳
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
صعود و نزول بی سابقه در سال 99

منتظر گاو باشیم یا خرس!؟

روز شنبه نخستین روز فعالیت بازار سرمایه در سال جدید است، بازاری که سالی پر صعود و نزولی را پشت سر گذاشت و بسیاری از تحلیلگران سال جدید را سال به تعادل رسیدن بازار می‌دانند، بازاری که قرار نیست صعود یا نزول شارپی، داشته باشد.
منتظر گاو باشیم یا خرس!؟
آفتاب‌‌نیوز :

بازار سرمایه سال ۱۳۹۹ را درحالی آغاز کرد که شاخص کل در محروره ۵۰۰ هزار واحد بود و شاید کم تر کسی پیش بینی میکرد که قرار است طی پنج ماه، تا کانال دو میلیون واحد صعود کند. شاخص کل فرابورس هم سال گذشته را در محدوده هفت هزار واحد آغاز و تا مردادماه تا ۲۱ هزار واحد نیز رشد کرد.

صعود و نزول بی سابقه

البته رشدی عجیب که هشدار بسیاری از کارشناسان را در پی داشت. کارشناسان بر این باور بودند که صعود شارپی بازار سرمایه با واقعیت های اقتصادی کشور همخوانی ندارد و منتظر تلنگری برای ریزش است. این درحالی بود که بورس های جهانی تحت تاثیر شیوع کرونا در جهان و کاهش قیمت جهانی نفت و کامودیتی ها چراغ قرمز حرکت میکردند اما بورس تهران بی توجه به کرونا، همچنان صعودی بود.

در آن روزها شاهد این بودیم که مسئولان گاه و بیگاه از مردم دعوت میکردند سرمایه خود را به بورس بسپارند و این تشویق در کنار رشد شارپی بازار پای افراد زیادی را به بازار سرمایه باز کرد. سهام داران نوپایی که از دانش و آگاهی لازم برای معامله در بازار سرمایه برخوردار نبودند و همین موضوع به یکی از پاشنه آشیل های این بازار تبدیل شد و به ریزش آن دامن زد.

در هر صورت شاخص کل که در اوایل مرداد تا دو میلیون واحد رشد کرده بود، ناگهان و به بهانه اختلاف وزارت خانه های نفت و اقتصاد درمورد عرضه پالایشی یکم روند ریزشی خود را آغاز کرد و تا جایی پیش رفت که به گفته کارشناسان ۷۰ درصد اصلاح شد.

شاخص که که رقم رویایی دو میلیون واحد را فتح کرده بود تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد کاهش یافت و سهام دارانی که به امید حفظ سرمایه خود و کسب سود سرمایه خود را به این بازار سپرده بودند، شاهد از بین رفتن سرمایه های خود بودند.

البته شاخص کل بورس در اواسط آبان ماه تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد افزایش یافت اما این رقم دوام چندانی نداشت و در کمتر از یک ماه دوباره به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بازگشت و حدود سه ماه مدام بین کانال های یک میلیون و ۱۰۰ و یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در نوسان بود.

در نهایت شاخص کل بورس در آخرین روز کاری بازار سرمایه در سال گذشته، دوباره توانست کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را فتح کند و سالی را به پایان ببرد که در آن بیشترین صعود و بیشترین نزول را تجربه کرده بود.

عمر بازار خرسی به سر رسیده!؟

فردا نیز درحالی نخستین روز کاری بازار سرمایه در سال جدید است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که عمر بازار خرسی یا همان بازار نزولی به سر رسیده و بازار گاوی یا همان بازار صعودی در انتظار سهام داران است.

به باور کارشناسان هرچند روند بازار سرمایه، مخصوصا در سه ماهه نخست سال و قبل از انتخابات ریاست جمهوری صعودی خواهد بود، اما خبری از صعود شارپی نیست و بازار این بار بر مدار منطق، به دور از هیجان و آهسته و پیوسته حرکت خواهد کرد. البته اگر همانند سال قبل، سایه سیاست بر این بازار سنگینی نکند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین