کد خبر: ۷۰۱۷۰۸
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵

کاهش ۲۲ درصدی قاچاق سیگار

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تولید سیگار در ۱۱ ماهه اول پارسال ۴.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ رشد داشته و در نتیجه آن قاچاق سیگار بیش از ۲۲ درصد کاهش یافته است.
کاهش ۲۲ درصدی قاچاق سیگار
آفتاب‌‌نیوز :

روند قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۸ کاهشی بود، به طوری که در کل این سال برآورد وزارت صمت از میزان قاچاق سیگار نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹ درصد کاهش یافته بود، اما در سال ۱۳۹۹ با مشکلاتی که به دلیل عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه در زمینه تولید این محصول ایجاد و منجر به توقف تولید در هشت واحد از ۱۵ واحد تولید محصولات دخانی شد، قاچاق سیگار رو به افزایش گذاشت، ‌تا جایی که در اردیبهشت پارسال برآوردها از میزان قاچاق سیگار نزدیک به دو برابر دو ماهه اول سال ۱۳۹۸ بود. اما از مهر ماه سال گذشته میزان افزایش قاچاق تک رقمی شد و حالا در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل قاچاق سیگار کاهش ۲۲.۱ درصدی داشته است.

بر اساس این آمار در ۱۱ ماهه اول سال قبل ۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید ۵۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نخ در ۱۱ ماهه اول سال گذشته ۴.۴ درصد افزایش داشته است.

در پی این افزایش تولید و با توجه به اینکه میزان مصرف در این ۱۱ ماه ۵۹ میلیارد و ۵۸۰ میلیون نخ برآورد شده، برآورد قاچاق سیگار هم با ۲۲.۱ درصد کاهش، از ۹ میلیارد و ۵۸۰ میلیون نخ سیگار در ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۸ به هفت میلیارد و ۴۶۰ میلیون نخ سیگار در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ رسیده است.

رشد ۳۱ درصدی تولید تنباکو

در مورد تنباکو، آمار صادرات برخلاف ماه‌های قبل منتشر نشده، اما تولید انواع تنباکوی معسل و سنتی در ۱۱ ماهه اول سال قبل ۳۱ درصد رشد داشته است. بر این اساس تولید تنباکو در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۲۴۳۹ و ۳۱۹۷ تن بوده است.

صدور و تمدید مجوز تاسیس و تولید واحدهای تولید تنباکو نیز در این مدت دو برابر شده و به ۱۵۲ عدد رسیده است.

این در حالی است که سال گذشته رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی مصرف سالانه تنباکوی معسل را ۱۰ تا ۱۲ هزار تن عنوان کرده و گفته بود که در پی ممنوعیت واردات و تولید تنباکوی معسل در حال حاضر بیش از ۸۰۰۰ تن و به زودی کلی مصرف ۱۰ تا ۱۲ هزار تنی این محصول در کشور از طریق قاچاق یا محصولات تقلبی تامین می‌شود.

البته بر اساس گفته‌های او و آمارها تنها بخش کمی از نیاز سالانه کشور در بخش تنباکوی معسل در داخل تامین می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین