کد خبر: ۷۰۳۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸

چگونه آلرژی را با کرونا اشتباه نگیریم؟

یک فوق تخصص آلرژی و آسم، با اشاره به شباهت های علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا با آلرژی، یادآور شد: در آلرژی شاهد گرفتگی و آبریزش بینی هستیم که در سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز وجود دارد، اما آن چیزی که آلرژی را از عفونت ها افتراق می دهد، عدم وجود تب است.
چگونه آلرژی را با کرونا اشتباه نگیریم؟
آفتاب‌‌نیوز :

هر ماده‌ای که سبب واکنش‌های آلرژیک شود، آلرژن نامیده می‌شود. آلرژن‌ها ممکن است در غذا، نوشیدنی و در محیط اطراف وجود داشته باشند. بیشتر آلرژن‌ها بی‌خطر هستند و روی اکثر افراد، هیچ تأثیری ندارند.

وقتی فردی مبتلا به آلرژی با آلرژن تماس پیدا می‌کند، واکنش‌های آلرژیک، فورا اتفاق نمی‌افتند. سیستم ایمنی بدن به‌مرور نسبت به این ماده حساسیت نشان می‌دهد و سپس واکنش‌های بیش از حدی بروز خواهد داد.

ممکن است تصور جامعه از آلرژی، گرفتگی بینی و سرفه‌هایی باشد که در شروع هر فصل جدید اتفاق می‌افتند، اما برخی از این واکنش‌های آلرژیک می‌توانند تهدیدکننده زندگی باشند.

دکتر طاهر چراغی در گفت وگو با ایسنا، آلرژی را واکنش افراطی و غیر عادی سیستم ایمنی بدن نسبت به موادی دانست که در ظاهر ضرری برای انسان ندارند و اظهار کرد: مواد آلرژی زا مانند گرده گیاهان میکروب و ویروس نیستند، اما سیستم ایمنی ما به صورت افراطی و غیر عادی نسبت به آنان واکنش نشان می دهد.

وی افزود: در آلرژی، این واکنش غیر عادی سیستم ایمنی است که باعث اختلال در ارگان های مختلف بدن شده و مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند؛ نه عامل آلرژی زا.

این فوق تخصص آلرژی و آسم، با بیان اینکه مواد آلرژی زا در ارگان های مختلف بدن علائم متفاوتی دارند، تصریح کرد: وقتی یک ماده آلرژی زا مانند گرده گل و گیاه وارد بدن می شود، قرمزی، آبریزش و خارش چشم و احتقان، خارش و آبریزش بینی را به دنبال دارد و باعث عطسه های مکرر و گرفتگی بینی، سرفه، خس خس و تنگی نفس می شود.

چراغی، ایجاد خارش، کهیر و اگزما در پوست و بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال و استفراغ را از دیگر علائم آلرژی دانست و گفت: آلرژی گاهی همزمان همه این ارگان ها را درگیر کرده و با ایجاد شوک آنافیلاکسی، حیات فرد را به خطر می اندازد.

وی عامل بروز آلرژی را عدم تعادل سیستم ایمنی دانست و عنوان کرد: تغییر سبک زندگی بشر موجب شده سیستم ایمنی از تعادل خارج شود، زیرا انسان در گذشته زندگی سنتی و کشاورزی داشت و با طبیعت و گیاهان و حیوانات در ارتباط بود لذا چالش انسان با میکروب های مفید باعث تقویت سیستم ایمنی می شد.

این فوق تخصص آلرژی و آسم، با بیان اینکه انسان در دنیای مدرن با تولد به روش سزارین از روز نخست به سمت آلرژی می رود، خاطرنشان کرد: واکسن ها، آنتی بیوتیک ها، غذاهای پاستوریزه و زندگی بهداشتی ما را از میکروب ها دور کرده و اگرچه عفونت ها کمتر شده، اما آلرژی ها و بیماری های خودایمنی افزایش یافته و تعادل سیستم ایمنی را بر هم زده است.

وی ۲۰ تا ۴۰ درصد افراد را درگیر با آلرژی دانست و اضافه کرد: آلرژی زمینه ژنتیکی دارد که عوامل آشکارساز محیطی سبب بروز این بیماری می شود.

چراغی، با اشاره به شباهت های علائم سرماخوردگی، آنفلوانزل و کرونا با آلرژی، یادآور شد: در آلرژی شاهد گرفتگی و آبریزش بینی هستیم که در سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز وجود دارد، اما آن چیزی که آلرژی را از عفونت ها افتراق می دهد، عدم وجود تب است.

این فوق تخصص آلرژی و آسم، وجود تب را نشانه عفونت ویروسی و باکتریال دانست و اظهار کرد: در آلرژی همچنین شاهد خارش چشم و بینی هستیم.

وی با بیان اینکه کروناویروس ارگان های مختلف بدن را درگیر می کند و در بروز علائم بیماری بسیاری تقلیدی است، خاطرنشان کرد: کووید۱۹ علائم بسیاری از بیماری ها را دارد لذا در صورت بروز آبریزش چشم و بینی و سرفه و عطسه احتقان، اگر نشانه ای از خستگی و کوفتگی و بی اشتهایی و کاهش بویایی و چشایی وجود نداشت، تشخیص آلرژی است؛ نه کرونا. البته مراجعه به پزشک متخصص در این شرایط توصیه می شود تا بتوانیم در هفته نخست از کرونا پیشگیری کنیم.

چراغی، با تاکید بر لزوم پیشگیری از عوامل آلرژی زای داخل خانه و فضای آزاد، تصریح کرد: استان گیلان اقلیم مرطوبی دارد و رطوبت بالا سبب رشد قارچ ها و کپ های هوایی و موجود ریزی به نام هیره(مایت) می شود لذا مردم از قرار دادن فرش و بافتنی در خانه پرهیز کنند. حیوانات خانگی و گل های طبیعی نیز سبب بروز علائم آلرژی می شود.

وی استفاده افراطی از مواد شوینده، سفیدکننده، خوشبوکننده، الکل و وایتکس را نیز سبب آشکار شدن آلرژی دانست و گفت: آلرژی ها به دو دسته فصلی و غیر فصلی تقسیم می شوند لذا افراد از مصرف خودسرانه داروهایی مانند سیتریزین خودداری کنند و تحت مداوای پزشک قرار گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین