کد خبر: ۷۰۲۲۲۴
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲

دولت بایدن نیز از اشغالی خواندن کرانه باختری خودداری کرد

دولت جو بایدن همانند دولت سابق آمریکا در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر، از به کار بردن واژه اشغالی برای کرانه باختری امتناع کرد.
دولت بایدن نیز از اشغالی خواندن کرانه باختری خودداری کرد
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، تا سال ۲۰۱۷ و قبل از ورود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید، وزارت خارجه این کشور در گزارش ‌های سالانه خود در مورد حقوق بشر در جهان فصلی را تحت عنوان "اسرائیل و اراضی اشغالی" نامگذاری کرده بود اما این عنوان از سال ۲۰۱۸ به بعد به "اسرائیل، کرانه باختری و غزه" تغییر پیدا کرد.

اکثریت تحلیلگران و کارشناسان این تغییر را دلیلی بر تمایل دولت آمریکا به جانبداری از رژیم صهیونیستی دانستند و در نهایت دیری نپایید تا اینکه ترامپ قدس را به عنوان پایتخت این رژیم به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را هم به این شهر منتقل کرد و پس از آن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های اشغالی جولان سوریه را هم به رسمیت شناخت.

ترامپ همچنین مدعی شد که شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری غیرقانونی نیستند.

برای همین سال میلادی کنونی جهان منتظر این بود که ببیند آیا در گزارش نخست دولت جو بایدن، آمریکا به ساختار قبلی بازگشته یا همان ساختار دوره ترامپ را حفظ می کند.

رئیس جمهور آمریکا از راهکار تشکیل دو کشور حمایت می کند و تلاش می کند خود را از سیاست های ترامپ درباره بحران خاورمیانه دور نگه دارد. اما وزارت خارجه آمریکا در گزارش جدید خود توضیح می دهد که کلماتی که برای توصیف اسرائیل و اراضی فلسطین به کار برده نشان دهنده موضعی درباره مسائل نهایی به ویژه مرزهای حاکمیت رژیم صهیونیستی در قدس یا مرزهای بین این رژیم و کشور آتی فلسطین نیست.

در این گزارش آمده است: بخش از گزارش اسرائیل و همچنین ارتفاعات جولان و اراضی قدس شرقی را پوشش می دهد. آمریکا سال ۲۰۱۷ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناختن و سال ۲۰۱۹ حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان را تأیید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین