کد خبر: ۷۰۳۰۹۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵

باز شدن پای موساد به کودتای اردن/ پای کدام کشور عربی در میان است؟

در پی اسناد افشا شده از جزئیات کودتا در اردن، پای سرویس‌های جاسوسی خارجی به این ماجرا باز شده است و آنگونه که منابع نزدیک به خاندان سلطنتی اردن گفته‌اند، جاسوس سابق موساد در اقدام به کودتا دست داشته است. دولت اردن هم قصد دارد نفوذ عربستان را به عنوان یکی از حامیان کودتا در این کشور خنثی کند.
باز شدن پای موساد به کودتای اردن/ پای کدام کشور عربی در میان است؟
آفتاب‌‌نیوز :

با گذشت دو روز از خنثی شدن طرح کودتا در اردن، ابعاد جدیدی از این ماجرا افشا شده است که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها نقش فعالی داشته‌اند. به نوشته پایگاه خبری اکسیوس، منابع نزدیک به خاندان سلطنتی اردن اعلام کردند که یک جاسوس سابق موساد در اقدام به کودتا در اردن دست داشته است. گفته می‌شود که روی شاپوشنیک، تاجر اسرائیلی و جاسوس سابق موساد به شاهزاده حمزه بن حسن، ولیعهد سابق اردن پیشنهاد ارسال هواپیمای خصوصی برای فرستادن همسر و فرزندانش به اروپا را داده است. این پایگاه خبری نوشت: «دولت اردن اعلام کرد که این اسرائیلی با موساد مرتبط است در حالی که او تأکید می‌کند که فقط دوست شاهزاده است.» بر اساس این گزارش، «دولت اردن اعلام کرده است که شاهزاده حمزه و وابستگان او به همراه افرادی در خارج از این کشور در حال توطئه علیه ملک عبدالله دوم بوده‌اند و دولت اردن در حالی بر روابط خود با اسرائیل و موساد در اقدام علیه این توطئه تمرکز کرده است که اردنی‌ها نگرش منفی به اسرائیل دارند.» از سوی دیگر ایمن صفدی، معاون نخست‌وزیر اردن، یک شنبه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تحقیقات اولیه، وجود ارتباط افراد دستگیر شده با حلقه اطراف شاهزاده حمزه را اثبات کرده است و کسانی که ادعاها و پیام‌ها را به طرف‌های خارجی منتقل می‌کنند به اصطلاح از جمله دشمنان خارجی به شمار می‌آیند که برای تحریک علیه امنیت داخلی و تحریف حقایق مأموریت دارند.» به نوشته اکسیوس، «شاپوشنیک ۴۱ ساله، ۱۵ سال پیش از فعالان سیاسی در حزب کادیما در اسرائیل بود که به یک شرکت وابسته به بنیانگذار بلک‌واتر که در حال آموزش سربازان عراقی در اردن بود، خدمات لجستیکی ارائه می‌داد و در آنجا از طریق یک دوست مشترک با شاهزاده حمزه ملاقات کرد». این درحالی است که عدم واکنش رسمی مقامات تل‌آویو به رخدادهای اخیر اردن و صدور بیانیه‌های رسمی در این باره احتمال دست داشتن اسرائیل در روند کودتا را تقویت می‌کند. روابط اردن و رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر تنش‌آلود شده و به جنگ لفظی مقامات دو طرف کشیده شده است. این تنش‌ها پس از آنکه اردن اجازه نداد هواپیمای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به امارات از آسمان اردن استفاده کند، تشدید شد و متعاقب آن اسرائیل نیز دستور لغو پروازهای اردنی از مسیر اسرائیل را صادر کرد.

مقابله با نفوذ عربستان

علاوه بر دست داشتن صهیونیست‌ها در کودتای نافرجام در اردن، گمانه‌زنی‌ها از دست داشتن سعودی‌ها در این ماجرا نیز حکایت دارد. همچنان که یدیعوت آحارونوت، با استناد به آنچه منابع بسیار گسترده در اردن توصیف کرد، نوشت که عربستان سعودی و یکی از امارت‌های خلیج فارس در پشت صحنه تلاش برای انجام کودتا در اردن دست داشته‌اند. هرچند سعودی‌ها برای حفظ ظاهر حمایت خود را از عبدالله دوم، پادشاه اردن اعلام کردند، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که شخص محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در این اقدام نقش داشته است و به همین خاطر، دولت اردن تلاش می‌کند نفوذ عربستان را در این کشور کاهش دهد. روزنامه فرانسوی لوفیگارو روز دو شنبه با اشاره به تصفیه حساب سیاسی برای پایان دادن به اقدامات فاسدان پیرامون خاندان سلطنتی اردن، به نقل از منابعی نوشت که ماهیت این اقدام پیشگیرانه، مقابله با فعالیت‌های همسایه بزرگ اردن یعنی عربستان سعودی است. این روزنامه فرانسوی به نقل از یک تحلیلگر اردنی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: «آنچه در اردن رخ می‌دهد معیاری برای پیش‌بینی و تصفیه حساب است، عبدالله دوم می‌خواهد با استفاده از حمایت‌های امریکا، نفوذ عربستان در اردن را خنثی کند چرا که عربستان به برخی محافل اردن از جمله محافل نظامی و حتی کاخ پادشاهی نفوذ کرده است.» لوفیگارو همچنین نوشت: «از زمان امضای توافقنامه سازش موسوم به «توافق آبراهام» بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی و بهبود روابط این کشورها با تل‌آویو، روابط اردن با ریاض، تل‌آویو و ابوظبی دچار تنش شده است.» پس از سازش اعراب با رژیم صهیونیستی، روابط اردن با رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس تا حدی کاهش یافته است و سعودی‌ها تلاش می‌کنند با تقویت مناسبات با اسرائیل، زعامت بیت‌المقدس و مسجدالاقصی را که اکنون در دست اردن قرار دارد، در اختیار بگیرند.

منبع: جوان آنلاین

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین