کد خبر: ۷۰۱۶۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
عضو شورای شهر تهران:

کاهش ۶۵ پست سازمانی مدیر ارشد در شهرداری/ نظارت شورایاران منجر به جابجایی برخی ذی‌حسابان شد

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: دغدغه شورایاران در هزینه پروژه‌های شهرداری به ویژه پروژه‌های توسعه محلی سبب شده است تا موارد مختلفی از اجراهای پرهزینه را بررسی و در مواردی به شهرداران تذکر بدهیم و حتی نسبت به جابجایی قائم مقامان ذیحساب اقدام کنیم.
کاهش ۶۵ پست سازمانی مدیر ارشد در شهرداری/ نظارت شورایاران منجر به جابجایی برخی ذی‌حسابان شد
آفتاب‌‌نیوز :

"مجید فراهانی" رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ادغام "برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا" و "توسعه منابع انسانی" برای شهرداری تهران چقدر صرفه جویی در پی دارد؟ گفت: تغییر و اصلاح ساختار را فقط نباید از جنبه صرفه جویی مورد توجه قرار داد، مساله مهم در اصلاح ساختار بهبود فرآیندها، کاهش فعالیت‌های موازی و کاهش مدت زمان انجام کار و کاهش هزینه‌های اداره شهر است.

او ادامه داد: اگر از زاویه کاهش هزینه‌های اداره شهر یا به عبارتی هزینه‌های سربار شهرداری به این مساله نگاه کنیم، با واقعیت کاهش تعداد ۶۵ پست سازمانی مدیران ارشد در سطح مناطق، سازمانها، شرکت‌ها و موسسات وابسته مواجه می‌شویم. البته این افراد تعدیل یا بیکار نمی‌شوند، اما حذف پست سازمانی این افراد زمینه ساز آزادسازی فضای اداری استقرار، کارکنان دفاتر، خودروهای در اختیار و… می‌شود که این امکانات باید در مسیر خدمت به مردم استفاده شوند نه در یک معاونت که خدمات و پشتیبانی درون سازمانی ارائه می کند.

فراهانی با تاکید بر اینکه باید هر چه زودتر زمینه استقرار ساختار جدید و ادغام این معاونت‌ها در سطح واحدهای اجرایی شهرداری فراهم شود، افزود: با این اقدام باید به سوی کاهش هزینه‌های تشریفاتی و مدیریتی شهرداری گامی عملی برداریم، زیرا مردم عوارض و بهای خدمات نمی دهند تا مدیران با تجهیز اتاق‌های مدیریتی و تشریفات قائل شدن برای خود مدیریت پرطمطراق راه بیندازند، بلکه عوارض می دهند تا شهر ساخته شود و برای توسعه زیرساخت‌های شهری اقدام شود.

او در واکنش به این سوال که کارشناسان شهری معتقدند نقش شورایاری‌ها به ویژه در این دوره مدیریت شهری کم رنگ شده، آیا این دیدگاه درست است؟ اظهار کرد: شورایاران منتخبان مردم محله و پیوند دهنده شورا و مدیریت شهری از سطح کلانشهر تا محله هستند. برخلاف بسیاری که با طرح‌ها و حرف‌های خود به دنبال محدود کردن شورایاران هستند من معتقدم باید به شورایاران آن هم در حوزه نظارت و پایش عملکرد شهرداری میدان داد.

او ادامه داد: در ادوار گذشته شورا برای نظارت بر اجرای بودجه از خدمات کارشناسانی استفاده می شد که بر پروژه‌ها نظارت یا درباره بودجه مناطق اظهارنظر می کردند، اما در این دوره از ظرفیت شورایاران استفاده کردیم و در جلسات بررسی بودجه مناطق با دعوت از دبیرکارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه نظراتشان درباره بودجه منطقه گرفته می‌شد و پس از تصویب بودجه از شهرداران مناطق خواستم تا دبیران کارگروه برنامه و بودجه شورایاری را در جلسات کنترل پروژه منطقه دعوت کنند و در ارزیابی پروژه‌ها و نظارت بر اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه محلی از ظرفیت شورایاران استفاده شود.

فراهانی با اشاره به نتیجه حاصل از این نظارت گفت: با این اقدام قدرت نظارت مردم بر عملکرد شهرداری حس شد، چرا که در حوزه بودجه باید از خدمات کارشناسان متعددی استفاده می‌شد که شورا نیز امکان استفاده از این تعداد را نداشت اما با تکیه بر ظرفیت شورایاران در ۳۷۵ محله شهر تهران توانستیم از وضعیت جزئی‌ترین اقدامات در محلات باخبر شویم و این بسیار با ارزش است.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا وجود شورایاری‌ها با توجه به سطح نظارتی که دارند باعث صرفه جویی در هزینه‌های شهرداری شده‌است، گفت؟ دغدغه شورایاران در هزینه پروژه‌های شهرداری به ویژه پروژه‌های توسعه محلی سبب شده است تا موارد مختلفی از اجراهای پرهزینه را بررسی و در مواردی به شهرداران تذکر بدهیم و حتی نسبت به جابجایی قائم مقامان ذیحساب اقدام کنیم.

فراهانی افزود: در یک مورد شورایار محله‌ای گزارشی ارائه کرد که نقاشی دیواری از احداث سرویس بهداشتی گرانتر انجام شده است، برای اعمال این نظارت هیچ ابزاری بهتری جز گزارش این شورایار نبود، سامانه شفافیت هم این داده‌ها را با این سطح از حساسیت و جزئیات در اختیار ما قرار نمی‌داد، چرا که در سامانه‌ها با اعداد سر و کار داریم. هویت محله و چگونگی هزینه کرد عوارض در محلات از دغدغه های یک شورایار است که منجر به ارائه اطلاعات نظارتی به عضو شورا برای انجام وظایف می‌شود و من به استفاده از ظرفیت شورایاران در مسیر نظارت بر شهرداری اعتقاد دارم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین