کد خبر: ۷۰۳۱۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
توافق ایران و اعضای برجام برای ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی

عراقچی: رفع تحریم‌های‌ آمریکا و راستی‌آزمایی، اولین و ضروری‌ترین اقدام برای احیای برجام است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه رفع تحریم‌های‌ آمریکا را اولین و ضروری‌ترین اقدام برای احیای برجام خواند و گفت: ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.
عراقچی: رفع تحریم‌های‌ آمریکا و راستی‌آزمایی، اولین و ضروری‌ترین اقدام برای احیای برجام است
آفتاب‌‌نیوز :

دور‌ نخست نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام که در گراند هتل شهر وین برگزار شد با توافق برای ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت. دور نخست این نشست به مدت یک ساعت به طول انجامید.

براساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی بین اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد. این نشست‌های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته ای بپردازند و نتیجه بحث‌های خود را به کمیسیون گزارش کنند.

سید عباس عراقچی‌ معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام تأکید کرد: رفع تحریم‌های‌ آمریکا، اولین و ضروری ترین اقدام برای احیای برجام است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.

به گزارش فارس، آنگونه که سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این عنوان کرد دستورکار این جلسه، رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است.

این نشست پس از آن برگزار شد که در نشست مجازی قبلی کمیسیون در روز جمعه ۱۳ فروردین ماه طرفین توافق کردند ادامه مذاکرات را در روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه به صورت رو در رو ادامه دهند. آنگونه که سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه در نخستین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد گفت‌وگوها ناقص بود و ادامه آن رفت برای کمیسیون حضوری.

در همین راستا سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی برای شرکت در این نشست شب گذشته (دوشنبه) وارد شهر وین پایتخت اتریش شد. در این سفر‌ نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی، عراقچی‌ را همراهی می‌کنند.

لازم به ذکر است، رایزنی‌های فنی در قالب نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای از جمله مهمترین موضوعات در دستور کار این نشست بود. همچنین در حاشیه نشست کمیسیون، به روال معمول، جلسات دوجانبه با روسای سایر هیأت‌های ۱+۴ برگزار شد. شامگاه دوشنبه دیدار دوجانبه‌ای با چین انجام و صبح امروز (سه‌شنبه) نیز دیدارهایی با هیأت روسیه و اتحادیه اروپا صورت گرفت.

پس از آنکه اعلام شد هیأتی از آمریکا نیز روز سه‌شنبه در وین حضور دارند، مقامات ایرانی از جمله عراقچی، ظریف و خطیب‌زاده در اظهاراتی اعلام کردند که هیأت ایرانی در وین هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با هیأت آمریکایی ندارد.

خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم در این باره گفت: گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با هیچ طرفی از آمریکا در وین و در هیچ جای دیگری صورت نگرفته و نخواهد گرفت و اینکه ۱+۴ در کجا و چگونه با آمریکا صحبت می‌کند به خود ۱+۴ مرتبط است.

خطیب‌زاده همچنین یادآور شد: ۱+۴ از ما خواسته چگونگی توقف اقدامات جبرانی را اعلام کنیم که هیأت کارشناسی سازمان انرژی اتمی همراه آقای عراقچی هستند و ۱+۴ می‌توانند درباره مسائل فنی صحبت کنند.

وی تصریح کرد: مسیر روشن است، تحریم‌های آمریکا تماما باید برداشته و راستی آزمایی شود و بعد هم جمهوری اسلامی اقدام خود را انجام دهد. به تعبیر دیگر، ما فقط یک گام داریم. آن یک گام هم شامل برداشته شدن همه تحریم‌های آمریکاست و در مقابل آن ایران آمادگی دارد اقدامات جبرانی خودش را که به خاطر نقض پیمان طرف‌های دیگر بوده را متوقف کند و به عقب برگرداند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امروز اعلام کرد: هیچ نماینده‌ای از آمریکا امروز در نشست کمیسیون مشترک یا نشست‌های کارشناسی در وین شرکت نخواهد کرد و هیچ گونه مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا در دستورکار هیأت ایرانی نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
0
1
الان ضروری ترین خدمت به مردم ایران تامین واکسن است نه مذاکره بی حاصل که معلوم نیست آخرش چه بشه. مردم الان به فکر جانشان هستند نه برجام بدرد نخور که هیچ عایدی برای مردم نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
0
1
كنايه:::
چرا عراقچي؟
يعني در ٨٠ميليون ايراني يك ايرانچي نداشتيم؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین