کد خبر: ۷۰۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۹
یک وجب از خاک صربستان جدا نخواهد شد!

صرب ها، انتخاب میان شرق و غرب؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سید بهزاد اخلاقی : مردم صربستان در حالی از ساعت 6 صبح امروز پای صندوق های رای گیری حاضر شدند که  در دو هفته ی گذشته سخن تمام رسانه های گروهی  در مورد انتخاب مرد اول صربستان بوده است.

آنها باید میان نامزد طرفدار غرب یعنی « بوریس تادیچ » که وعده همگرای با غرب را به مردم صربستان داده است و «میراسلاو نیکولیچ » که شعارش صربستان مستقل است یکی را انتخاب کنند.

نیکولیچ به عنوان فردی که با جدایی ایالت کوزوو از خاک صربستان مخالف است،توانست در دور  نخست انتخابات، مقام نخست را کسب کرده  و از رقیب سر سخت خود بوریس تادیچ پیشی بگیرد. 

بعد از پیروزی نیکولچ در دور نخست انتخابات سوال این است  صربها چرا نیکولیچ را انتخاب کرده اند؟

به  سوال فوق جواب های مختلفی می توان داد، اما نکته قابل ذکر  در میان دیگر دلایل این انتخاب ، حضور نظامی ناتو در خاک صربستان و شکست های متوالی صرب ها بعد از دهه 1990 میلادی و تضعیف موقعیت اسلاو های شرقی است که  هویت ملی و حضور تاریخی صربها در فرهنگ اروپا، را خدشه دار کرده است. نیکولیچ به عنوان فردی از حزب رادیکال راست با شعار« یک وجب از خاک صربستان جدا نخواهد شد » توانست در مقابل رقیب قدرتمند خود بوریس تادیچ با شعار های اقتصادی و حرکت به سمت اتحادیه اروپا به پیروزی برسد،این انتخاب مردم صربستان نشان از این مهم دارد که صرب ها بیش از هر جیز به دنبال  کسب هویت مستقل خود هستند.

نکته قابل ذکر دیگر این است که در میان کشور های اروپای شرقی، این اولین بار در 10 سال اخیر است که نامزد طرفدار غرب در مقام دوم قرار می گیرد و نامزد طرفدار روسیه به عنوان مقام نخست وارد مرحله دوم می شود.

در هر حال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری صربستان در ساعت شش صبح به وقت گرینویچ آغاز شده است  و تا  ساعت 19 به وقت محلی به پایان خواهد رسید. انتظار می رود تنها پس از گذشت یك ساعت از پایان رای گیری بتوان رئیس جمهور آینده این كشور را پیش بینی كرد در حدود 80 هزار جایگاه رای گیری معین شده است و در عین حال 3000 ناظر بر این انتخابات نظارت خواهند کرد.

نتیجه این انتخابات، سرنوشت ساز خواهد بود چرا كه مشخص می كند كه صربستان در مسئله پاسخ به جدایی طلبان كوزوو طرف غرب قرار خواهد گرفت یا نه.

تادیچ امیدوار است با افزایش حضور مردم در پای صندوق های رای بتواند بر نیكلولیچی كه در دور اول با 40 درصد آراء در مقابل 4/35 درصد از اوپیشی گرفته بود پیروز شود.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری صربستان كه دو هفته پیش برگزار شد، 60درصد از واجدین شركت در انتخابات كه تعدادشان به شش میلیون و 700 هزار نفرمی رسد، شركت كردند. هر دو نامزد ریاست جمهوری صربستان با استقلال كوزوو مخالف هستند.

نیكلولیچ قصددارد صربستان را به سمت روسیه سوق دهد تا غرب را به دلیل حمایت از اكثریت آلبانیایی تبارهای منطقه كوزوو مجازات كرده باشد و تادیچ از صرب ها می خواهد خودخواهی خود را كنار بگذارند و به هر نحوی كه شده برای پیوستن به اتحادیه اروپا تلاش كنند. 


از نکات قابل ذکر دیگر انتخابات فوق، احتمال حضور سپر موشکی روسیه در خاک صربستان به عنوان پرده دوم حرکت روسیه به سمت رو در رویی با غرب است. پیوند های اقتصادی روسیه و صربستان بعد از سفر تادیچ به مسکو دو چندان شده است و در حالتی که اروپایان  صربستان را در حالتی از انزوا قرار داده اند، راه مسکو برای سیاستمدارن بلگراد همواره باز بوده است. 

البته باز هم باید منتظر اعلام رسمی نتایج انتخابات در صربستان باشیم، اما به نظر می رسد نیکویچ پیروز انتخابات فوق خواهد بود و موجی از تغییرات در صربستان آغاز خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین