کد خبر: ۷۰۲۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸

گروه‌های هدف در انتظار واکسن کرونا

ایمن‌سازی کادر درمان خراسان رضوی همزمان با ورود نخستین محموله واکسن کرونا به این استان در ۲۱ بهمن ماه پارسال آغاز شد و اکنون دریافت واکسن روسی کرونا یا نوع چینی آن برای گروه‌های هدف در این استان بر اساس اولویت‌های وزارت بهداشت در حال انجام است.
گروه‌های هدف در انتظار واکسن کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نخستین محموله واکسن کرونا برای ۴۷۰ نفر بود که به کادر درمانی درگیر با بیماران کرونایی در بخشهای مراقبت‌های ویژه تعلق گرفت، در دومین محموله این واکسن برای هفت هزار نفر و در سومین محموله نیز برای پنج هزار و ۳۰۰ نفر به این دانشگاه اختصاص یافت و اکنون متولیان سلامت در این استان در انتظار رسیدن چهارمین محموله واکسن کرونا می‌باشند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر از کادر درمان شاغل در مراکز زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی واکسینه شده‌اند و این تعداد جدا از گروههای سالمندان، ایثارگران، پاکبانان و بیماران خاص هستند.

دکتر مهدی قلیان افزود: در حال حاضر واکسن کرونا به کادر درمانی شاغل در بخشهای مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد که تاکنون بیمار نشده‌اند، کادر درمانی که قبلا مبتلا به کرونا شده‌اند، کارکنان اورژانس و آزمایشگاههای تشخیص کرونا و مراکز ۱۶ ساعته و سایر کادر درمانی واقع در بیمارستانها تزریق شده است.

بر اساس شواهد و قراین موجود تاکنون عوارض خاصی در بین کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، مشاهده نشده است و تنها تعداد محدودی دچار علائمی مانند تب و لرز شده‌اند.

اکنون تردیدها در خصوص کیفیت و اثربخشی واکسن کرونا جای خود را به دغدغه‌ها و پرسشهای دیگری مانند روند کند تزریق واکسن و آیا گروههای هدف واکسن را دریافت می کنند یا نه! داده است.

خبرها از این واقعیت تلخ حکایت دارد که یکی از پزشکان معروف شهرستان سبزوار که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون مبتلایان بسیاری را در مطب خود معالجه کرده است، به تازگی به کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا شده و شرایط وخیمی را طی می‌کند، این در حالی است که این پزشک دلسوز برای دریافت واکسن پیگیری های بسیار داشته اما خود در اولویت ایمن سازی قرار نگرفته است.


از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که گروهی از پاکبانان شهرداری مشهد در فرآیند مطالعه بالینی واکسن‌های ایرانی قرار گرفته و واکسینه شده‌اند.

هم‌اکنون حدود ۸۰ درصد از جمعیت استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و مابقی این جمعیت توسط سایر دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در این استان واقع در شهرستانهای گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، سبزوار و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شوند.

تزریق واکسن بر اساس سهمیه و اولویت بندی است

مدیر گروه تخصصی مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تزریق واکسن کرونا به گروه‌های هدف و کادر بهداشت و درمان از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده و این اقدام طبق سهمیه‌بندی اختصاص‌ داده شده و اولویت‌بندی ایمن سازی در حال انجام است.

دکتر محمد جعفر صادقی افزود: دریافت و تزریق واکسن‌های کرونا به ‌صورت مرحله به مرحله و طبق سهمیه مصوب انجام می‌شود و تاکنون تمامی واکسن‌های دریافتی طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته به‌گروه‌های هدف تزریق شده است.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز برنامه واکسیناسیون کرونا تعطیل نشده است، ادامه داد: تزریق واکسن کرونا طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در حال انجام است و در مرحله اخیر از انجام این اقدام نیز واکسن کرونا به گروههای پاکبان، غسال و تدفین ‌کننده متوفیان ناشی از کرونا در مشهد تزریق شده است.

مدیر گروه تخصصی مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: واکسن کرونا از میان نیروهای واجد شرایط به جز کادر بهداشت و درمان تاکنون به ۳۶۰ پاکبان، ۲۰۰ غسال و تدفین‌ کننده، ۸۱۰ جانباز و هزار و ۳۳۰ سالمند و نیروی واجد شرایط زیرپوشش بهزیستی تزریق شده است.

تزریق واکسن کرونا به تمامی افراد بالای ۱۸ سال

رییس اداره امور بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته واکسن کرونا به تدریج به تمامی افراد بالای ۱۸ سال تزریق خواهد شد.

دکتر زهرا نهبندانی افزود: علاوه بر کادر بهداشتی و درمانی، تمامی کارکنان و سالمندان مراکز زیرپوشش بهزیستی، جانبازان، کارکنان تغسیل و تدفین آرامستان‌ها، نیروهای آزمایشگاه، اورژانس ۱۱۵، خدماتی، دانشجویان، رزیدنت‌ها و انترن‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در برنامه واکسیناسیون قرار دارند.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط خاص نگهداری واکسن کرونا که باید در محیط زیر ۲۰ درجه سلسیوس بماند، افراد داوطلب واکسن باید به صورت حضوری به برخی مراکز محدود که شرایط نگهداری واکسن را دارند، مراجعه نمایند.

رییس اداره امور بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همه مراکز بهداشت وسایل جانبی نگهداری از واکسن را ندارند، لذا داوطلبین دریافت واکسن کرونا باید به مراکز تعیین شده مراجعه کرده و واکسن خود را دریافت کنند.

وی افزود: واکسن‌های وارد شده به کشور براساس بررسی‌های وزارت بهداشت و درمان انتخاب شده و از سوی سازمان جهانی بهداشت تحویل داده می‌شود و هیچیک از دانشگاههای علوم پزشکی در روند انتخاب واکسن کرونا نقشی ندارند.

دکتر نهبندانی با بیان اینکه واکسن‌ها متنوع بوده و هر یک از آنها کاربرد خاص خود را دارد، ادامه داد: باید آگاه‌سازی لازم در این خصوص با همکاری رسانه‌ها صورت پذیرد تا اطلاعات گروههای هدف در این زمینه افزایش یابد.

وی گفت: واکسیناسیون بیماران سرطانی در بیمارستان امید و بیماران خاص و سخت درمان در بیمارستان منتصریه مشهد انجام می‌شود و از این گروه از بیماران تقاضا داریم طبق برنامه‌ زمان‌بندی‌شده که از سوی مراکز مربوطه به آنان اعلام می‌شود جهت تزریق واکسن مراجعه نمایند.

واکسیناسیون گروه دندانپزشکی
معاون اداری و مالی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم از اختصاص ۲۱۰ دز واکسن کرونا به افراد واجد شرایط گروه دندانپزشکی در حوزه بالینی شامل دانشجویان نیمسال هفتم تا دوازدهم، رزیدنت‌ها، کادر درمان و اساتید این دانشکده خبر داد.

دکتر رضا زارع افزود: افراد فعال در این بخش یکی از پرخطرترین گروه‌ها در زمینه ابتلا به کرونا بوده و با توجه به اینکه با بسیاری از بیماران در ارتباط هستند، این خطر برای آنان بیشتر است.


وی ادامه داد: دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۳۵۰ یونیت فعال و داشتن ۷۶۰ دانشجو، ۸۹ رزیدنت و ۱۱۳ استاد یکی از پر مخاطب‌ترین دانشکده‌های این دانشگاه و کشور به شمار می‌رود.

واکسیناسیون سایر گروه‌های هدف

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی هم گفت: حدود ۱۰ هزار نفر از جانبازان و جامعه ایثارگری استان در گروه‌های پرخطر در صف دریافت واکسن کرونا قرار گرفته‌اند.

محمد جواد غلام‌پور افزود: بر اساس سهمیه‌بندی صورت گرفته در مرحله نخست، ۵۰۰ دز واکسن کرونا برای تزریق به جانبازان دارای اولویت استان تخصیص می‌یابد.

وی ادامه داد: جانبازان قطع نخاع و جانبازان نابینا از ۲ چشم و همچنین جانبازان دارای عارضه و قطع بیشتر از سه عضو و همچنین والدین دارای ۲ فرزند شهید در اولویت نخست تزریق واکسن کرونا قرار دارند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: در مراحل بعدی ایمن‌سازی جامعه هدف علیه ویروس کرونا جانبازان ۷۰ درصد، شیمیایی شدید و قطع عضو و همچنین والدین شهدا و همسران بالای ۶۰ سال شهدا واکسینه خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز از آغاز ایمن سازی نیروهای کارگری این شهرداری با اولویت پاکبانان حوزه معاونت خدمات شهری در برابر ویروس کرونا خبر داد.

مهدی یعقوبی افزود: از آنجا که نیروهای کارگری حوزه معاونت خدمات شهری بیشتر از بقیه افراد، در معرض ابتلا به کرونا هستند، اواخر اسفند پارسال بر اساس اولویت بندی صورت گرفته، تمامی نیروهای شاغل در بخش جمع‌آوری پسماند بیمارستانی سازمان مدیریت پسماند در برابر این بیماری خطرناک واکسینه شدند.


وی ادامه داد: با توجه به توزیع تدریجی واکسن، اولویت اول برای تزریق این واکسن، نیروهای کارگری مسن و دارای بیماری های زمینه‌ای است و به تدریج با قول مساعد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، متناسب با تحویل‌گیری واکسن، تمامی نیروهای کارگری خدمات شهری شهرداری مشهد واکسینه می‌شوند.

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان رضوی هم گفت: اجرای واکسیناسیون در مراکز زیرپوشش بهزیستی این استان با ورود نخستین محموله واکسن، با اولویت سالمندان انجام شد.

مسعود فیروزی افزود: این واکسیناسیون به ترتیب با اولویت سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولان ذهنی و معلولان جسمی مقیم این مراکز انجام می‌شود و همراه آنان کارکنان این مراکز نیز واکسینه می‌گردند.
وی ادامه داد: هم اکنون سه هزار سالمند در مراکز زیرپوشش بهزیستی این استان نگهداری می‌شوند که این تعداد با احتساب کارکنان این مراکز به سه هزار و ۶۰۰ نفر می‌رسد و محموله واکسن به مقدار مورد نیاز طی یک برنامه مشخص به مرور وارد خواهد شد.

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا ایمنی ۷۰ درصدی
پزشک فوق تخصص مراقبت های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد نیز گفت: ابتلای افراد جامعه به کرونا تا ۷۰ درصد جمعیت یک منطقه، راهکار جلوگیری از همه‌گیری این بیماری و ایمنی‌زایی افراد جامعه محسوب می‌شود اما افزایش ایمنی و پیشگیری از همه‌گیری کرونا از طریق واکسیناسیون، نکته‌ای است که از نظر علمی و اپیدمیولوژیک مورد بحث است.

دکتر علیرضا صداقت افزود: حتی اگر فرد به کرونا مبتلا شود، اگر واکسن دریافت کرده باشد تا صددرصد از بستری شدن بیمار در بخشهای آی.سی.یو پیشگیری می‌کند.

وی ادامه داد: واکسن کرونا با دو برچسب آبی و قرمز در فاصله زمانی ۲ تا چهار هفته باید تزریق شود به طوریکه تزریق اول از نوع برچسب آبی و تزریق دوم با برچسب قرمز پس از سه هفته انجام می‌شود.

این پزشک فوق تخصص مراقبت های ویژه گفت: افرادی که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، همچنان باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و وقتی ایمنی‌زایی جامعه به ۷۰ درصد رسید، می‌توانیم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را سبکتر کنیم.

وی افزود: تا زمانی که سطح ایمنی جامعه افزایش نیافته است باید تمام افراد اعم از کسانی که واکسن زده‌اند یا کسانی که واکسن نزده‌اند، پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات را رعایت کنند.

بر اساس آخرین آمار رسمی، تاکنون یک میلیون و ۸۸۵ هزار و ۵۶۴ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۶۲ هزار و ۶۶۵ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون یک میلیون و ۶۱۷ هزار و ۳۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین