کد خبر: ۷۰۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۵
سخنگوی وزارت خارجه:

زمان و سطح دور بعدی مذاکره با آمریکا اعلام خواهد شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه درباره دور بعدی گفت وگوهای ایران و آمریکا، گفت: رایزنی های مربوط به این دور از گفتگوها در حال انجام است و پس از مشخص شدن نتیجه سطح و زمان آن را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی،در خصوص اختلاف کشورهای موسوم به 1+5 در خصوص صدور قطعنامه جدید علیه ایران اظهار داشت: در جلسات این کشورها اختلاف در دیدگاه ها همچنان وجود دارد و برخی کشورهای تندرو همچون گذشته تلاش می کنند تا صدور قطعنامه را در دستور کار داشته باشند و همچنان واقعیات و پیشرفت هایی که در پرتو همکاری های ایران و آژانس پدید آمده را نادیده انگارند.

وی مسیر این کشورهای تندرو را مسیر غیر منطقی دانست و ادامه داد: به هر صورت امیدواریم این کشورها رویکردی واقع بینانه در مواجهه با موضوع هسته ای ایران داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص تاثیر صدور قطعنامه جدید بر روند همکاری های ایران و آژانس، گفت: چنانچه قطعنامه جدیدی داشته باشیم، تصمیم خود را به موقع اعلام خواهیم کرد اما ما به روند همکاری با آژانس بر اساس مدالیته مورد تفاهم دو طرف متعهد هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مرحله کنونی مذاکرات ایران با آژانس نیز مجددا تاکید کرد: همکاری ها با آژانس ادامه دارد،
حسینی افزود: روند همکاری ها با آژانس به خوبی پیش می رود و جمهوری اسلامی ایران به ابهاماتی که تا کنون از سوی آژانس مطرح شده، پاسخ داده و برخی مسائل آن نیز رسما مختومه شد وهر گاه تمام مسائل حل شود متعاقبا اعلام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سئوال که آیا موضوع مذاکرات ایران و آژانس برای تعلیق است یا پاسخ به پرسش های باقیمانده این نهاد بین المللی؟ تصریح کرد: ما در مورد تعلیق هیچ گونه مذاکره ای نداریم.

وی درباره دور بعدی گفتگوهای ایران و آمریکا، اظهار داشت: رایزنی های مربوط به این دور از گفت وگوها در حال انجام است و پس از مشخص شدن نتیجه سطح و زمان آن را اعلام خواهیم کرد.
وی در واکنش به قطعنامه اخیر پارلمان اروپا نیز گفت: این قطعنامه نسبت به گذشته از واقع بینی بیشتری برخوردار است و حاوی برخی نکات مثبت از جمله دعوت برخی قدرت ها به گفت وگو ومذاکره جهت حل مسئله هسته ای ایران بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگاری در خصوص اینکه با توجه به تاکید کارشناسان بر عدم تمایل قطعی مصر به تعمیق مناسبات دو جانبه با ایران، تهران چه دستوری را در خصوص روند از سر گیری مناسبات خود با قاهره در دستور کار دارد ، گفت: سفر آقای حداد در چارچوب برگزاری اجلاس بین المجالس بود و البته در قالب آن در خصوص مسائل دوجانبه نیز گفت وگوهایی انجام شد و این رایزنی ها همچنان ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه آنچه در خصوص روابط ایران با مصر اهمیت دارد عزم و اراده مسئولان دو کشور است، گفت: سفرهای بسیاری از سوی مسئولان دو کشور انجام شده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سخن یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص تلاش برخی رسانه های عربی برای ایجاد تشکیک در روند از سرگیری مناسبات ایران و مصر اظهار داشت: برخی رسانه ها بر اساس دیدگاه های خود مسائلی را مطرح می کنند و البته در مواقع مختلف تنها به موضوع ایران و مصر اکتفا نکرده و مسائل دیگر را مطرح می کنند.

حسینی ادامه داد: آنچه که در قالب رسانه ها مسئولان کشورهای عربی شاهد هستیم، تشویق و ترغیب به این روابط در منطقه و سایر مناطق است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه با توجه به قرار داشتن موضوع بازگشایی گذرگاه رفح در دستور کار مذاکرات مقامات ایران و مصر،این مساله بالاخره به کجا انجامید؟ گفت: مجموعه تلاش هایی که جمهوری اسلامی ایران انجام داده و می دهد بر این نکته متمرکز است که راهی برای امدادرسانی به نهضت فلسطین به ویژه در نوار غزه فراهم شود.

وی افزود: در این زمینه گفت وگوهایی با طرف مصری انجام شده و تلاش ها نیز ادامه دارد و اجلاسی که قرار است از سوی سازمان کنفرانس اسلامی در جده برگزار شود به این موضوع خواهد پرداخت.

حسینی درباره دلیل سفر حجت الاسلام ناطق نوری به مصر و دیدار او با مقامات مصری، گفت: چون ایشان به عنوان پیشنهاد دهنده تشکیل سازمان بین المجالس از سوی جمهوری اسلامی ایران بوده اند از مدعوین ثابت این اجلاس هستند و در هر دوره از برگزاری در آن شرکت می کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در ادامه سخنان خود با اعتراض به اقدام وزارت خارجه فرانسه در احضار سفیر ایران در پاریس به دلیل مواضع ضد صهیونیستی دکتر احمدی نژاد، گفت: ما نسبت به این احضار اعتراض داریم؛ آنچه که به عنوان بهانه این احضار مطرح شد اشاره به برخی واقعیات منطقه بوده که در صحبت های رئیس جمهور ایران مطرح شده بود.

وی تاکید کرد: ما حتما با احضار سفیر فرانسه اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با انتقاد از مواضع ضد ایرانی مقامات فرانسوی، گفت: طی ماه های اخیر شاهد برخی مواضع غیر دوستانه از سوی مقامات دولتی فرانسه و برخی مسئولان آن کشور بوده ایم که با قرار دادن پیش فرض های غلط به عنوان مبنای تحلیل خود به اتخاذ مواضع نادرست پرداخته و لذا در نتیجه مواضعی غیر دوستانه و غیر منطقی را ابراز کرده اند.

حسینی ادامه داد: سیاست ما تا کنون در قبال این مواضع خویشتنداری بوده اما در صورت تداوم چنین روندی ما نیز در رویکرد خود تجدید نظر خواهیم کرد.

از سخنگوی وزارت خارجه در خصوص علت سفر نهاوندیان معاون سابق شورای عالی امنیت ملی به انگلیس سئوال شد که وی پاسخ به این سئوال را به بررسی بیشتر موکول نمود.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص سرانجام سفری که قرار بود هیئت عراقی برای گفت وگو پیرامون برخی مسائل قرارداد الجزایر به ایران داشته باشد، گفت: نسبت به تاریخی که پیش از این برای انجام این سفر تعیین شده بود، تغییری ایجاد نشده و ما آماده استقبال از هیئت عراقی هستیم.

حسینی انجام این سفر را اقدامی در جهت مذاکره در چارچوب قرارداد الجزایر و لایروبی اروند رود وهمچنین برخی مسائلی که در خصوص این قرارداد وجود دارد عنوان کرد.

حسینی در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه ایران چه اقداماتی برای جلب نظر کشورهای منطقه جهت انجام همکاری های هسته ای در دستور کار دارد؟ گفت: آنچه که به ایران باز می گردد اعلام آمادگی در این خصوص و انجام همکاری در چارچوب NPT و زیر نظر آژانس است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: البته کشورهای دیگر نیز مختار هستند که شریک خود را در این زمینه انتخاب کنند ولی ما در این خصوص مخالفتی نداریم و حتی دیگران را به همکاری با ایران در این زمینه تشویق می کنیم.

از حسینی در خصوص سرمقاله یکی از روزنامه های داخلی و طرح توانایی کشورهای اسلامی برای حمله به رژیم صهیونیستی سئوال شد، که وی در پاسخ تاکید کرد: همانگونه که بارها اعلام کرده ایم سیاست جمهوری اسلامی تهاجم به هیچ کشوری نبوده و اساس تمام سیاست ها و دکترین ایران در این زمینه دفاعی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعلام آمادگی خاویر سولانا برای ملاقات با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: ما آمادگی خود را در این خصوص از گذشته اعلام کرده ایم و گفته ایم که حاضریم پیرامون طیف وسیعی از موضوعات از جمله مسائل امنیتی، دموکراسی، انرژی و مسائل اقتصادی و همچنین سایر محورهای مورد توجه گفتگو کنیم.

حسینی ادامه داد: با توجه به این موضع آمادگی لازم از طرف جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و اگر طرف مقابل نیز برای این منظور آماده باشد می توان هماهنگی های لازم برای انجام این مقالات را صورت دارد.

خبرنگاری از حسینی پرسید، آیا ذکر محورهای چهارگانه فوق برای مذاکره با سولانا به معنای حذف مسئله هسته ای از دستور کار آتی این مذاکرات خواهد بود؟ که وی در پاسخ تصریح کرد: ما طیف وسیعی از مسائل از جمله 4 محور اساسی را پیشنهاد دادیم که سایر موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله موضوع هسته ای نیز می تواند در این قالب مطرح شود.

وی در واکنش به تحلیل یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گویا جمهوری اسلامی ایران با توجه به تغییرات اخیر طی ماه های گذشته بر خلاف پیشرفت های فنی در بعد سیاسی مذاکرات هسته ای پیشرفتی نداشته، اظهار داشت: البته این تحلیلی است که من از منبع موثقی نشنیده ام اما توجه داشته باشید که اولا هنوز اتفاق نظری بین 1+5 علیه ایران حاصل نشده و این کشورها نظرات مختلفی را دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در زمینه مسائل فنی وحقوقی که اساس فعالیت های هسته ای ایران بر آن استوار است نیز هیچگونه رکود و توقفی حاصل نشده و ما چون گذشته با موفقیت فعالیت های خود را در این خصوص دنبال می کنیم و اخباری که از شخصیت های رسمی شنیده ایم نیز تاکید بر این است که علیرغم برخی جابجایی ها در این عرصه هیچگونه رکوردی حاصل نشده است.

وی در واکنش به گزارش سالانه بوش و مواضع ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا که در جریان آن سخنرانی مطرح شد، نیز گفت: البته باید شرایط آقای بوش و حال و روز ایشان در انجام این سخنرانی را درک کنیم؛ به هر حال قرار بود او در پایان 8 سال فعالیت گزارشی را به افکار عمومی آمریکا ارائه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه ناکامی های پی در پی دولت بوش در نیل به اهداف داخلی و خارجی خود را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: آنچه که امروز همه شاهدند و مسئولان آمریکایی نیز به آن اذعان دارند شکست سیاست های مورد نظر جورج بوش بوده است.

وی تاکید کرد: بنابر آنچه که گفته شد مسائلی که آقای بوش باید نسبت به آن پاسخ می دادند، بیشتر فرافکنی شد و به جای آن برخی اتهامات تکراری و کسل کننده مطرح شد که همه با آن آشنا بودند و البته هیچ تاثیری بر افکار عمومی نداشته و نخواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین