کد خبر: ۷۰۲۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳

دیپلماسی نامه، تازه ترین گام تنش زدایی اسلام آباد با دهلی نو

نخست وزیر پاکستان در تازه‌ترین گام برای تنش‌زدایی با هند، طی نامه‌ای به نخست وزیر این کشور بر لزوم مذاکرات میان دو همسایه و حل اختلافات دو کشور تاکید کرد.
دیپلماسی نامه، تازه ترین گام تنش زدایی اسلام آباد با دهلی نو
آفتاب‌‌نیوز :

رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند: «عمران‌خان» روز سه‌شنبه طی نامه‌ای به «نارندرا مودی» نخست وزیر هند از وی برای ارسال پیام تبریک به مناسبت روز ملی پاکستان در روز ۲۳ مارس قدردانی کرد.

نامه‌ نخست وزیر پاکستان به همتای هندی خود تازه‌ترین گام دو کشور همسایه در جنوب آسیا برای تنش‌زدایی به شمار می‌رود، فرآیندی که از ماه فوریه سرعت گرفت و برقراری آتش بس در نوار مرزی کشمیر و کاهش اظهارات تند مقامات دو کشور گوشه‌ای از این تلاش‌ها را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، عمران‌خان خطاب به مودی گفت که مردم پاکستان خواستار روابط سازنده و خوب با همسایگان از جمله هند است.

وی اظهار داشت: حل اختلافات میان پاکستان و هند به ویژه پرداختن به مسئله جامو و کشمیر برای صلح و ثبات پایدار در جنوب آسیا اجتناب ناپذیر است و برای این هدف ایجاد فضای سازنده و نتیجه گرا برای مذاکرات مهم می‌باشد.

پس از توافق ارتش‌های پاکستان و هند بر سر آتش بس در امتداد خط کنترل مرز کشمیر در ماه فوریه که یک تحول چشمگیر میان دو کشور محسوب می‌شود، انتظار می‌رود گشایشی دیگر در روابط پرتنش و شکننده اسلام‌آباد و دهلی‌نو مشاهده شود.

آخرین نشست رسمی میان پاکستان و هند مربوط به دیدار وزیران خارجه دو کشور در خردادماه ۱۳۹۸ (ماه می ۲۰۱۹) در بیشکک و در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای است. از آن زمان به بعد دو کشور فاقد سفیر در پایتخت‌های یکدیگر هستند و سفارتخانه‌های دو کشور نیز با کاهش سطح دیپلمات‌ها کار می کنند.

در ۱۶ مرداد ۹۸ (۷ آگوست ۲۰۱۹) دو روز پس از لغو ماده ۳۷۰ در منطقه جامو و کشمیر توسط دولت هند، پاکستان تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود را با هند کاهش دهد. متعاقباً، سفیر هند از اسلام‌آباد اخراج شد. پاکستان همچنین همه روابط تجاری خود را همزمان با هند متوقف کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین