کد خبر: ۷۰۳۳۱۷
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱

درخواست عضویت اوکراین در ناتو؛ برگی دیگر از تنش کی یف- مسکو

رئیس جمهوری اوکراین به تازگی و در واکنش به تقویت قوای روسیه درمرزهای این کشور، خواستار تعجیل در عضویت این کشور در ائتلاف نظامی غرب شده است؛ درخواستی که جنبه دیگری از تنش در روابط مسکو- کی یف را نمایان می کند.
درخواست عضویت اوکراین در ناتو؛ برگی دیگر از تنش کی یف- مسکو
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه گاردین نوشت: ولادیمیر زلنسکی روز سه شنبه در تماس با ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواستار قرار دادن اوکراین در مسیر عضویت در ناتو در آینده به منظور توقف درگیری های طولانی در دونباس منطقه واقع در شرق این کشور شد.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری اوکراین به دنبال این تماس تلفنی اعلام می شود که موضوع این تماس، «مساله بسیار مهم» در ارتباط با ناتو «امکان طرح عملی عضویت در ناتو» در آینده است.

اتحادیه اروپا و انگلیس به دنبال تقویت قوای نظامی روسیه در مرز اوکراین درباره حمایت از این کشور ابراز تعهد کرده اند.

رئیس جمهوری اوکراین فعالیت های دیپلماتیک در روزهای گذشته را همزمان با افزایش نیروهای روسیه در شمال و شرق اوکراین و منطقه کریمه آغاز کرده است.

گاردین نوشت: هدف روسیه در تقویت قوای نظامی خود معلوم نیست اما بسیاری از تحلیلگران غربی نگران ادامه استقرار نیروها همزمان با افزایش تنش ها بین مسکو و واشنگتن هستند. این تنش به دنبال آن حاصل شد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا همتای روس خود را «آدمکش» توصیف کرد.

زلنسکی همچنین در تماس دیگری با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در روز دوشنبه و روز سه شنبه در تماس با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا درخواست عضویت کشورش در ناتو را مطرح کرد. اوکراین به دنبال تماس تلفنی رئیس جمهوری این کشور با انگلیس از این کشور و متحدانش خواست «حضور خود در منطقه را تقویت کنند».

بر اساس گزارش کی یف از تماس های مقامات اوکراینی و انگلیسی، زلنسکی به استولتنبرگ گفت: ناتو تنها راه برای پایان دادن به جنگ دونباس است. طرح عضویت اوکراین در این ائتلاف یک پیام واقعی به روسیه خواهد بود.

استولتنبرگ در توئیتی نوشت با رئیس جمهوری اوکراین «برای بیان نگرانی جدی خود درباره فعالیت های نظامی روسیه در داخل و حومه اوکراین» گفتگو کرده است و این ائتلاف قویا از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کند.

منابع ناتو گفته اند که کشورهای عضو درباره تقویت قوای نظامی روسیه و تداوم نظارت دقیق بر اوضاع مذاکره کرده اند. اما به گفته مقامات اوکراین «باید بر اصلاحات در داخل این کشور» و «توسعه توان دفاعی خود مطابق با استانداردهای ناتو» تمرکز داشته باشد تا مساله عضویت این کشور مورد توجه قرار گیرد.

گاردین نوشت: روسیه تحرکات اخیر نظامی خود را تکذیب نکرده است اما تاکید دارد که «تهدیدی برای هیچ کس نیست».

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز سه شنبه به خبرنگاران گفت عضویت اوکراین در ناتو کمکی به حل اختلافات نخواهد کرد.

وی گفت از دیدگاه ما این موضوع اوضاع را وخیم تر خواهد کرد اگر شما نظر مردم ساکن در شرق این کشور را بپرسید خواهید دید که از نظر آنها عضویت در ناتو عمیقا ناپذیرفتنی است.

درگیری هایی که این روزها در شرق اوکراین بروز کرده به سال ۲۰۱۴ باز می گردد. کی یف از کشته شدن دو سرباز این کشور در روزهای دوشنبه و سه شنبه خبر داده که با جدایی طلبانی که گفته می شود از سوی روسیه حمایت می شوند، درگیر هستند. مسکو چنین حمایتی را تکذیب کرده است.

نایجل دیویس تحلیلگر ارشد موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک درباره تحرکات روسیه در مرز اوکراین گفت: روز به روز بر تعداد مفسران و تحلیگرانی که می گویند این موضوع بسیار جدی تر از صرفا نمایش قدرت است ، افزوده می شود. این موضوعی نیست که بتوان آن را در چنین مقطعی نادیده گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین