کد خبر: ۷۰۳۸۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶

عقب‌نشینی موقت شورای رقابت از افزایش قیمت خودرو

رئیس شورای رقابت گفت: این شورا برای دستورالعمل ۶ ماهه قیمتی خودرو تصمیمی نگرفته است، از این رو جای نگرانی نیست.
عقب‌نشینی موقت شورای رقابت از افزایش قیمت خودرو
آفتاب‌‌نیوز :

رضا شیوا افزود: مطمئن باشید قمیت‌هایی که ما اعلام می‌کنیم در شرایط فعلی منصفانه است و با بهبود شرایط، قیمت خودرو‌ها نزولی و کاهشی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دستورالعمل قیمت خودرو قبلا سالانه بود گفت: در سال ۹۹ این دستورالعمل سه ماهه شد و اکنون ۶ ماهه شده که اگر ثبات در بازار بویژه ارز ادامه‌دار باشد صدور دستورالعمل قیمتی خودرو به بازه زمانی یکساله برمی‌گردد.

شیوا افزود: اکنون هم شورای رقابت منتظر اعلام تورم بخشی ۶ ماهه از سوی بانک مرکزی است که تاکنون اعلام نشده، بنابراین در موضوع قیمت خودرو جای هیچ گونه نگرانی نیست.

رئیس شورای رقابت درباره نزدیک بودن قیمت کارخانه با حاشیه بازار دو خودروی کوئیک و شاهین افزود: این دو خودرو جدید بوده و مشمول دستورالعمل‌های گذشته ما نمی‌شوند و از آنجا که قیمت قبلی برای این دو خودرو نداشتیم روش قیمت‌گذاری آن‌ها متفاوت از دستورالعمل‌های شوراست,، اما خودرو‌های خانواده سمند و پژو از دستورالعمل شورا تبعیت می‌کنند و قیمت کارخانه این خودرو‌ها در مواردی ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد با قیمت حاشیه بازار متفاوت است.

وی ادامه داد: سال گذشته به علت تلاطم و نوسانات زیاد ارزی و بالا بودن تورم، شورای رقابت تصمیم گرفت هر سه ماه تورم بخشی را در دستورالعمل قیمت‌ها لحاظ کند که دو دوره سه ماه این کار را انجام دادیم، اما خوشبختانه با توجه به آرامش نرخ ارز و ثبات در بازار، تورم بخشی سه ماه آخر سال را محاسبه نکردیم.

رئیس شورای رقابت گفت: درست است که نوسانات ارزی آنچنانی نداریم و تورم هم روند آرامی را گرفته، اما تورم همچنان در کشور وجود دارد و خودروسازان هم به ما فشار می‌آورند که تورم بخشی ۶ ماهه را در دستورالعمل قیمت خودرو لحاظ کنیم، ما هم قرار نیست تغییراتی انجام دهیم بلکه اگر بانک مرکزی تورم بخشی ۶ ماهه را اعلام کند درباره لحاظ کردن آن در دستورالعمل تصمیم می‌گیریم.

شیوا با اشاره به نقل قولی از وی در فضای رسانه‌ای مبنی بر اینکه اگر خودرو گران است نخرید، گفت: چنین چیزی صحت ندارد بلکه بحث ما بین دو خودرو ارزان و گرانتر بود که خبرنگاران بخشی از صحبت‌های بنده را منتشر کردند، بنده توصیه نمی‌کنم کسی خودرو نخرد بلکه می‌گویم کسانی که نیاز واقعی دارند خودرو بخرند,، اما کسانی که می‌خواهند سفته بازی کنند نخرند، در این بین ما هم تلاش می‌کنیم خودرو با قیمت منصفانه بدست مردم برسد.

وی گفت: برخی‌ها می‌گویند یک عده رانتخوار از فاصله قیمتی میان خودرو‌های قرعه کشی و حاشیه بازار سوء استفاده می‌کنند در حالی که معتقدیم درصد بالای کسانی که در قرعه کشی شرکت می‌کنند به خودرو نیاز دارند که بعضی از آن‌ها در قرعه کشی برنده می‌شوند و خودرو را به قیمت منصفانه می‌خرند، ضمن اینکه تمام تلاش ما این است که شرکت‌کنندگان در قرعه کشی افراد نیازمند حقیقی باشند و به همین دلیل شرایط ورود به قرعه کشی را سخت کردیم.

شیوا افزود: بعضی‌ها که به حواشی این موضوع دامن می‌زنند شاید از فرایند قرعه کشی خوشحال نیستند و دوست دارند که سامانه ثبت نام به روال قبل باشد و دلالان در چند دقیقه سایت را پرکنند که شکایت‌های زیادی در این باره به دست ما رسیده بود، اگر کسی روش دیگری را برای توزیع عادلانه خودرو در این شرایط می‌شناسد ارائه کند و ما هم در شورا آن را بررسی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ما به هزینه‌های جانبی خودروسازان کاری نداریم گفت: شورای رقابت یک قیمت پایه تعادلی دارد که بر اساس آن تورم بخشی را سال به سال اعمال می‌کند، اگر خودرو ساز هزینه جانبی دیگری داشته باشد در فرمول قیمت‌گذاری لحاظ نخواهد شد و به همین دلیل هم قیمت تمام شده خودرو ساز در مواردی ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد بالاتر از قیمت اعلامی شورای رقابت است.

رئیس شورای رقابت افزود: افرادی که حواله یکساله و دو ساله خریده‌اند به این دلیل که سودی دریافت نکرده‌اند و در چند مورد هم افزایش قیمت‌ها برای آن‌ها لحاظ شده است شکایت‌های زیادی را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند که در این‌باره کمیته‌ای برای رسیدگی تشکیل شد، با خودروسازان هم جلسه‌ای برگزار کردیم تا چاره‌ای برای این افراد بیاندیشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
0
متاسفانه ريس شورا با اظهار نظر غير كارشناسي خود در ابتداي سال باعث شد تا زنجيره گراني مجدد شروع به حركت كند.
و حالا كه همه اجناس (بدنبال اين اعلام نابجاي افزايش قيمت خودرو) بر روي غلتك گراني افتاده است به فكر عقب نشيني هستند.
چرا ؟!
اين اظهار نظرهاي غيركارشناسانه تا كي؟!......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین