کد خبر: ۷۰۱۵۸۳
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱

آخر هفته طلایی بورس های جهانی

بیشتر شاخص های مهم بورسی جهان با صعود هفته را به پایان بردند.
آخر هفته طلایی بورس های جهانی
آفتاب‌‌نیوز :

اگرچه نگرانی ها از افزایش تورم در نتیجه ادامه سیاست های حمایتی دولت ها و بانک های مرکزی جهان به صورت جدی درآمده است اما با توجه به آن که انتظار می رود جهان در سال جاری از رکود کرونایی سال قبل خارج شود، شاخص های مهم بورسی جهان کماکان در نزدیکی قله های تاریخی خود حرکت می کنند. از طرف دیگر تاکید چندباره بایدن و مقامات دولت وی بر احیای چندجانبه گرایی و حمایت از روند جهانی شدن، باعث دلگرمی معامله گران نسبت به افزایش تجارت خارجی در میان مدت شده است.

با گذشت سه ماه از سال ۲۰۲۱ حالا به نظر می رسد که رشد اقتصادی بسیاری از اقتصادهای بزرگ به میزانی که پیشتر تصور می شد نیرومند نخواهد بود. موسسه مطالعات اقتصادی آلمان در گزارش جدید خود پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی بزرگ ترین اقتصاد اروپا در سال جاری به ۳.۷ درصد برسد که این رقم ۰.۵ درصد کمتر از چیزی است که پیشتر تصور می شد. همچنین شاخص مدیران خرید در سطح منطقه یورو در ماه مارس به ۵۲.۵ واحدرسید که ۳.۷ واحد بالاتر از رقم ثبت شده در ماه قبلی بوده است. اکنون سرعت افزایش تولید کارخانه ها در اروپا به بالاترین سطح ۲۶ سال اخیر رسیده است.

به دنبال بازگشایی تدریجی کسب و کارها در آمریکا و کم شدن انگیزه های احتیاطی، میزان فروش خانه های جدید در امریکا در دوازده ماه منتهی به فوریه با کاهش قابل توجه ۱۸.۲ درصدی نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به ۷۷۵ هزار واحد رسیده است که این رقم، کمترین رقم ثبت شده در هشت ماه اخیر محسوب می شود. بیشترین رکود مسکن در بخش غرب میانه اتفاق افتاده که فروش خانه ها ۳۷.۵ درصد کمتر از فوریه سال قبل شده است. متوسط قیمت مسکن نیز به ۳۴۸ هزار دلار افزایش یافت.

افزایش شمار قربانیان کرونا در اروپا باعث شده است تا محدودیت های کرونا در قاره سبز ادامه یابد و این مساله می تواند هشداری از دیرتر شدن بازگشت شرایط به حالت عادی خود باشد. پس از آن که شمار قربانیان کرونا در اروپا از یک میلیون نفر هم گذشت، از آلمان خبر می رسد دولت آنگلا مرکل محدودیت های کرونایی به ویژه در زمینه فعالیت کسب و کارها و رفت و آمد را تا پایان ماه آوریل تمدید خواهد کرد. پیش از این نیز به دلیل مشابهی، دولت فرانسه از قرنطینه پاریس و نواحی شمال این کشور به دلیل افزایش شمار مبتلایان خبر داده بود.

تنش های کشورهای غربی و چین باعث نگرانی معامله گران از تحت تاثیر قرار گرفتن مناسبات تجاری دو طرف شده است. برای نخستین بار از سال ۱۹۸۹ اتحادیه اروپا چهار فرد و یک نهاد دولتی چینی را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرد که این اقدام با پاسخ متقابل چین و تحریم ۱۰ مقام اروپایی همراه شد. در بین افراد تحریم شده توسط چین نام رینهارد بتیکفر، رییس کمیته امنیت و حقوق بشر پارلمان اروپا و همچنین مرکز مطالعات مرکاتور مستقر در آلمان دیده می شود.

به نظر می رسد موج سوم کرونا در اروپا در حال آغاز شدن است. پس از اخلال در برنامه واکسیناسیون حالا کشورهای مختلف در قاره سبز با افزایش شمار مبتلایان مواجه و ناچار به اعمال قرنطینه در برخی از مناطق شده اند. در فرانسه که یکی از ۱۰ کانون اصلی درگیر با کرونا در اروپا محسوب می شود پایتخت و برخی از مناطق شمالی در پی مشاهده جهش جدید ویروس که به کرونای فرانسوی معروف شده است قرنطینه می شوند. در آلمان و لهستان هم شمار مبتلایان مجددا رو به افزایش است که در لهستان نیمی از مبتلایان به کرونای نوع انگلیسی دچار شده اند.

شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا تا نیمه ماه مارس به ۷۷۰ هزار نفر رسید که این رقم بالاترین رقم هفتگی ثبت شده دو ماه اخیر و ۷۰ هزار نفر بالاتر از انتظار قبلی فعالان بازار بوده است. با توجه به بالا باقی ماندن میزان شیوع ویروس کرونا در آمریکا کماکان بیشتر کسب و کارها در این کشور با حداکثر ظرفیت خود کار نمی کنند و همین مساله نیز برخی از کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای کوچک و متوسط را مجبور کرده است با هدف جلوگیری از ورشکستگی دست به تعدیل نیرو یا کاهش دستمزد کارکنان خود بزنند.

تاکنون بیش از ۱۲۶ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۴۳ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۷۷۱ هزار و ۶۲۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۵۹ هزار و ۹۸۴ نفر، برزیل با ۳۰۳ هزار و ۷۲۶ نفر، مکزیک با ۲۰۰ هزار و ۲۱۱ نفر، هند با ۱۶۱ هزار و ۲۷۵ نفر و انگلیس با ۱۲۶ هزار و ۵۱۵ نفر بوده است.

دریک هالپینی - تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در بانک میتسوبیشی - گفت: به طور کلی هنوز ریسک های زیادی در بازارهای مالی وجود دارند که روند معاملات را دست کم تا نیمه نخست امسال تحت تاثیر خود قرار می دهند. وضعیت کرونا هنوز مایه نگرانی بزرگی است به ویژه آن که هنوز نمی توانیم با قاطعیت بگوییم که واسکن های موجود در برابر گونه های جهش یافته ویروس هم کارایی بالای خود را حفظ کرده اند. اینکه تنش های ژئوپلتیکی تا چه حد مناسبات تجاری را تحت تاثیر قرار دهند هم مهم است.

بورس آمریکا

در وال استریت بیشتر شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۵۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۲ هزار و ۷۸۷.۳۵ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۶۹ درصد صعود تا سطح ۳۹۳۶.۵۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۱ درصد کاهش در سطح ۱۲ هزار و ۹۷۷.۶۳ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۹۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۴۰.۵۹ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۸۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۴ هزار و ۷۴۸.۹۴ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۶۱ درصدی در سطح ۵۹۸۸.۸۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۰۵ درصد بالا رفت و به ۸۴۹۸.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۱.۵۶ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۱۷۶.۷۰ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۵۷ درصد بالا رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۳۳۶.۴۶ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" صعود ۲.۲۷ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۰۳۷.۹۹ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۵ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۸۲۴.۳۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۴.۷۱ درصد افزایش به ۶۱.۲۰ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۵.۱۱ درصدی به ازای ۶۴.۷۱ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۳ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۳۲.۱۰ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۱۷ درصدی به ازای ۲۵.۰۱ دلار مبادله شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین