کد خبر: ۷۰۲۳۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹

بهره‌برداری از طرح‌های ملی در ۵ استان

رییس‌جمهوری همزمان با ۱۲ فروردین‌ماه روز جمهوری اسلامی، در ارتباط ویدیو کنفرانسی دستور بهره‌برداری از پنج طرح صنعتی در استان‌های فارس، خراسان شمالی، سمنان، قزوین و کرمان را صادر کرد که خودکفایی در تولید، ارزآوری برای کشور و ایجاد شغل برای یک هزار و ۲۹۰ نفر دستاورد افتتاح این طرح‌هاست.
بهره‌برداری از طرح‌های ملی در ۵ استان
آفتاب‌‌نیوز :

در دومین پنج‌شنبه سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، فعالیت رسمی واحدهای خردایش شماره ۲گلگهر سیرجان، طرح توسعه تولید شمش آلیاژی مجتمع صنعتی اسفراین، تولید مس کاتدی صنایع مس طارم، تولید کاشی صدف سرام استقلال آباده و فاز یک منطقه ویژه اقتصادی گرمسار آغاز شد که برای عملیاتی شدن این پروژه‌ها چهار هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

رییس‌جمهوری در بخشی از سخنان خود در آیین افتتاح این طرح‌های ملی با بیان اینکه ۶۰ جلسه از پنجشنبه‌های افتتاح از آغاز سال ۹۹ گذشته است، گفت: ما در آن زمان تصمیم گرفتیم، پنجشنبه‌های افتتاح را داشته باشیم. خدا را شاکریم که بدون وقفه و تعطیل از فروردین سال ۹۹ این طرح‌ها را ادامه دادیم و امروز در سال ۱۴۰۰ در شصتمین افتتاح هستیم.

روحانی از مستند شدن این افتتاح‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: این افتتاح تا آخرین روز فعالیت دولت دوازدهم ادامه می‌آید؛ دو جلد از این افتتاح‌ها آماده شده و جلد سوم آن که مربوط به سال ۱۴۰۰ است، آماده می‌شود که نشان می‌دهد در دوران تحریم و فشارهای اقتصادی و همچنین کرونا مدیران، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و... موفق شدند و این همه طرح و پروژه را افتتاح کردیم.

وی ادامه داد: بیش از هزار هزار میلیارد تومان و طرح پروژه در این مدت افتتاح شده که نشان می‌دهد ایران زنده است و دشمنان هنوز قدرت ملت ایران و ایران بزرگ را درک نکرده‌اند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه تولید کشور امسال هم ادامه خواهد داشت، بیان کرد: امسال سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است. دولت این کار را می‌کند و بخش خصوصی این مسیر را ادامه می‌دهد. در سال گذشته که سال جهش تولید بود، ۳۶ هزار مجوز برای واحدهای صنعتی صادر شد و این در حالی بود که کل‌ واحدهای فعال صنعتی ۷۵ هزار واحد بودند و در برابر ۷۵ هزار واحد، ۳۶ هزار واحد جدید درخواست مجور کرده و به ۱۰ هزار واحد زمین لازم برای فعالیت داده شد.

وی با بیان اینکه کشور کارگاه تولید و فعالیت است، گفت: امروز شاهد شصتمین پنجشنبه‌های افتتاح بودیم. بیش از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح شد و نزدیک به ۱۳۰۰ نفر مشغول به کار شدند. در همه این طرح‌ها، مجریان آنها تقاضای سرمایه‌گذاری و توسعه بیشتر می‌کردند تا شرایط بهتری را داشته باشند.

کارخانه ۱۴ میلیون تنی معدن مس کاتدی که امروز با دستور رییس جمهوری افتتاح شد، برای ۴۵۰ نفر به طور مستقیم و برای ۲ هزار نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

برای ساخت این واحد معدنی پنج میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی و ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی شده و فعالیت این واحد معدنی برای کشور سالانه بیش از ۸۰ میلیون دلار ارزآوری به همراه خواهد داشت.

کارخانه معدن مس کاتدی سالانه قادر به استخراج ۱۰ هزار تن مس کاتدی است و محصول این کارخانه به عنوان صنعت مادر مورد استفاده صنایع پایین دستی از جمله کارخانه‌های تولید لوله و کابل و پروفیل‌های مسی قرار خواهد گرفت.

افتتاح این واحد معدنی به عنوان صنعتی سبز همچنین موجب رشد منطقه کم تر توسعه یافته طارم سفلی در استان قزوین خواهد شد.

معاون معدنی وزیر صنعت ، معدن و تجارت در آیین افتتاح بزرگترین مجتمع معدنی مس کاتدی بخش خصوصی کشور در شهرستان طارم سفلی گفت: ظرفیت‌های استخراج معادن در کشور با حمایت‌های دولت طی هشت سال گذشته نسبت به دوره قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.

اسدالله کشاورز با بیان اینکه صنعت معدن کمترین وابستگی را به خاج از کشور دارد و در شرایط تحریم به چرخیدن چرخ های اقتصاد کشور کمک زیادی کرده است، افزود: ۶ هزار معدن فعال در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید آنها تا سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون تن انواع مواد معدنی بوده است.

وی با اشاره به افتتاح بزرگترین کارخانه معدن مس کاتدی بخش خصوصی کشور در شهرستان طارم سفلی اظهار داشت: ظرفیت تولید مس کاتدی تا قبل از این افتتاح ۵۱۲هزار تن بود و پیش از این نیز سه کارخانه در این زمینه به فعالیت می پرداختند که با بهره برداری از مس کاتدی تعداد کارخانه ها به چهار واحد افزایش یافت.

وی نیاز صنایع پایین دستی کشور به مس کاتد را ۱۳۰هزار تن در سال عنوان کرد و گفت : مازاد تولیدات این بخش به کشورهای خارجی صادر می شود و از محل تولید این محصول معدنی ارزآوری خوبی نیز نصیب کشور شده است.

معاون وزیر صمت گفت: در سالی که بنام "تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها" از سوی رهبری نامگذاری شده است یکی از بزگترین اهداف وزارت صمت همزمان با رشد فعالیت های معدنی ایجاد صنایع پایین دستی و موضوع فراوری است تا بتوانیم از خام فروشی در کشور جلوگیری کنیم.

همچنین با دستور رییس جمهوری طرح توسعه مجتمع صنعتی فولاد آلیاژی اسفراین( ccm) با سرمایه گذاری ۹۴ میلیون یورو اعتبار ارزی و ۱۱۳ میلیارد تومان اعتبار ریالی افتتاح شد.

مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت های زیر پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت ۱۴۰ گونه فولاد آلیاژی را دارد و این مجتمع صنعتی به عنوان بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فورج و ریخته گری سنگین و فوق سنگین فولاد آلیاژی، با داشتن متخصصان توانمند و فناوری پیشرفته، توانایی رفع نیازهای راهبردی صنایع کشور در بخش های نفت و گاز، نیروگاهی، کشتی سازی و ماشین سازی، ریلی و صنایع معدن و فولاد را دارد.

مدیرعامل مجتمع صنعتی فولاد آلیاژی اسفراین در آیین بهره برداری از طرح توسعه مجتمع صنعتی فولاد آلیاژی اسفراین اظهارداشت: طرح توسعه صنعتی با هشت زیر مجموعه و با سرمایه گذاری ۹۱میلیون یورو ۱۱۳ میلیارد تومان اعتبار ریالی از سال ۸۶ وارد فاز اجرایی شد و با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم با وجود تنگنای مالی و تحریم ظالمانه ، بخش های ریخته گری اصلی آن به عنوان آخرین حلقه زنجیره این طرح توسعه پیش از سال جدید با تست موفقیت آمیز کار آزمایی وارد مدار تولید شد.

علی ملک افزود: طرح توسعه مجتمع صنعتی فولاد اسفراین شامل بخش ذوب قطره‌ای با طرفیت۶هزار تن، بخش تبدیل قطر انواع گریدهای فولادین، بخش عملیات حرارتی سبک و سنگین با ظرفیت ۱۷هزارتن، تاب‌گیری با ظرفیت ۳۰هزارتن و پوسته‌زنی با ظرفیت ۱۴هزارتن ، ماشین های سی سی ان و ریخته گیری پیوسته با ظرفیت ۴۳۸ هزار تن است.

وی گفت : بخش ریخته گری پیوسته که پیش از سال جدید نهایی شد با ظرفیت سالانه ۴۳۸ هزار تن به روش ریخته گری پیوسته در این مجتمع صنعتی در ۶ سایز از ۲۵۰ میلیمتر تا ۶۳۰ میلیمتر و انواع گریدهای مختلف برای بهره گیری در صنایع معدنی، نیروگاهی و خودرویی تولید می کند که فولاد آلیاژی در این سطح در خاورمیانه نیز بی سابقه است.

مدیر عامل مجتمع صنعتی فولاد آلیاژی اسفراین افزایش سرعت در تولید و یکپارچگی محصول، کاهش ضایعات و بالا بودن راندمان کاری و استفاده از توان کارشناسان داخلی را از مزیت های این بخش اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد : با بهره برداری از طرح تکمیلی مجتمع فولاد اسفراین ظرفیت تولید در این واحد صنعتی از ۱۲۰ هزار تن فعلی به ۱۸۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی بالا بردن سرعت تولید، کیفی سازی تولیدات و تامین قطعات مورد نیاز مجتمع صنعتی لوله گستر اسفراین اعلام کرد که با بهره برداری از این پروژه بخشی از نیاز شرکت های گاز و نفت در تامین لوله بدون درز نیز تامین خواهد شد.

ملک با اشاره به ظرفیت بالای تولیدی این مجتمع صنعتی خواهان تامین سرمایه ۵۰ میلیون یورویی از منابع داخلی این مجتمع برای تولید فولاد پیشرو شد.

واحد بزرگ خردایش شماره ۲ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان به ظرفیت چهار هزار و ۲۰۰تن در ساعت و معادل ۱۵میلیون تن در سال، از دیگر طرح‌هایی بود که با دستور ویدیو کنفرانسی رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت معدنی و ‌صنعتی گل‌ گهر سیرجان در آیین افتتاح این پروژه گفت: مجموعه معدنی و صنعتی گل‌گهر این افتخار را دارد که در آغازین روزهای سال ۱۴۰۰ که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" نامگذاری گردیده است، یکی از پروژه‌های بزرگ منطقه که نقش بسزایی در افزایش تولید محصولات این منطقه دارد را به افتتاح و بهره‌برداری برساند.

ایمان عتیقی افزود: وا حد خردایش شماره ۲ گل‌ گهر به‌عنوان‌ بزرگترین مدار خردایش سنگ‌شکنی خاورمیانه با هدف تامین خوراک خطوط فرآوری تعریف شده که شامل خردایش سنگ‌آهن معدن شماره سه و انتقال محصول مذکور به کارخانه‌های کنسانتره گل‌گهر است.

وی بیان کرد: ظرفیت این پروژه چهار هزار و ۲۰۰ تن در ساعت، معادل ۱۵ میلیون تن در سال است، البته انتظار می‌رود تولید سنگ خرد شده توسط این سنگ‌شکن به مراتب بیشتر از ۱۵ میلیون تن در سال باشد.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر اظهار داشت: طبق قرارداد سرمایه اجرای این پروژه در بخش ریالی معادل ۸۹۰ میلیارد ریال و در بخش ارزی شامل ۳۵ میلیون یورو است که با به روزترین تکنولوژی موجود طراحی و اجرا شده است.

وی تاکید کرد: اجرای این پروژه تاثیر بسزایی در جهت افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام‌شده محصول تولیدی در پی دارد که برای ۴۰۰ نفر در زمان احداث اشتغال را در پی داشت و امروز نیز با افتتاح این طرح بزرگ صنعتی ۹۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۲۰ نفر غیر مستقیم مشغول به کار شدند.

رییس‌جمهوری همچنین طرح تولیدی کاشی دیوار و کف صدف سرام استقلال آباده را به صورت ویدیو کنفرانسی افتتاح کرد.

برای اجرای این طرح که عملیات اجرایی آن از سال ۸۵ در شهرک صنعتی آباده آغاز شده اعتباری بالغ بر سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

با افتتاح این طرح که تولید روزانه آن هشت هزار متر مربع کاشی خواهد بود، برای ۱۵۰ نفر به شکل مستقیم و برای ۶۰۰ نفر به شکل غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل کارخانه کاشی آباده در این آیین با بیان اینکه فاز اول این کارخانه دارای ظرفیت سالانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع انواع کاشی کف و دیوار است،گفت: با بهره برداری از این کارخانه ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۶۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

احمدرضا باقری افزود: در مراحل ساخت و تجهیز این کارخانه از حداکثر ظرفیت سازنده‌های داخلی بهره برداری شده است ،کارخانه کاشی آباده جز اولین شرکت هایی است که تجهیزات قسمت تهیه بدنه را از محل تولیدات داخلی تامین کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود معادن خاک نسوز در سطح شهرستان طرح های تولیدی کاشی و سرامیک بعنوان واحدهای فرآوری محصولات یاد شده است که می‌توان این طرح ها را در اولویت حمایت قرار داد.

باقری بیان کرد :فاز اول تولید آزمایشی این کارخانه سپری شده است و امروز با دستور رییس جمهور فاز نهایی تولید این واحد آغاز شد.

مدیرعامل کارخانه کاشی صدف سرام استقلال آباده در پایان تاکید کرد: این درخواست وجود دارد که با اختصاص تسهیلاتی به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای طرح توسعه این شرکت که باعث ایجاد ۵۰۰ فرصت شغلی خواهد شد موافقت شود.

رییس جمهوری نیز در این آیین گفت: افتتاح کارخانه کاشی آباده موجب آبادانی بیشتر این شهرستان و استان فارس خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به سابقه سخنرانی خود در قبل از انقلاب اسلامی در شهرستان آباده اشاره کرد و افزود: مردم آباده و فارس همواره در مسیر حمایت از انقلاب اسلامی حرکت کرده‌اند.

وی در پاسخ به درخواست تخصیص تسهیلات مدیرعامل کارخانه کاشی آباده نیز به وزیر صمت دستور داد که در این زمینه همکاری و رسیدگی لازم را انجام دهد.

گام اول منطقه ویژه اقتصادی گرمسار در غرب استان سمنان نیز با دستور دکتر روحانی رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانسی و با حضور مسوولان استان سمنان بهره‌برداری شد.

برای آماده سازی گام اول این منطقه تاکنون ٢ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و تاکنون ۸۸ سرمایه گذار برای ساخت واحدهای صنعتی خود در این منطقه اعلام آمادگی کرده و ۷۶ هکتار زمین دریافت کرده اند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی گرمسار گفت: ارزش زمین‌های واگذار شده به سرمایه‌گذاران در این منطقه ویژه اقتصادی یکهزار و ۵۲۵ میلیارد ریال ارزش است.

حسین فرهید زاده با بیان اینکه اشتغالزایی فعلی واحدهای مستقر در این منطقه ۳۵۰ نفر است گفت: اشتغال کارخانه‌های در حال ساخت منطقه ویژه اقتصادی گرمسار ۳ هزار و ۸۰۰ نفر و کل ظرفیت اشتغال گام اول این مجموعه ۶ هزار نفر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین