کد خبر: ۷۰۲۱۸۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
تفسیر ۱۲ فروردین یعنی اینکه میزان رای ملت است

روحانی: اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیفتد به معنای پایان انقلاب است

رئیس جمهور از ۱۲ فروردین و روز جمهوری اسلامی به عنوان یکی از افتخارات مهم نظام اسلامی، انقلاب اسلامی و معماری معمار کبیر انقلاب اسلامی نام برد و گفت: تفسیر ۱۲ فروردین یعنی اینکه میزان رای ملت است.
روحانی: اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیفتد به معنای پایان انقلاب است
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به فرارسیدن ۱۲ فروردین و سالروز اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران در دوازدهم فروردین ۱۳۵۸ اظهار کرد: این روز یکی از افتخارات مهم نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و معماری معمار کبیر انقلاب حضرت امام (ره) است.

وی اضافه کرد: بعد از انقلاب و تقریبا بلافاصله بعد از روز دهم فروردین و یازدهم فروردین که دو روز همه پرسی و رفراندوم بود، یعنی در کمتر از دو ماه مردم پای صندوق آرا آمدند و به نظام رای دادند.

رییس جمهوری افزود: امام درس بزرگی به همه داد و آن این بود که در این کشور همه کاره مردم هستند. اگر در یک کلمه ۱۲ فروردین ۵۸ را تفسیر کنیم، این است که میزان رای مردم و ملت است و همه کاره مردم هستند و این مردم هستند که برای خود نظامی را بر می‌گزینند و انتخاب می‌کنند. نظامی که یک پایه آن جمهوریت و ‌مردم‌سالاری و پایه دیگر آن موازین اسلام و اسلامیت، و پایه سوم آن ایران است. این سه در کنار هم جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: نام نظام ما هم جمهوری اسلامی ایران است که در قانون اساسی در فصل اول مخصوصا در اصل سوم می‌گوید دولت جمهوری اسلامی ایران، این نام نظام است که دارای سه پایه مهم است که هرکدام اهمیت خاص خود را دارد.

وی اظهار کرد: قانون اساسی جمهوریت را در اصل ۶ و اسلامیت را در اصل ۴ بیان کرده است و این هم در اصول مختلف از جمله اصل اول و سوم به صراحت ذکر شده است. مشخص است که کشور ما ایران است و هویت ایرانی و فرهنگ ایرانی برای ما مهم است. اگر بخواهم یک کلمه درباره ایران بگویم، منافع ملی کشور به معنای عام کلمه است. نه منافع ملی که روبروی امنیت ملی و مصالح ملی ذکر می‌کنیم، منافعی که به معنای عام همه اینها را شامل می‌شود.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: منافع ملی ایران به عنوان یک پایه است، موازین اسلام چه در اعتقادات و چه در عمل و قانون گذاری و به ویژه در اخلاق و رفتار، میزان و معیار ما است. اداره کشور ایران در دست مردم است. این مردم هستند که بالاترین مقامات کشور را و مدیریت کشور را با صندوق آرا برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند بنابراین نظر مردم و آرای مردم و فکر مردم و انتخاب مردم خیلی مهم است.

روحانی یادآور شد: از زمان میرزای شیرازی بزرگ در این ۱۵۰ سال حرکت‌های انقلابی برای این بود که مردم بتوانند انتخاب کنند. کسی به مردم رایی را تحمیل نکند. این کل حرکت‌های انقلابی در جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین دوازده فروردین یک روز مهم در مردم‌سالاری اسلامی در ایران است که باید آن را پاس بداریم و پاسداشت دوازدهم فروردین این است که مردم در همه امور مهم اداره کشور حضور پیدا کنند.

وی تصریح کرد: اگر انتخاباتی داشته باشیم که مشارکت حداکثری در آن نباشد یک ضربه بسیار بزرگی به راه و روشی که در ۱۲ فروردین انتخاب کردیم، زدیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: یکی از مسائل مهمی که امروز پیش رو داریم مساله انتخابات است. اگر تا پایان این دولت ۴ مساله مهم را بشماریم، یکی از آنها انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، ‌ میاندوره‌ای است. انتخابات بسیار مهم است برای این که مردم ببینند چه کسانی را با چه برنامه‌ای می‌خواهند برگزینند.

تا انتخابات و صندوق رای هست نظام جمهوری اسلامی با قدرت و شکوه خواهد بود

وی گفت: تا انتخابات، ‌مشارکت و صندوق رای هست، نظام جمهوری اسلامی ایران هم با همه این قدرت و شکوه خواهد بود و اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیفتد و مردم بگویند چه فایده‌ای دارد که انتخاب کنیم یا نکنیم، که امیدوارم مردم ما به این روز نرسند که انتخاب کنیم یا نکنیم چه تاثیری دارد، این به معنای پایان تمام انقلاب‌ها است یعنی از میرزای شیرازی تا الان همه را از دست دادیم و همه از بین رفته است.

روحانی خاطرنشان کرد: ثمره همه آن حرکت‌ها و انقلاب‌ها این است مردم انتخاب کنند و حضور داشته باشند و مردم بگویند چه کسی و چه برنامه ای داشته باشد و مردم بگویند با چه کشوری رابطه داشته باشیم و چگونه مسائل داخلی و خارجی حل شود و جمهوریت از همین جا آغاز می‌شود

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران، جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت این سه در کنار هم قرار گرفته و هر کدام معنای خاص خود را دارد. ما هویت ایرانی را داریم، ‌راه و تاریخ و جایگاه ایران را داریم که در یک کلمه به عنوان منافع ملی کشور و ایران باید مدنظر قرار دهیم.

راه حل مشکلات پیچیده در کشور اصل ۵۹ قانون اساسی است

وی در ادامه با تاکید بر این که راه حل مشکلات پیچیده در این کشور فقط اصل ۵۹ قانون اساسی است، گفت: اگر مساله‌ای پیچیده است نباید به یکدیگر بپیچیم و از یکدیگر انتقاد کنیم. راه حلی جز اصل ۵۹ قانون اساسی وجود ندارد. ما مگر به ۱۲ فروردین افتخار نمی‌کنیم، ۱۲ فروردین یک همه پرسی و رفراندوم است، مگر به قانون اساسی افتخار نمی کنیم، قانون اساسی تجدیدنظر شده و بازنگری شده چگونه تصویب شد باز هم با رفراندوم و آرای مردم بود. قانون اساسی ما با همه پرسی و رفراندوم انجام گرفته است.

روحانی افزود: البته ما کشور سوییس نیستیم که صدهزار نفر نامه ای امضا کنند و دولت مجبور شود که رفراندوم برگزار کند. در کشور سوییس صدهزار نفر نامه ای امضا کنند که بگویند این موضوع باید به رفراندوم گذاشته شود دولت باید آن را به رفراندوم بگذارد. من از رییس جمهور سوییس در سفری سوال کردم و گفتم شما با این مساله مشکل ندارید، گفت نه. اگر مردم تصمیم گرفتند و به ما گفتند ما در این مساله رای می‌خواهیم ما به رای می‌گذاریم و هرچه مردم بخواهند همان می‌شود. خیلی راحت بود و می‌گفت ما اصلا مشکلی نداریم. پرسیدم سالانه چندبار این کار را می‌کنید که گفت بعضی وقت‌ها دوبار بعضی وقت‌ها یک بار و گاهی وقت‌ها یک‌سال طول می کشد و این وابسته به این است که مردم چه می‌خواهند.

رییس جمهوری اضافه کرد قانون اساسی در اصل ۵۹ به ما گفته است که در مسائل مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اگر یک مسئله بسیار مهمی وجود داشت، آن زمان ممکن است که دیگر قانون‌گذاری از طریق مجلس شورای اسلامی نباشد، قانونگذاری از طریق همه پرسی باشد.

وی ادامه داد: سال‌ها به این موضوعات فکر می‌کنیم. چهار سوال اصلی در مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی وجود دارد. اگر به رفراندوم گذاشته شود و این چهار مسئله نوشته شود و آری یا نه گذاشته شود یا هر سبک دیگری باشد تمام دعواها و مشکلات جناحی و حزبی حل خواهد شد.

روحانی افزود: دوازده فروردین یک روز نیست، دوازده فروردین یک فرهنگ و راه و مسیر برای حل معضلات پیچیده و اساسی در کشور است که بتوانیم از این راه پیروی کنیم و آن را ادامه دهیم.

رییس دولت دوازدهم با بیان این تا پایان این دولت ۴ ماه باقی مانده است که باید کشور را در این مدت اداره کنیم، گفت: یک روز این چهارماه هم برای ما مهم است. دولت در هر لحظه می‌تواند تصمیم مهم بگیرد و اقدام مهمی انجام دهد و مردم این بار را بر دوش ما گذاشتند و تا ۱۲ مراد این بار بر دوش ما است و سنگینی آن را به وضوح بر دوش خود احساس می‌کنیم.

مهم است که مردم احساس کنند رای‌شان تاثیرگذار است

رییس جمهوری افزود: یکی از مسائل مهم انتخابات است که همه باید تلاش کنیم انتخابات خوب، پرشور و با شکوه برگزار شود به گونه‌ای که همه مردم احساس کنند که نماینده‌ای دارند. یعنی هر چند تفکر که داریم هرکدام ببینند نماینده‌ای دارند و تشویق شوند و پای صندوق رای بیایند. زحمت ایستادن پای صندوق را به عنوان عبادت تلقی کنند.

وی یادآور شد: سال ۹۶ مردم ساعت‌ها و حتی تا غروب در صف رای ایستادند و وزارت کشور و شورای نگهبان نتوانستند توقع مردم را برآورده کنند و مردم را از پشت صندوق رای با صف‌های طولانی برگردانند که بعضی‌ها در مصاحبه گفته بودند که ما ۷ ساعت ایستادیم که رای دهیم و حتی بعضی‌ها گریه کردند وقتی آنها را برگرداندند و از یک تا دو میلیون نفر رای نگرفتند که البته دیگر مهم نیست و گذشته است.

رییس جمهوری گفت: این مساله خیلی مهم است که همه مردم احساس کنند که رای آنها تاثیرگذار است و با شور و شوق پای صندوق بیایند و نترسیم که نکند این انتخاب شود یا آن انتخاب شود. هرچه مردم انتخاب کنند مبارک است این را هم قبول کنیم. اگر این را در مغز خود بگنجانیم منتخب مردم برای ما مبارک است هرکس که می‌خواهد، از این جناح یا از آن جناح باشد. همیشه ما نیازمندیم و الان هم نیازمندیم که ۱۲ فروردین را در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ تکرار کنیم.

بخش خصوصی می‌تواند با ارز نیمایی واکسن وارد کند

روحانی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص تامین واکسن کرونا اظهار کرد: شنبه این هفته مصوبه ستاد ملی کرونا بود که در چهارچوب واکسن هایی که وزارت بهداشت و درمان مشخص و معین کرده، هر بخش خصوصی با ارز نیمایی می‌تواند واکسن را وارد کند، بیاورد و در بیمارستان‌های خصوصی، دولتی و هر جا که وزارت بهداشت و درمان مناسب می‌دانند تزریقات انجام بگیرد. حتی اگر یک کارخانه و یک تولیدکننده بزرگ برای کارگران خودش می‌خواهد برود و با هماهنگی وارد کند و از واکسن استفاده کند.

وی یادآورشد: واکسنی که ما وارد می کنیم و به صورت مجانی استفاده خواهد شد، آن حساب و برنامه دیگری دارد که طبق آن برنامه عمل می‌کنیم؛ کادر درمان، افراد مسن و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند در اولویت هستند و ممکن است به افراد عادی مقدار دیرتر برسد ولی اگر کسی خواست از طریق دیگر با ارز نیمایی واکسن وارد شود و تزریق شود هیچ مشکلی نداریم.

رییس جمهوری گفت: چرا یک ایرانی برای زدن واکسن برود در کشور دیگر پول بلیط هواپیما، هتل بدهد و یک ماه بماند تا واکسن را تزریق کنند. این را مصوب و ابلاغ کردیم و وزارت بهداشت دنبال می‌کند و هر دستگاه خاص بیاورد هیچ مشکلی در این زمینه نداریم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
1
15
چه گويم كه نا گفتنم بهتر است. چون مطمئنم كه منتشر نمي كنيد
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
2
15
مجلس کنونی همین شده که گفتی
انقلاب این تعداد رای چند درصدی را هیچ وقت
تجربه نکرده بود !.؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
2
11
فقط تو برو
جوادمقدسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
1
20
الان دقیقا همون وقته.
مرغ حق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
1
18
اگر از چشم مردم بیفتد؟؟!!
هنوز از آن خواب صبح جمعه برنخواسته اید آقای رییس جمهور
ناشناس
|
Spain
|
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
1
21
افتاده
مگر روز جمعه بهت این خبر رو ندادند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
0
14
پایان انقلاب یا پایان شما؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
1
22
جناب روحانی بزودی معلوم خواهد شد انتخابات از نظر مردم افتاده یا نه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
0
2
انشاالله
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
3
تو به فکر بعد ریاستت باش
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین