کد خبر: ۷۰۲۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱

دعوت ظریف از سازمان ملل برای تسهیل مذاکرات بین الافغانی

وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس قلب افغانستان در دوشنبه از سازمان ملل برای تسهیل مذاکرات بین الافغانی دعوت کرد و گفت: هر گونه موافقتنامه صلح در این کشور باید تضمین کننده حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان باشد.
دعوت ظریف از سازمان ملل برای تسهیل مذاکرات بین الافغانی
آفتاب‌‌نیوز :

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) در سخنرانی خود در کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول ضمن اشاره به تلاشهای جمهوری اسلامی ایران به منظور همگرایی منطقه ای و ورود افغانستان به تعاملات منطقه، برقراری صلح و ثبات در این کشور را تنها با محوریت گفتگوی بین الافغانی ممکن دانست.

وزیر امور خارجه ضمن دعوت از سازمان ملل متحد برای تسهیل مذاکرات بین الافغانی، تاکید کرد هر گونه موافقتنامه صلح در این کشور باید تضمین کننده حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان باشد.

ظریف با اشاره به اتصال راه آهن افغانستان به شبکه راه آهن ایران که در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد، این تحول را گام مهمی در تشکیل شبکه راه آهن بین المللی - منطقه ای برشمرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اقدامات ایران در تامین نیازهای افغانستان در مبارزه با کووید- ۱۹، بر ادامه این اقدامات توسط ایران تاکید کرد و از همه کشورها برای همکاری در مبارزه با ویروس کرونا و جنگ دعوت بعمل آورد.

ظریف همچنین با اشاره به دستاوردهای ارزشمند مردم افغانستان در ایجاد حکومت قانون و بویژه تدوین قانون اساسی، تلاش کشورهای منطقه ای برای تسهیل گفتگوهای صلح بین الافغانی را ضروری خواند و راه حلهای تحمیلی خارجی برخی بازیگران فرامنطقه ای که با اهداف سیاسی داخلی ارائه می شود را غیرسازنده شمرد.

وزیر امور خارجه در پایان ، ضمن تاکید بر اینکه تنها راه برقراری ثبات دائمی در افغانستان ، گفتگوهای بین الافغانی است، بر ادامه تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در تسهیل این گفتگوها تاکید کرد.

به گزارش فارس، ظریف که شامگاه یکشنبه برای شرکت در این کنفرانس و رایزنی با مقامات تاجیکستان‌ وارد دوشنبه شد و در مدت حضورش ضمن دیدار یا رئیس جمهور تاجیکستان با وزرای خارجه هند، جمهوری آذربایجان و افغانستان و دبیر اجرایی سیکا دیدار و گفت و گو کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین