کد خبر: ۷۰۱۹۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹

تخت‌روانچی: هدف تحریم‌ها مجازات جمعی یک ملت است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه اقدامی زیانبار است و فقط بحران این کشور و آلام مردم آن را که از دشواری‌های دیگری چون شیوع کرونا هم رنج می‌برند، طولانی‌تر می‌کند.
تخت‌روانچی: هدف تحریم‌ها مجازات جمعی یک ملت است
آفتاب‌‌نیوز :

مجید تخت‌روانچی روز دوشنبه در نشست شورای امنیت که درباره وضعیت انسانی سوریه، برگزار شد، افزود: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل در مورد خطر گرسنگی در سوریه در سال ۲۰۲۱، ضرورت و فوریت بسیج کمک‌های بین‎المللی برای رسیدگی به این چالش را مورد تأکید قرار می‌دهد.

وی افزود: در حالی که ارائه کمک‌های بشردوستانه به افراد نیازمند ضرورت و اولویت بالائی دارد، تداوم آن در دراز مدت به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند و همچنین این اقدام نمی‌تواند جایگزین اقدامات اساسی شود که برای تضمین صلح، امنیت و ثبات پایدار در آن کشور حیاتی است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: نخستین و مهم‌ترین اقدام، تضمین حاکمیت کامل و تمامیت ارضی سوریه از طریق امحای تروریست‌ها، خروج نیروهای خارجی ناخوانده، پایان دادن به اشغال و تأمین امنیت مرزهای سوریه است.

تخت‌روانچی همچنین از تلاش برای بازسازی زیرساخت‌های حیاتی کشور، ایجاد شرایط مساعد جهت بازگشت پناهندگان و آوارگان و پیشرفت بیشتر در روند سیاسی به عنوان دیگر اقدام‌های ضروی یاد کرد.

وی تصریح کرد: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها روش پایان آن، حل مسالمت‌آمیز این بحران در انطباق کامل با حقوق بین‌الملل است که البته در یک مدت کوتاه محقق نمی‌شود و به همین خاطر نباید پیشرفت در آن حوزه را به عنوان پیش شرطِ پیشرفت در سایر زمینه‎ها در نظر گرفت.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به سیاسی‌سازی کمک‌های بشردوستانه و بازگشت پناهندگان و آوارگان هشدار داد و اضافه کرد: در حالی که ۱۰ سال درگیری بر وضعیت اقتصادی سوریه تأثیر منفی گذاشته است، اثرات مخرب تحریم‌های یکجانبه در بدتر شدن بیشتر وضعیت اقتصاد این کشور نیز کاملاً روشن است.

تخت‌روانچی تاکید کرد: کاملا آشکار است که برخی کشورها اهدافی را که نتوانستند با استفاده از وسایل نظامی یا اهرم سیاسی در سوریه کسب کنند، قصد دارند از طریق اعمال تحریم‌ها به دست آورند؛ در حالیکه استفاده از غذا و دارو به عنوان سلاح و به خطر انداختن امنیت غذایی یک ملت، ناعادلانه و ناپذیرفتنی است.

وی اظهار کرد: هدف تحریم‌ها مجازات جمعی یک ملت است و از نظر حقوقی نقض آشکار اهداف و اصول سازمان ملل است و به همین دلیل باید فوری برچیده شود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد حل درازمدت بحران بشردوستانه کنونی سوریه مستلزم پایان دادن به درگیری، تضمین حاکمیت کامل و تمامیت ارضی سوریه، رفع تحریم‌های یک‌جانبه و اجتناب از برخورد سیاسی با موضوعات بشردوستانه همچون بازسازی و بازگشت پناهندگان و آوارگان است.

تخت‌روانچی بر تعهد جمهوری اسلامی ایران به حل سیاسی این بحران و حمایت از مردم و دولت سوریه برای تضمین وحدت و تمامیت ارضی کشورشان تأکید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین