کد خبر: ۷۰۱۹۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶

ریز ارگانیسم‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند

ریز ارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌های روده می‌توانند با تقویت سیستم ایمنی بدن، از انسان در برابر بیماری‌های مزمن مانند کووید-۱۹ محافظت کنند.
ریز ارگانیسم‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

ایمنی‌درمانی سرطان به عنوان یک روش موثر در درمان سرطان ظاهر شده است. بینش اصلی در این روش نشان می‌دهد که می‌توان سیستم ایمنی بدن خود بیمار را مهار کرد تا به شناسایی و تخریب سلول‌های سرطانی بپردازد.

دانشمندان سعی دارند رویکردهای کنونی ایمنی‌درمانی را بهبود ببخشند و زمینه‌های جدید و امیدوارکننده‌ای را برای درمان سرطان شناسایی کنند. آنها در حال بررسی نحوه شکل‌گیری سیستم ایمنی بدن و واکنش آن نسبت به درمان سرطان با کمک میکروبیوم‌های ساکن در روده و سایر بافت‌ها هستند.

دانشمندان باور دارند که ترکیب سلولی تومور، وضعیت سیستم ایمنی و میکروبیوم روده بیمار می‌توانند به تصمیم‌های درمانی و نظارت بر واکنش‌های بدن کمک کنند. چنین تجزیه و تحلیل‌های جامعی در مورد بیماران و سرطان آنها ممکن است به ارائه درمان‌هایی بیانجامند که عوامل گوناگونی را هدف قرار می‌دهند و فرصت درمان بهتر را فراهم می‌کنند.

میکروب‌ها، ارتش کمک‌رسانی!

پژوهش پیرامون میکروبیوم در چند سال گذشته، رشد چشمگیری داشته است. دانشمندان دریافته‌اند که میکروبیوم، نقش مهمی را در شکل‌گیری ایمنی بدن بر عهده دارد. پژوهشگران با توجه به این نقش مهم، سعی دارند تا به درک بهتری در مورد تاثیر میکروبیوم بر پیشروی سرطان و واکنش بدن نسبت به درمان برسند. پژوهش‌های جدید، به نتایج امیدوارکننده‌ای در مورد این موضوع رسیده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که برخی از میکروب‌های روده می‌توانند توانایی گروهی از سلول‌های ایمنی را مهار کنند تا به کنترل رشد تومورهای روده بپردازند.

پژوهش‌های دیگری نیز رابطه میان میکروبیوم روده را با واکنش‌های بدن نسبت به ایمنی‌درمانی سرطان نشان می‌دهند. برای نمونه، پژوهشگران "دانشگاه شیکاگو"(University of Chicago) در بررسی خود دریافتند که انواع خاصی از باکتری روده در بیماران مبتلا به سرطان، با واکنش‌های مهارکننده‌های ایمنی در ارتباط هستند.

همچنین پژوهشگران، میکروب‌های خاصی را کشف کرده‌اند که با پیشروی سرطان در ارتباط هستند. این گونه‌های باکتری، بر فعالیت سلول‌های ایمنی تاثیر می‌گذارند و به پیشروی سرطان منجر می‌شوند. پژوهشگران سعی دارند از دانش مربوط به این باکتری‌ها، برای ارائه راهبردهایی استفاده کنند که به پیشگیری از سرطان و درمان آن منجر می‌شوند.

پژوهشگران، تعاملات میان گونه‌های میکروبی و سیستم ایمنی را مورد بررسی قرار می‌دهند تا به فرصت‌های جدیدی برای درمان سرطان دست پیدا کنند. درک بهتر تعامل باکتری‌ها با سلول‌های ایمنی در بیماران مبتلا به سرطان، به ارائه راهبردهای درمانی جدید و بهبود درمان‌های کنونی می‌انجامد. در هر حال، سوالات بسیاری در این باره وجود دارند که باید به آنها پاسخ داده شود. کدام گونه‌های باکتری بر واکنش‌های ایمنی، تاثیر مثبت یا منفی دارند؟ مکانیسم‌هایی که باکتری به واسطه آنها بر سیستم ایمنی اثر می‌گذارد، کدام هستند؟ ترکیب گونه‌های باکتریایی روده چگونه بر سرطان اثر می‌گذارد؟ آیا ترکیبات دیگری وجود دارند که بتوانند سیستم ایمنی را برای درمان سرطان ترغیب کنند؟

علاوه بر این، منابع جدیدی از جمله مدل‌های بهتری برای درمان سرطان مورد نیاز هستند تا از پژوهش‌ها پشتیبانی کنند. فناوری‌های پیشرفته‌ای نیز باید برای تجزیه تحلیل تومور و سلول‌های ایمنی مورد نیاز هستند تا ارزیابی‌ها با دقت بیشتری صورت بگیرند.

نقش مهم باکتری‌های روده

روده انسان، انواع گوناگونی از باکتری‌ها را در بر دارد که برخی از آنها مفید و برخی دیگر مضر هستند. توصیه پزشکان این است که همه مردم سعی داشته باشند تا غذاهایی را مصرف کنند که تعداد باکتری‌های مفید روده آنها را افزایش می‌دهند. در هر حال، گروهی دیگر از باکتری‌های ساکن روده می‌توانند در بروز انواع بیماری‌ها نقش داشته باشند و بر نحوه واکنش بدن نسبت به بیماری‌ها اثر بگذارند.

میکروبیوم روده، باکتری‌های گوناگونی را در بر دارد که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن و توانایی آن در واکنش به تهاجم‌ها و بروز عفونت ایفا می‌کنند. ترکیب باکتری‌های روده، تحت تاثیر عوامل گوناگونی از جمله محل زندگی فرد، رژیم غذایی و تغذیه، سن، دارو، استرس و بیماری‌هایی که شاید فرد به آنها مبتلا باشد، قرار دارد. تغییر در ترکیب باکتری‌ها و یا تغییر نحوه عملکرد آنها می‌تواند به بروز بیماری منجر شود.

میکروب‌ها و باکتری‌ها در برابر کووید-۱۹

شاید بسیاری از افراد از این موضوع بی‌خبر باشند که لشکری از میکروب‌ها در بدن آنها زندگی می‌کنند که می‌توانند با تهدیدهای گوناگون از جمله کروناویروس به مقابله بپردازند.

پژوهش‌هایی که در دو دهه گذشته صورت گرفته‌اند، نشان می‌دهند که بدن ما محل زندگی بسیاری از سلول‌های باکتریایی است. همکاری این باکتری‌ها در روده، به کار کردن در یک شرکت شباهت دارد که با هدف حفظ سلامتی صورت می‌گیرد. باکتری‌ها می توانند واکنش سیستم ایمنی بدن را متعادل سازند تا واکنش ایمنی موثر ارائه شود اما آن‌ قدر خشن نباشد که به بدن میزبان آسیب برساند.

باکتری‌های روده می‌توانند هم در برابر ویروس‌های آلاینده‌ روده و همچنین ویروس‌هایی که ریه‌ها را آلوده می‌کنند، واکنش موثری ارائه دهند. باکتری‌های مفید روده، این کار را به سفارش سلول‌های ایمنی انجام می‌دهند تا پروتئین‌های ضد ویروس تولید کنند که نهایتا عفونت‌های ویروسی را از بین می‌برند. شخصی که بدن او فاقد این باکتری‌های مفید باشد، نمی‌تواند واکنش ایمنی قوی نسبت به ویروس‌های مهاجم نشان دهد؛ در نتیجه عفونت‌ها شناسایی نمی‌شوند و به سلامتی آسیب می‌رسانند.

شیوع کووید-۱۹، بسیاری از پژوهشگران را به بررسی نقش میکروب‌ها و باکتری‌های روده برای تقویت واکنش ایمنی بدن در برابر کروناویروس سوق داده است.

برخی از پژوهش‌ها، باکتری‌های خاصی را در روده افراد مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی کرده‌اند که می‌توانند به پژوهشگران در پیش‌بینی شدت این بیماری کمک کنند.

برخی از باکتری‌های روده می‌توانند به سلول‌های ایمنی کمک کنند تا به طور کامل فعال شوند. پژوهشگران سعی دارند این باکتری‌ها را در نمونه‌های مدفوع، بزاق و خون بیماران شناسایی کنند و اطلاعات بیشتری در مورد آنها به دست بیاورند.

میکروب‌ها و بیماری‌های مزمن

افرادی که به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع دو، اضافه‌وزن و بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا هستند، سیستم ایمنی بیش‌فعالی دارند که نمی‌تواند محرک مضر و بی‌ضرر را تشخیص دهد و با یک میکروبیوم روده تغییریافته مرتبط است.

میکروبیوم روده در این بیماری‌های مزمن، فاقد باکتری فعال‌کننده سلول‌های ایمنی بدن است. این تغییرات، در میکروبیوم روده افرادی که رژیم غذایی ضعیفی دارند و یا افراد مسن دیده می‌شود.

بسیاری از پژوهش‌ها، بر ایجاد یک سیستم ایمنی متعادل تمرکز دارند که می‌تواند با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی تهدیدکننده مقابله کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین