کد خبر: ۷۰۳۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲

هشدار هواشناسی نسبت به وقوع رگبار در نقاط مختلف کشور

سازمان هواشناسی با صدور دو هشدار نسبت به وقوع رگبار و وزش باد در نقاط مختلف کشور هشدار داد.
هشدار هواشناسی نسبت به وقوع رگبار در نقاط مختلف کشور
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: از صبح یکشنبه (۲۲ فروردین ماه) تا صبح دوشنبه (۲۳ فروردین ماه) وقوع رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد رخداد تگرگ و وزش باد شدید موقتی برای جنوب لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی و شمال کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جاری شدن آب در مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌ها، برخورد صاعقه، آسیب به سازه های موقت و لغزندگی جاده‌ها دور از انتظار نیست بنابراین نسبت به پرهیز از انجام سفرهای غیر ضروری برون‌شهری، به‌ویژه در مناطق کوهستانی، بازگشایی آبراه‌ها، انجام اقدامات مدیریتی رودخانه و سیلاب، آمادگی دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان مانند شهرداری‌ها و غیره و خودداری از صعود به ارتفاعات و جابجایی عشایر کوچ‌رو و چرای دام در مسیل‌ها توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ نیز آورده است: وقوع رگبار و رعد وبرق و در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد نسبتا شدید موقتی و در برخی نواحی همراه با خیزش گرد وخاک دوشنبه (۲۳ فروردین ماه) در شمال آذربایجان شرقی، شمال سمنان، خراسان رضوی، جنوب خراسان شمالی، نیمه شمالی کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، سه‌شنبه (۲۴ فروردین ماه) در جنوب غرب یزد، جنوب و غرب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، شمال سمنان، فارس و نوار غربی آذربایجان غربی و چهارشنبه (۲۵ فروردین ماه) در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل، جنوب خراسان جنوبی و مناطق مرکزی کرمان قابل پیش‌بینی است.

از مخاطرات حاکمیت این شرایط جوی می‌توان به احتمال آبگرفتگی معابر در مناطق آسیب‌پذیر و به‌صورت بسیار محدود، احتمال جاری شدن آب در مسیل‌های خشک، احتمال آسیب به سازه‌های موقت بر اثر وزش باد، کاهش دید موقتی، کاهش کیفیت هوا و احتمال برخورد صاعقه اشاره کرد و عدم توقف و اتراق در کنار رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها، احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو و چرای دام، انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت حفظ محصولات کشاورزی و احتیاط در صعود به ارتفاعات از جمله توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین