کد خبر: ۷۰۱۹۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۳

طرز تهیه خورش مرغ افشاری؛ طعمی که از یادتان نمیرود

خورش مرغ افشاری مجلسی یکی از آن غذاهایی است که از قدیم‌الایام برای مراسم عزا و عروسی برای پذیرایی از مهمانان سرو می‌شده است.
طرز تهیه خورش مرغ افشاری؛ طعمی که از یادتان نمیرود
آفتاب‌‌نیوز :

خورش مرغ افشاری در واقع همان چلومرغ مجلسی است که طرز تهیه آن به عنوان یک مرغ خوشمزه برای مهمانی و سرو در کنار انواع پلو و برنج بسیار مناسب است.

مواد لازم برای تهیه خورش مرغ افشاری:

سینه یا ران مرغ: ۶ تکه
پیاز: ۱ عدد بزرگ
سیر:۳ حبه
رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
شیرنارگیل: ۴ قاشق غذاخوری (اختیاری)
قیسی: ۱۰ عدد
نمک، فلفل، زردچوبه، ادویه کاری: به مقدار لازم
زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع: به مقدار لازم
کره: ۲۰ گرم

طرز تهیه و دستور پخت خورش مرغ افشاری:

1. خورش مرغ افشاری مثل خورش مرغ و آلو است. برگه‌های قیسی را در آب خیس کنید تا نرم شوند. راز درست کردن خوشمزه‌ترین مرغ دنیا برای انواع خورش مرغ یا چلو مرغ و زرشک پلو این است که ۳۰ دقیقه مرغ را در یک آب و نمک ساده بخوابانید. یک ترفند دیگر برای خوشمزه شدن مرغ این است که آن را در یکسری مواد بخوابانید. مثلا در آب پیاز و مقداری زعفران دم کرده غلیظ به مدت ۱ الی دو ساعت این ترفندها بیشتر از جوشاندن مرغ قبل از پختن آن کارساز است.

2. پیاز را نگینی یا خلالی نازک و یکدست خرد کنید و در مقداری روغن سرخ کنید تا تفت بخورند و سبک شوند. وقتی پیازها طلایی شدند حبه‌های سیر را هم خرد کنید و به پیاز اضافه کنید. وقتی بوی سیر بلند شد تکه‌های مرغ را به همراه کره اضافه کنید و تفت دهید. فلفل، زردچوبه، ادویه و نمک را اضافه کنید و تفت دهید. ادویه کاری برای خوشمزه شدن مرغ بسیار موثر است، آن را حذف نکنید. وقتی تکه‌های مرغ طلایی شدند مقداری آب جوش اضافه کنید تا حدی که فقط روی تکه‌های مرغ را بپوشاند. اجازه دهید مرغ روی شعله ملایم گاز خوب بپزد.

3. در این فاصله رب گوجه فرنگی را در کمی روغن تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. یک راز غلیظ شدن خورش مرغ اضافه کردن رب گوجه تفت داده شده به آن است. رب سرخ شده را به همراه قیسی‌ها به مرغ در حال پخت اضافه کنید. خورشت مرغ افشاری یک خورش غلیظ و کم آب است. در ۵ دقیقه پایانی پخت شیر نارگیل و در صورت تمایل کمی آبغوره به خورش اضافه کنید. یک راز و فوت و فن خوشمزه شدن خورش مرغ همین شیر نارگیل و البته زعفران دم کرده غلیظ است و یک راز دیگر خوشمزگی هم این است که مرغ روی شعله ملایم گاز و کم کم بپزد، در واقع زمان پخت مرغ در میزان خوشمزه شدن آن بسیار موثر است. خورش مرغ افشاری را مثل انواع دیگر خورش مرغ و گوشت با انواع برنج پلو، زرشک پلو یا چلوی ساده سرو کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
0
2
شما مگه مرغ گیرتون میاد؟ نکنه از میدون 72 نارمک میگیرین!
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
0
0
ما که از خیابان ثار الله توولنجک می گیریم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین