کد خبر: ۷۰۲۷۷۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
آخرین وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در عراق

عراق از پرداخت پول گاز ایران اجتناب می‌کند

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: عراقی‌ها با بهانه‌های مختلف مانند تحریم بودن بانک‌های ایرانی سعی کردند که از پرداخت پول به ایران اجتناب کنند.
عراق از پرداخت پول گاز ایران اجتناب می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

یحیی آل اسحاق در مورد وضعیت تجاری ایران و عراق اظهار کرد: با وضعیت تجارت ایران و عراق در سال آتی قطعا بهتر از سال گذشته خواهد بود. علی رغم اینکه رقبای جدیدی مانند عربستان، اردن ترکیه، چین و غیره ممکن است وارد بازار این کشور شوند ولی در مجموع برآورد ما این است که با توجه به مقدماتی که فراهم شده مانند رفع موانع بروکراسی، امکانات عملی برای حمل و نقل، بیمه، تعداد گذرگاه‌های مرزی و غیره که در در دست ساماندهی است، توافقات بین دولت‌ها، نقل و انتقالات بانکی و دیگر عوامل وضعیت تجاری دو کشور بهتر خواهد شد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: سعی عربستانی‌ها بر این است که در حوزه اقتصاد عراق نفوذ کنند، دیداری نیز با آقای الکاظمی، نخست وزیر عراق داشتند و در مورد سرمایه‌گذاری‌های مشترک صحبت‌هایی کردند اما در این مورد جای نگرانی نیست. مزیت‌های ما در بازار عراق به گونه‌ای است که علی‌رغم عزم عربستان برای حضور بیشتر در عراق جای نگرانی برای ایران وجود ندارد.

سید حمید حسینی نیز در مورد آخرین وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در عراق اظهار کرد: وقتی آمریکایی‌ها به یک کشور معافیت می‌دهند، مشکلی برای پرداخت پول ندارند. یعنی با اعطای معافیت حتما باید سازوکار پولی را نیز هماهنگ کنند و اجازه دهند تا پول پرداخت شود. اما عراقی‌ها با بهانه‌های مختلف مانند تحریم بودن بانک‌های ایرانی سعی کردند که از پرداخت پول اجتناب کنند. پول برق را چون می‌توانیم در قبال آن دینار دریافت کنیم بهتر پرداخت کرده‌اند اما برای پول گاز هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

وی افزود: برای آزادسازی این پول‌ها پیگیری‌هایی در حال انجام است، اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است. آمریکایی‌ها مجبور شدند صراحتا اعلام کنند که وقتی ما معافیت داده‌ایم اجازه پرداخت نیز داده‌ایم. امیدواریم دیگر عراقی‌ها بهانه‌ای نداشته باشند.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مورد حضور عربستان در بازار عراق گفت: عربستان رقیب تجاری ما در عراق نیست بلکه رقیب سیاسی ماست. عربستان چندان سهم عمده‌ای از بازار عراق ندارد. علاوه بر این این دو کشور با اینکه با هم همکاری می‌کنند اما رقیب یکدیگر هستند. بنابراین چندان نباید نگران حضور عربستان در عراق بود. البته عربستان این قدرت را دارد که در عراق تامین مالی و سرمایه‌گذاری کند. یعنی می‌تواند برای ما مشکل‌سازی کند اما رقیب تجاری ما نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته صادرات ما به عراق 14 تا 15 درصد کاهش پیدا کرد و در کنار آن قاچاق به شدت افزایش پیدا کرد. بخشی از آن نیز به خاطر بی‌ثباتی قوانین و مقررات ما بود که صادرات بسیاری از کالاها ممنوع شد و تبع آن بخش زیادی از کالاها به صورت قاچاق وارد عراق شد. امیدواریم که با حل شدن موضوع برجام، مساله پیمان ارزی هم حل شود تا دیگر شاهد روش‌های غیرقانونی برای صادرات نباشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
4
شماها که عرضه ندارید پول فروش نفت و گاز خودتان را از عراق پس بگیرید چطور می توانید پول فروش نفت و گاز خودتان را از چین پس بگیرید؟؟؟ مملکت را به باد دادید رفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
3
کار خیلی خوبی میکنن نمیدن...

ملت بدبخت که از این پول ها نصیبشان نشده لااقل برادران عراقی خوش باشند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
3
حتما قرار داد 25 ساله می خواهد .
چون چین پول نفت رو نمی دهد می گوید تحریم هستید . بعد ادعای سرمایه گذاری 400 میلیاردی در ایران را دارد .
خدایا خودت رحم کن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
2
مگه بقیه میدن؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
2
آنانکه با اف ای تی اف مخالفت میکنند بروند پول فروش گاز وبرق راازعراق بگیرند بسم الله باشعارکه نمیشود مملکت اداره کرد افغانستان هم عقب افتادیم تورم انحا 4/درصد رایران بالای 120درصد ودر حبوبات 400درصد برایمان هم شاخ شده است آب درمقابل نفت
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
1
این نتیجه عدم امضاء پیمان نامه های CFT و پالرمو است.کسانی که باتحلیلهای غلط واشتباه و مخالفت با این پیمان نامه های بین المللی موجب خود تحریمی و ممنوعیت تبادلات مالی کشور شده اند وکشور ومردم را دچار مصیبت وضرر وزیان کرده باید در دادگاه محاکمه شده و به این همه آسیبی که به کشور وارد آورده اند پاسخ دهند.متاسفانه درکشور ما مسئولین پاسخگوی عملکردهای اشتباه وآسیب زای خودبه کشور ومنافع آن نیستندوهیچ نهاد ویا قوه ای هم عملکرد مسئولین را بررسی نمیکندوآنان را به جرم عملکردهای اشتباه وآسیب زایشان به کشور ومردم مجازات نمی کند..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
1
چرا بدهد هر کس .... است باید مالش را خورد ایکاش قوی بودیم
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
0
جنگ نا برابر را شروع کردند بعدش شدند برادر.مردم را تشویق کردند برید زیارت پولها سرازیر شد به عراق بزرگترین سرباز دلیر ایران زمین را با گرا دادن به امریکار در خاکشان شهید کردند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین