کد خبر: ۷۰۳۱۱۹
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
ربیعی گفته است "در سال ۹۹ از رکود خارج شدیم"

سخنگوی دولت: تحریم‌ها به پایان خواهد رسید/ اینکه می‌گویم کالاها گران نمی‌شود اما سریع گران می‌شود نشانه صداقت ماست!

سخنگوی دولت گفت: دولت آمریکا در آینده بسیار نزدیک راهی جز خاتمه دادن به رفتارهای قانون‌شکن ندارد و تحریم‌های یکجانبه و نقض توافقات بین المللی به پایان خواهد رسید. موضع ما کاملا اشکار است هیچ مذاکره‌ مستقیمی با آمریکا نداریم.
سخنگوی دولت: تحریم‌ها به پایان خواهد رسید/ اینکه می‌گویم کالاها گران نمی‌شود اما سریع گران می‌شود نشانه صداقت ماست!
آفتاب‌‌نیوز :

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی گفت: دولت آمریکا راهی بجز پایان تحریم‌ها ندارد. موضع ما کاملا آشکار است، هیچ مذاکره‌ مستقیمی با آمریکا نداریم.

ربیعی افزود: در تداوم همان کشاکش، امروز سه شنبه شاهد فصل تازه ای از روند شکست زورگویی و تجدید حیات برجام هستیم. همانطور که در اوج قلدری ها و فشارهای رژیم ترامپ پیش بینی می کردیم، سرانجام آمریکا با ناامید شدن از مسیر اشتباه گذشته، اعتراف می کند که فشار حداکثری شکست خورده و چاره ای جز احیای برجام و بازگشت همه طرف ها به تعهدات شان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: این موفقیت هرگز بدست نمی آمد اگر خویشتن داری ما در برابر تحریک احساسات ملی از طرف جنگ افروزان نبود و اگر با وجود همه فشارهای خارجی و داخلی برای خروج از برجام و مقابله به مثل در برابر رژیم ترامپ نمی ایستادیم و اگر مردم ما این رنج شدید و ناجوانمردانه را تحمل نمی کردند و اگر رهبری معظم با درایت در صف مقدم حفظ برجام و اصرار بر حق قانونی ایران در مقابله با این ظلم بی نظیر نایستاده بود.

ربیعی با بیان اینکه ما در سرآغاز فرایند احیای برجام هستیم بیان داشت: امروز هم با اطمینان می گوییم که در آینده‌ای بسیار نزدیک دولت امریکا راهی به جز خاتمه دادن به رفتارهای قانون شکن ندارد، تحریم های یکجانبه و ناقض توافق و مقررات بین المللی به پایان خواهد رسید. نشست وین که امروز انجام خواهد شد، فرصتی برای تبادل نظرات همه طرف ها درباره نحوه و زمانبندی بازگشت به تعهدات در برجام است.

وی تصریح کرد: موضع اصولی ما کاملاً روشن است و توسط مذاکره کنندگان ما نیز تکرار خواهد شد. همانطورکه بارها گفته شده، هیچ مذاکره ای میان نمایندگان ایران وآمریکا شکل نخواهد گرفت اما آماده رساندن این پیام به اعضای برجام هستیم که در صورت لغو تحریم ها و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ جمهوری اسلامی ایران هم بطور متقابل آماده است که بعد از راستی آزمایی انجام تعهدات طرف های دیگر در کوتاه ترین زمان ممکن به انجام همه تعهدات خود بازگردد.

ما امروز در سرآغاز برنامه احیای برجام هستیم

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما امروز در سرآغاز برنامه احیای برجام هستیم و دولت آمریکا راهی به جز رفتارهای قانون‌شکنانه ندارد و تحریم‌های غیرقانونی به پایان خواهد رسید.

ربیعی با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، گفت: نشست وین فرصتی برای تبادل نظر طرف‌ها برای بازگشت به تعهدات برجام است. در حال حاضر به نتایج این نشست خوش بین یا بدبین نیستیم اما اطمینان داریم که در مسیر درستی قدم گذاشته ایم و در صورتی که اراده، جدیت و صداقت آمریکا به اثبات برسد، می تواند نشانه خوبی برای آینده ای بهتر برای این توافق و در نهایت اجرای کامل آن در هفته های پیش رو باشد.

وی اظهار داشت: جمعه روز ملی فناوری هسته ای است. طی دهه های گذشته، جمهوری اسلامی ایران در راستای یک نگاه بلندمدت به منابع انرژی و توسعه اقتصادی کشور، توجه به تولید انرژی هسته ای را در دستور کار خود قرار داد. در طول این مدت و در سایه زحمات و تلاش های صدها دانشمند ایرانی که با وجود همه سختی ها از پا ننشستند، امروز نه تنها در زمینه توسعه تکنولوژی هسته ای با اهدف تولید انرژی و بهره برداری انسانی و صلح آمیز از آن در حوزه های مختلف از جمله پزشکی، ایران از جهان عقب نمانده بلکه در میان معدود کشورها پیشرفته در این حوزه قرار دارد.

ربیعی اظهار داشت: با روشن شدن ابعاد پیشرفت علمی ما، دشمن صهیونیستی، نه تنها امنیتی سازی انرژی هسته ای را از راه جعل اخبار و روایت سازی های دروغین و با کمک لابی های صهیونیستی خود در دستور کار قرار داد بلکه تا همین امروز با ترفندهای خرابکاری و ترور که نتیجه آن شهادت شماری از بهترین دانشمندان هسته ای ما بود، لحظه‌ای برای متوقف کردن و به عقب راندن پیشرفت های ملت ما کوتاهی نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه ما برای محافظت در برابر این ویرانگری شیطانی که صدماتی به کشور ما وارد کرد دو گام بزرگ را برداشتیم، خاطر نشان کرد: اولین گام بلند؛ فتوای بی بدیل رهبر معظم انقلاب بود که با نگاهی جدید به تولید انرژی هسته ای بدون آثار زیان بار و غیرانسانی آن، پیامی روشن و بی شائبه پیرامون ضمانت صلح آمیز بودن و صلح آمیز باقی ماندن فعالیت های هسته ای ما به جامعه بین المللی رساند.

برجام یک گام بلندی برای به رسمیت حق مدنی شهروندان ایرانی در جهان هست

سخنگوی دولت بیان داشت: دومین گام؛ انعقاد توافق برجام بود که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران برخلاف القائات جنگ افروزان به صراحت اعلام کرده هیچ فعالیت پنهانی نداشته و تمام تلاش های آن در جهت صلح امیز و خدمت به جامعه چه از نظر اقتصادی و زیست محیطی و حتی سلامت و مواردی از این قبیل را دارد. برجام یک گام بلندی برای به رسمیت شناساندن حق مدنی شهروندان ایرانی در جهان هست و همین موضوع بود که دستگاه پروگاندای طرفداران نظامی و امنیتی کردن جعلی برنامه های هسته ای ایران را به هراس انداخت.

ربیعی تصریح کرد: این دو گام در کنار هم، پروژه جعلی امنیتی سازی از برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران را ناکام گذاشتند؛ هرچند که شرارت شرورترین رژیم جهان و همراهان انگشت شمار آن را عصبانی تر از قبل کرده است.اکنون کشاکشی دو سویه میان فعالیت هسته ای به مثابه یک حق مدنی از یک طرف و تلاش برای نظامی و امنیتی بازنمایاندن آن از طرف دیگر جریان دارد.

وی بیان داشت: دولت‌های یازدهم و دوازدهم به رغم همه ناملایمات در اثبات فعالیت‌های قانونی هسته ای به منزله حق مدنی مردم ایران نه تنها کوتاه نیامده بلکه به موفقیت های بزرگی دست یافته است. اتفاقا رییس جمهور با برخورداری از تجربه ای دیرین، از جمله شخصتیهایی است که در این زمینه هم مسئله گسترش و نوآوری در زمینه انرژی هسته ای را در طول عمر کاری خود دنبال کرده و هم امنیتی زدایی علیه این حق مدنی را با هم به پیش برده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در سایه تلاش ها، با هدایت مقام معظم رهبری و ایستادگی مردم در اصرار به داشتن این حق طبیعی ، اجازه ندادیم که پروژه جعلی امنیتی کردن و نظامی نمایاندن صنعت هسته ای موفق شود، گفت: امروز من اعلام می کنم بنابر گزارش سازمان انرژی اتمی، ما همواره در جهت گسترش صلح آمیز فعالیت های هسته ای بوده ایم و برخلاف تصور بدخواهان ایران و نیز معتقدان بی اطلاع در داخل، امروز نه تنها از ظرفیت های تکنولوژیکی ما کاسته نشده است بلکه گام های بلندتری در گسترش فعالیت با اطمینان بخشی از صلح آمیز بودن را برداشته ایم.

وی اظهار داشت: تاکنون ۶ زنجیره کامل IR2M در نظنز نصب شده است. دو زنجیره کامل IR4 و یک زنجیره کامل IR6 نصب شده است. ظرفیت SWU (سو) نصب شده در حال حاضر 16500 SWU است، در صورتیکه حداکثر SWU تولیدی قبل از برجام 13000 SWU بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در نشست امروز وین، موضع جمهوری اسلامی ایران بر لغو تمام تحریم‌های انجام شده در زمان ترامپ به صورت یکجا تغییر کرده گفت: بله، در این زمینه پیشنهادهای مختلف به واسطه‌های ۱+۴ ارسال شده اما ما هیچ منطقی غیر از آنچه مقام معظم رهبری گفته‌اند نمی‌بینیم.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: دستورکار این جلسه، رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است. این موضوع کمیسیون مشترک این دفعه بوده است. در نشست روز جمعه بحث جدی مطرح شد و در نشست پیش رو معلوم‌ می‌شود آیا ۱+۴ می‌تواند موارد مورد نظر ایران را تامین کند یا خیر و آن وقت می‌‌توانیم مسیر روشن‌تری را داشته باشیم.

استقبال می‌کنیم از اینکه آمریکا مسیر غلط گذشته را اصلاح کند

وی تصریح کرد: آنچه ایران انجام خواهد داد در چارچوب اعلامیه قبلی است یعنی برداشتن همه تحریم‌های ایالات متحده و همه تحریم‌هایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ بر ضد مردم ایران اعمال شده یا مجددا اعمال شده یا تیتر آنها عوض شده و زیر تیتر دیگری قرار گرفته‌اند و همه اینها باید برداشته شود و این منطق روشنی است و اینها هم باید راستی آزمایی شود. این طوری نیست که فقط اعلام برداشته شدن مطرح شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در کمیسیون مشترک روز جمعه موضع ایران کاملا تبیین شد. استقبال می‌کنیم از اینکه آمریکا مسیر غلط گذشته را اصلاح کند و به مسیر درست برگردد. گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با هیچ طرفی از آمریکا در وین و در هیچ جای دیگری صورت نگرفته و نخواهد گرفت. مسیری که آمریکا باید طی کند و تحریم‌های جامعی که باید بردارد در اختیار ۱+۴ قرار می‌دهیم.

ربیعی اظهار داشت: اجرای برجام به همان سادگی نقض برجام توسط آمریکا است. تا زمانی که تحریم‌ها تماماً لغو نشوند ایران بازگشتی از گام‌های کاهش تعهدات برجامی نخواهد داشت. هیچ طرح گام به گامی از سوی ما اعلام نشده و ایران این طرح را نپذیرفته است.

امروز شاهد یک شکاف جدید در حوزه سلامت در عرصه جهانی هستیم

وی در مورد کرونا گفت: جهان از شوک اولیه و بحران ناشی از کووید ۱۹ عبور کرده است اما واقعیت این است که ما در جهان امروز در کنار بی عدالتی‌های گوناگون، با یک بی عدالتی دیگر درامر سلامت نیز مواجه هستیم.

سخنگوی دولت بیان داشت: نابرابری در امر سلامت در مقیاس جهانی یک واقعیت است. امروز شاهد یک شکاف جدید در حوزه سلامت در عرصه جهانی هستیم. البته در مورد ایران تحریم های موجود هم یک بُعد مضاعف به این ماجرا در ایران بخشیده است.

وی افزود: دسترسی ایران به دارایی‌های خود با مانع سازی‌های امریکایی مواجه شده اما این فقط یک مسئله اقتصادی نیست. همان طور که من جلسه سخنگویی هفته پیش در همین تریبون توضیح دادم، مشخصا برخی از بزرگترین شرکت های جهانی توزیع واکسن کرونا، از ارائه واکسن به ایران منع شده اند. این غیر از ارعاب‌گری‌های غیر مستقیم آمریکاست که دسترسی ایران به نظام مالی جهانی را محدود کرده است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های دولت از سال ۱۳۹۲ میل به یک جهش در ارائه خدمات سلامت و گسترش شبکه های بهداشت بود. در کنار آن، اولویت دادن پیشگیری بر درمان و پایین آوردن خروج پول از جیب مردم برای درمان و در دسترس پذیر نمودن درمان و ارائه آن به مردم در اسرع وقت، در کنار گسترش بیمه همگانی جزو برنامه‌های مهم دولت در حوزه سلامت بود که به رغم مشکلات و محدودیتهای متعدد، خوشبختانه این امر محقق شده است.

در زمینه مبارزه با کرونا از دنیا عقب نماندیم

ربیعی گفت: امروز می توانیم اعلام کنیم هر ایرانی که بخواهد می تواند صاحب دفترچه بیمه و برخوردار از مزایای آن بشود و امر درمان برای دهک‌های نیازمند نیز به طور کاملا رایگان صورت می‌گیرد.ما خوشحالیم که حدود ۱۲ میلیون ایرانی فاقد هرگونه دفترچه بیمه، امروزه از بیمه درمان برخوردارند و اکنون نیز خوشبختانه نظام درمانی به سمت الکترونیکی شدن در حال توسعه است.

سخنگوی دولت بیان داشت: در زمینه مبارزه با کرونا هم از دنیا عقب نماندیم. ما در شرایطی مبارزه با ویروس کرونا را آغاز کردیم که در مقایسه با سایر کشورهای جهان از هیچ فرصت برابری برخوردار نبودیم. ما در یک جهان نابرابر به مصاف با کووید ۱۹ رفتیم و امروز با توجه به همه محدودیت‌ها و مشکلات، عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشته‌ایم.

کادر درمان کشور ما فداکارتر از هر کشور دیگری، در میدان نبرد با کرونا ظاهر شد. در تامین لوازم بهداشتی از ماسک گرفته تا تجهیزات درمانی ، به حد خودکفایی و حتی صادرات رسیدیم.

در تولید واکسن کرونا هم جزو چند کشور جهان هستیم که به دانش آن دست یافته‌ایم؛ هر چند موانع تحریمی نگذاشتند تا سرعتمان در خرید واکسن و انجام فرایند واکسیناسیون طبق برنامه ریزی‌های انجام شده پیش برود. با این حال خدا را شکر می‌کنیم و خوشحالیم که امروز ۸۰ درصد کادر درمان کشورمان به رغم همه محدودیت‌ها واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون کرونا برای سایر افراد جامعه و گروه‌های پرخطر نیز بر اساس پروتکل‌های ارائه شده وزارت بهداشت، مرحله به مرحله در حال انجام‌شدن است. در جدیدترین تحول، اولین محموله واکسن تهیه شده از سازوکار کوواکس به تهران رسیده است و این روند با سرعت ادامه خواهد داشت.

اینکه می‌گویم کالاها گران نمی‌شود اما به سرعت گران می شود نشانه صداقت ماست

وی در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه علی رغم خواهش رئیس جمهور از وزارت خانه‌های صمت و کشاورزی برای ثبات در بازار و سخنان خود شما مبنی بر اینکه دولت تصمیمی برای افزایش قیمت کالاهای اساسی ندارد، در هفته اول و دوم فروردین هم مرغ به صورت رسمی افزایش و هم خودرو طبق سخنان رئیس شورای رقابت خودرو نیز گران می شود بنظر دولت یک رویکرد دوگانه دارد و در ویترین ادعای ثبات دارد اما در پشت ویترین به دنبال گران کردن کالاها است؟، گفت: دولت هیچ حرف پنهانی ندارد و به افکار عمومی هم پاسخگو بوده است.

ربیعی تصریح کرد: خداراشکر به یُمن دو اتفاق، هیچ حرف مگویی در دولت وجود نداشته و ندارد. یکی، شفافیت و عدم پنهانکاری در داخل دولت است. از آنجایی که دولت هیچ حرف پنهانی ندارد لذا هر ایده و موضوعی که در دولت مطرح بشود به مردم منتقل شده و دولت همواره به افکار عمومی پاسخگو بوده است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: باید بگویم به نظرم با تجربه چند دهه خودم در مسئولیتهای مختلف، هیچ دولتی تا این اندازه تحت کنترل، نظارت و بازرسی دستگاههای مختلف نبوده و مورد رصد قرار نگرفته است. بنابراین هیات دولت، کاملا شیشه ای است و پشت و رویی متفاوت وجود ندارد.

ربیعی با اشاره به اینکه سیاست دولت کماکان نه تنها افزایش قیمتها نیست بلکه سیاست دولت، کنترل بازار و ثبات در قیمتها همراه با تلاش برای وفور کالا است، افزود: در مورد قیمت مرغ اتحادیه مرغداران مدتها بود که معتقد بود قیمت تمام‌شده مرغ و هزینه مبادله آن و نیز قیمت جهانی نهاده های دامی، افزایش یافته و به همین خاطر درخواست افزایش قیمت برای مقرون به صرفه بودن جوجه ریزی در تولید مرغ داشتند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: همچنین گزارشهای متعددی مبنی بر دلایل بخشى از عدم تعادل بازار و در ارسال مرغ به برخی از استانها با هدف افزایش قیمت آن می دانستند. برای این موضوع به ستاد تنظیم بازار ارجاع شد تا با حضور اتحادیه ها و انجمن های ذیربط بررسی کامل صورت گیرد و تصمیم نهایی اتخاذ شود. این تصمیم هم به خاطر ایجاد تعادل در بازار بوده است.یکبار دیگر تاکید می کنم سیاست دولت، کماکان کنترل و تثبیت قیمت ها است.

وی تصریح کرد: نمی‌خواهم سهم واقعیت‌های انکار ناپذیر را بگویم؛ نمی‌خواهم بگویم همه چیز درست انجام شده یک حقیقت وجود دارد تحریم های ظالمانه را نباید نادیده گرفت. هیچ دولت و قوه‌ای در دنیا نمی‌تواند بگوید نارسایی ندارم. اینکه من می‌گویم کالاها گران نمی‌شود اما به سرعت بعد از آن گران می شود نشانه صداقت ماست.

ربیعی افزود: تحریم ها تهدیدی برعلیه نظم اقتصادی جامعه متوجه کرده و این انکار ناپذیر است. آن روز که برای خرید نهاده ها با همه تلاش بانک مرکزی قرار شده بود از ارزهایی که در سایر کشور بود استفاده کنیم و وقتی آقای منوچین (وزیر خزانه داری سابق آمریکا) با تک تک شرکتها تماس می گرفتند و فشار وارد می آوردند. آثار خود را بر یک فرآیند تولید گذاشت، تولید مرغ یک فرآیند و یک زنجیره است حدود ۷۰ درصد وابسته به ارز است از تخم مرغ تا مرغ اجداد تا نهاده ها و دارو یک زنجیره هست.

سخنگوی دولت در خصوص اظهارات اخیر مصطفی میرسلیم که در آن گفته شده بود که دولت چین به دلیل اینکه تحرکی از سوی دولت برای انعقاد قرارداد راهبردی ندیده عملا آن را دور زده گفت: برخی افراد به دلیل بی اطلاعی از سوابق و روند تصمیم گیری، نظرات و برداشت های شخصی خود را ارائه می کنند که و اظهارات براساس همان برداشت صورت می گیرد. البته این بدیهی است که مقام معظم رهبری خطوط کلی سیاست ها را روشن می کنند و جز قوه مجریه و وزارت خارجه نیز به عنوان بازوی اجرایی برای عملی کرد آن رهنمودها اقدام می کنند.

وی بیان داشت: نکته دوم همانگونه که ذکر شد به لحاظ اهمیت استراتژی توسعه روابط با کشورهای موثر در آینده اقتصاد و سیاست در جهان و با یک تحلیل دراز مدت نگر وزارت امور خارجه طراحی ایجاد روابط استراتژیک را در دستور کار خود قرارداد، این امر حتی در مورد کشورهای منطقه هم صادق بود.

ربیعی اظهار داشت: از سال ۹۲ مذاکراتی بین ایران و چین برای مقدمات این سند آغاز شده بود. در سفر رییس جمهور چین به ایران در ۳ بهمن ۹۴ مقدمات این سند راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به موجب پیشنهاد طرف ایرانی به منظور تنظیم روابط بلند مدت در بازه زمانی ۲۵ساله در حین این سفر طرفین در بیانیه منتشر شده آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند اعلام کردند و سپس رهبری معظم نیز این روابط را کاملا درست و حکمت آمیز دانستند.

وی تصریح کرد: در ۲ اسفند ۹۷ رییس وقت مجلس شورای اسلامی در سفر رسمی به چین به مانند همه سفرها، مجموعه برنامه ها و تفاهم نامه ها را دنبال می کند این موضوع را هم مطرح کردند و از نهایی شدن پیش نویس در آینده نزدیک خبر دادند.

خرداد ۹۹ متن توافق با چین در دولت به تصویب رسید

ربیعی خاطر نشان کرد: نهایتا پس از یک بار تبادل نظر در ۳ شهریور ۹۸ وزیر امور خارجه ایران پیش نویس برنامه راهبردی را طرف چینی ارائه داد. طرف چینی هم در فروردین ۹۹ نظرات خود را به ایران اعلام کرد و خرداد ۹۹ متن تفاهم شده در دولت به تصویب رسید و نهایتا با ملاقاتها و مذاکرات طرفین در ۷ فروردین ۱۴۰۰ سند امضا شد.

وی بیان داشت: با توجه به اهمیت کشور چین به عنوان یک کشور آسیایی و نیز نگاه ایران به تحولات آتی جهان و شکل گیری منظومه های قدرت جدید و نیز با توجه به رابطه خوب رییس سابق مجلس شورای اسلامی با دولت و تمایل دو رییس جمهور به داشتن نماینده ویژه برای پیگیری، با آقای لاریجانی برای پیگیری شد و ایشان نیز پذیرفتند و رهبری معظم هم این امر را تایید کردند.

ربیعی تاکید کرد: لازم به یادآوری است حتی در جنب مذاکرات شانگهای در پی سوال رییس جمهور چین، مجددا رییس جمهور ما بر حضور آقای لاریجانی تاکید کردند. معمولا در دولت کمیسیون های مشترک به وزرا یا سایر افراد واگذار می شود. ولی همگی آنها در چارچوب سیاستهای وزارت خارجه حرکت می کنند. قطعا در مورد چین به لحاظ اهمیت آن در یک هوشمندی سیاسی برای بکارگیری از همه ظرفیت‌های نظام آقای لاریجانی انتخاب شدند تا این سند راهبردی را دنبال کنند. این می تواند یک الگوی خوب در مسائل مهم برای بهره گیری از ظرفیت های نظام باشد.

وی ادامه داد: این روزها برخی مطالب مطرح می شود که من نه فایده آن را می فهم و نه منشا آن قابل درک است این چه فایده ای برای کشور دارد که عده ای هر روز یک دوگانه راه می اندازند که دولت به دنبال برجام است و نگاهی به شرق ندارد. این از طرف رسانه های خارجی قابل درک است ولی تکرارش در داخل، جفای به جامعه است.

ربیعی گفت: این ادعا که دولت چین چون از سوی دولت تحرکی برای انعقاد قرارداد راهبردی ندید عملا دولت را دور زده و با شخص رهبری معظم وارد مذاکره شد یک ادعای بی اساس و فاقد صحت و اساس وهن نظام سیاسی ماست. اصلا نمی اندیشند وقتی طرفهای خارجی این حرفها را بشوند راجع به ما چگونه فکر می کنند!

هیچ تناقض و تفاوتی میان نظر رئیس جمهور و رهبری وجود ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا پشنهاد و یا توافق جدیدی برای احیای برجام در نشست امروز وین مطرح است گفت: موضع رئیس جمهور در این باره کاملاً روشن است. هدف نهایی، لغو کلیه تحریم هایی است که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضع شده و یا اعمال مجدد شده است.

وی اضافه کرد: ما آماده ایم به محض آنکه طرف آمریکایی تحریم ها را بطور کامل و قابل راستی آزمایی لغو کند به همه تعهدات خود بازگردیم. هیچ تناقض و تفاوتی میان نظر رئیس جمهور و مقام معظم رهبری وجود ندارد. همه این اتفاق ها می تواند در یک سلسله اقدامات مستقلِ متقابل ولی مرتبط و پیوسته در تنها یک مرحله ی مدت دار اما کوتاه رخ بدهد.

ربیعی در مورد اظهارات راب مالی که گفته برای اینکه ایران به تعهداتش عمل کند، آمریکا باید تحریم هایی که نقض برجام هستند را لغو کند گفت: ما از این اظهارات استقبال می‌کنیم. فعلاً نمی توانم جزییات بیشتری را در میان بگذارم اما مشتاقانه منتظر عملی شدن این رویکرد سازنده هستیم و امیدواریم در پایان مذاکراتی که در وین جریان دارد، به نمای روشن تری از جدیت و صداقت در اجرای تعهدات برسیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که اخیرا با استناد به سخنان شما، معاون اول رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی و یکی از وزرای سابق این مساله که اگر دولت‌های یازدهم و دوازدهم نبودند کشور دچار مشکلات بیشتر و بنیادی‌تری می‌شد را دستمایه حمله و تمسخر دولت قرار دادند. شما این واکنش را چگونه تفسیر می کنید؟ گفت:متاسفانه گرفتن تصویر گزینشی از یک روند و اظهارات دلبخواه و القایی یک سنت تخریبی علیه دولت شده است.

وی افزود: به یاد دارم وقتی من در خصوص اثر روانی برخی اظهارات نسنجیده در زمان بررسی بودجه صحبت کردم در برنامه تهران بیست با همین شیوه انتخاب گزینشی بخشی از جملات آن را دستخوش تحلیل و تمسخر قرار دادند.

ربیعی تصریح کرد: واکنش های اخیر هم از همین دست است. فراموش نکرده ایم که جریانی قبل از دولت یازدهم قطعنامه های سازمان ملل را «کاغذ پاره» خواندند و با تمسخر گفتند که «تحریم دیگر چیست؟» اگر اداره کشور با همان نگاه ادامه پیدا می کرد قطعا مردم و جامعه در ذیل قطعنامه فصل هفتم منشور ملل متحد دچار بحران های عظیمی می شد که برنامه نفت در برابر غذا یکی از آنها بود. این یک واقعیت است که اگر نگاه جدیدی بر حکمرانی در کشور ایجاد نمی شد امروز مشکلات بسیلر گسترده تر و ابعاد متفاوت تری داشت ولی عده ای هنوز هم این واقعیت را انکار می کنند.

ربیعی اظهار داشت: متاسفانه عده ای با کلمات به ظاهر انقلابی راهی می روند که حق ایران از اقتصاد جهانی را تضعیع می کنند. انقلابی بودن به معنای حفاظت از زندگی مردم است و یک فرد انقلابی در حالیکه نباید در برابر زورگویی های جهانی مرعوب شود نباید با بی مبالاتی در برابر نظام نابرابر جهانی کشور و مردم را به ورطه تحریم و انزوا سوق دهد.

حتی با خروج آمریکا از برجام و تحریم مانع از همسویی جامعه جهانی با آمریکا شدیم

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: حتی با خروج آمریکا از برجام و سخت ترین تحریم ها با حفظ برجام مانع از همسویی جامعه جهانی با آمریکا شدیم و شکست های آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل و دادگاه لاهه موید انزوای این کشور در برابر ابتکارها و سیاست خارجی دولت بود.

وی بیان داشت: البته نادیده نگیریم که تحریم های آمریکا چه مشکلاتی را برای مردم و معیشت ایجاد کرد. در همین مورد اخیر نابسامانی ها نگاه کنید ریچارد نفیو که از او به عنوان معمار تحریم ها علیه ایران نام برده می شود در کتاب هنر تحریم ها می گوید: «برنامه تحریم های آمریکا نتایج دیده نشده و حاشیه ای نیز به وجود آورد. برای مثال گرانی مرغ از این دست مسائل بود. آمریکا هیچ تحریمی علیه واردات مرغ ایران وضع نکرده بود اما قیمت مرغ بالا رفت.» این عین جملات کتاب هست.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بیش از ۶۵ درصد قیمت تمام شده مرغ خوراک دام و سایر اقلام است که از خارج وارد می شود، تصریح کرد: فراموش نکرده‌ایم که پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا گفته بود اگر مردم ایران بخواهند غذا بخورند باید به خواسته های آمریکا تن بدهند. عده ای علاقمندند نقش تحریم ها در بحران های اقتصادی و برهم خوردن نظم بازار را نادیده بگیرند و همه مشکلات را به ناکارآمدی و بی کفایتی مرتبط کنند.

ربیعی اظهار داشت: انواع تحریم ها و فشارها به درآمدارزی و تجارت و مبادلات بانکی بین المللی در ۳ سال گذشته می‌توانست اقتصادهر کشوری را متلاشی واز پا دربیاورد. برای مقایسه آنچه بر اقتصاد ایران رفته شما کافی است درآمدهای ارزی سال گذشته را با قبل از دولت یازدهم مقایسه بکنید.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در سال ٩٠ درآمد ارزی حاصل از فروش نفت کشور ١٠٠ میلیارد دلار بود اما در سال ٩٩ و با اعمال جنگ اقتصادی آمریکا این درآمد ارزی به ١٠ میلیارد دلار کاهش یافت و آنچه به دولت رسید کمتر از ٥ میلیارد دلار بود.در مقایسه با سال ۹۰ واقعا تلاش و اهتمام مدیریتی قابل دفاع معجزه اتفاق افتاد و با صبوری ملت به مرحله ای از تاب آوری رسیدیم که اقتصاد کشور دچار فروژاشی نشد.

در سال ۹۹ از رکود خارج شدیم

وی بیان داشت: با این حال دولت هرگز به دوگانه سازی میان گرفتن حق مردم از جامعه جهانی در قالب اقداماتی مثل برجام و تلاش برای رفع تحریم ها و از سویی افزایش تولید و ساختن ایران با گسترش زیرساخت ها روی نیاورد.ما در سال ۹۹ از رکود خارج شدیم و بیش از ۲ درصد رشد را با داشتن تحریم و فشار آنها بر اقتصاد بدست آوردیم.

ربیعی تاکید کرد: من یقین دارم که همه کسانی که درکی همه جانبه از رشد اقتصادی و توسعه مداوم دارند نیک می دانند باید همراه با افزایش توان در داخل در بازارهای جهانی حضوری موثر داشت و تبادل مالی انجام داد. اگر کسی این واقعیت را متوجه نشده باشد در بنیادی ترین مفاهیم و نظریه های اداره جامعه دچار مشکل است.اتفاقا مقایسه های مورد اشاره در سوال شما در حقیقت مقایسه مدیریت دولت در شرایط تحریم با کرونا با تفکراتی است که بدیهی ترین واقعیت های اجرایی جهان امروز را انکار می کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
3
به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
واقعا اینا رویی دارند.جناب ربیعی دراین هشت سال دولت شمابه اندازه چهل سال پیروعقب مانده شدیم.مسکن مهری که روحانی قوطی کبریت خواند،وآخوندی وزیرمسکنش افتخاربه نساختن کرد،...به برکت دولت تدبیروامید،ششصد،هفتصدمیلیون تومان شده....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
5
بزک نمیر بهار میاد کمبیزه با خیار میاد
زابلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
1
2
میگویم
گران نمی شود .
سریع گران می شود .

نشانه یک جناح دارای نیروهای واکنش سریع است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
از ركود خارج
و
وارد كود شديم.
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
5
همه حرفهاش نشان از بی برنامه گی دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
2
به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.
باید برخورد قاطع و مستمر با متخلفان و محتکران صورت گیرد.
تا درس عبرت برای دیگران باشد.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
7
همین صداققتون مارو کشته.!!!!!!!!!!!!!!!!
غیر قابل نشر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
4
روحانی با وعد وعید برجام امد وباوعد ووعید برجام به پایان رساند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
6
تنها پیش بینی شما که درست درمیاد همیشه افت و خیز کروناست !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
8
جوک سال 1400
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
7
ما که داریم همگی روانی میشیم من به دولت تدبیر وامید رای دادم غلط کردم ...از مردم معذرت میخواهم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
نه عزيز
به دولت ديگري هم راي ميداديد همين بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
8
 اینکه من می‌گویم کالاها گران نمی‌شود اما به سرعت بعد از آن گران می شود نشانه صداقت ماست.....واقعا....
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
8
نداشتن مدیریت و برنامه ریزی چه ربطی به داشتن صداقت دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
7
خدا وکیلی ! سخنگو بهتر از این ندارید ؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
7
اینکه می‌گویم کالاها گران نمی‌شود اما به سرعت گران می شود نشانه صداقت ماست.
فکر کنم سخنگو عقلش را از دست داده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
2
اولا که ده ساله معنی صداقت اصلاح طلبان را دیدیم ثانیا مردم یادشان نرفته که پارسال میلیونها جوجه را چرا عمدا معدوم کردید نتیجه انرا الان متوجه میشوید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
2
ایکاش صداقت نداشتید تا چیزی هم گران نمی شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
2
همه در این کشور دوست دارند حرف بزنند به قول ضرب المثل ترکی که میگه تو میگویی من اقا هستم من هم که میگویم من اقا هستم پس این گاو ها را چه کسی قراره بدوشه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
2
معنای صداقت را بیاموزیم از این روشن فکر، نمردیم و فهمیدیم، صداقت یعنی چه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
2
0
لطفا اینقدر جو فقرو گرانی ندهید ، مردم دارا هستند اگر شک دارید به کبابی گلپایگانی خیابان لبافی نژاد موقع ناهار و شام سری بزنید تا ببینید که چطور همین مردم مثلا فقیرصف کشیده و برای یک پرس کوبیده با سرویس در خیابان و قیمت پنجاه هزار تومان سر و دست میشکانند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
0
1
خواهشا تو این مقوله ها که ضرر و زیانش برای مردمه همیشه برعکس حرف بزنید...مثلا بگید مرغ از فردا گران میشود....خرمای ماه رمضان گران میشود.....بورس به خاک سیاه مینشیند....مردم ایران مستحق بدتر از اینها میباشند ....مطمئنا دشمن میشنوه و برعکسش عمل میکنه....ای خدا ...دشمن ...اگه ما این دشمن رو نداشتیم چکار باید میکردیم....از هم بچگی هر کار بدی رو که انجام میدادیم میگفتیم :شیطون گولمون زد....شیطون رفت تو جلدم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
0
0
خوب معنای صداقت را هم فهمیدیم؟؟/
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
0
1
صداقت قبل از شما سو تفاهم بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
1
صداقت شما مردم را کشته است. خوب چند یک قرانی در جیبت بگذاری و هر از گاهی یک ریال برای خرید آش بده تا کارت را ه بیفتد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
"اینکه می‌گویم کالاها گران نمی‌شود اما سریع گران می‌شود نشانه صداقت ماست!"
چی شد !!!
خداوکیلی من که نفهمیدم چی گفت!!! حالا اگه میخواستید صداقت نداشته باشید چطوری میشد؟ چی باید میگفتید؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین