کد خبر: ۷۰۳۹۳۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
بسیاری از بینندگان بی بی سی از این خبررسانی راضی نبودند و تلویزیون‌های خود را خاموش کردند. بی بی سی 2 در روز جمعه دو سوم مخاطبان خود را از دست داد.
آفتاب‌‌نیوز :

بی بی سی به عنوان رسانه ملی بریتانیا شکایات زیادی را در باره نحوه خبررسانی و پوشش درگذشت شاهزاده "فیلیپ" همسر ملکه بریتانیا دریافت کرد. شکایات از این پوشش خبری به حدی زیاد بود که این موسسه اعلام کرد که به آنها رسیدگی می کند.

شبکه‌های رادیو و تلویزیونی بی‌بی‌سی در سراسر جهان روز جمعه و پس از اعلام خبر درگذشت شاهزاده فیلیپ، پخش برنامه‌های عادی خود را متوقف کردند و برنامه‌های خود را با فاز عزاداری پیش بردند.

بی‌بی‌سی در پایان روز فرم ویژه‌ای را مخصوص شکایت در وبسایت خود قرار داد تا مخاطبان این شبکه نظرشان را درباره پوشش درگذشت دوک ادینبورگ مطرح کنند.

عکاسی رسانه‌ها از محوطه کاخ باکینگهام لندن پس از اعلام خبر درگذشت همسر ملکه بریتانیا/ عکس: AP

انتقادات گسترده از بی بی سی برای پوشش خبری درگذشت همسر ملکه

تمامی برنامه‌های این شبکه خبری به زندگی اعضای خانواده سلطنتی، زندگی پرنس فلیپ، واکنش مقامات جهان به درگذشت همسر ملکه و خاطرات فرزندان و خویشان ملکه از زندگی آنها اختصاص یافت. بسیاری از مجریان این شبکه با لباس‌هایی مشکی برنامه اجرا کردند و برنامه‌های پرطرفدار مسابقه آشپزی در شبکه‌های دیگر بی بی سی متوقف شد. رادیوها این رسانه نیز به پخش موسیقی و آهنگ‌های غم‌انگیز پرداختند.

بی‌بی‌سی در پایان روز فرم ویژه‌ای را مخصوص شکایت در وبسایت خود قرار داد تا مخاطبان این شبکه نظرشان را درباره پوشش درگذشت دوک ادینبورگ مطرح کنند.

گاردین در این باره نوشت: بسیاری از بینندگان بی بی سی از این روند راضی نبودند و تلویزیون‌های خود را در روز جمعه خاموش کردند. براساس تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته مخاطبان کانال بی بی سی 1 که به صورت سنتی وقایع ملی در این کشور را گزارش می‌کند، نسبت به هفته گذشته 6 درصد کمتر شد.

بی بی سی 2 نیز دو سوم مخاطبان خود را به دلیل پوشش خبری درگذشت همسر ملکه الیزابت دوم از دست داد. در حالت معمول روزهای جمعه حدود 340 هزار نفر بین ساعات 7 تا 11 شب به تماشای این کانال تلویزیونی می‌‌پردازند. شبکه "ITV" نیز به دلیل پوشش برنامه‌های مربوط به همسر ملکه با افت مخاطبان مواجه شد.

برنامه پر مخاطب روز جمعه برنامه "گوگل باکس" کانال 4 بریتانیا بود و بیش از 4.2 میلیون بیننده داشت. در این برنامه مردم عادی هنگام تماشای برنامه‌های معروف تلویزیون به صورت دسته جمعی از خود فیلم می گیرند و در این برنامه به نمایش درمی آید.

با این حال کانال 4 بی بی سی نیز با اعلام بیانیه‌ای بینندگان را به تماشی بی بی سی 1 دعوت می‌کرد.

در خارج از بریتانیا کشورها نیز با تمرکز بر روابط خارجی خود با بریتانیا و با توجه به واکنش رسانه‌های بریتانیا بر نحوه خبررسانی خود تمرکز کردند. رسانه و روزنامه‌های استرالیا و نیوزلند اخبار قابل توجهی را در مورد درگذشت همسر ملکه بریتانیا منتشر کردند.

مجریان شبکه ABC شبکه دولتی استرالیا با لباس‌های مشکی وارد برنامه‌ها می‌شدند.

خبر درگذشت همسر ملکه در هند چندان مورد توجه نگرفت. "تایمز هند" و "هندوستان تایمز" تصاویر کوچکی از دوک را در کنار سرمقاله یا تیتر اصلی خود با مطلبی کوتاه منتشر کردند. البته اخبار مربوط به روابط همسر ملکه با "لرد مونتباتن" – عمویش به عنوان آخرین "نایب سلطنه" این کشور در اخبار هند منتشر و باز نشر شد.

برخی از بریتانیایی‌ها اقدامات بی بی سی را نشانه احترام عنوان کردند. البته برای بسیاری این خبررسانی کمی زیاد بود.

ایندیپندنت به نقل از یکی از کاربران توییتر نوشت: بی بی سی 1 و 2 یک برنامه را نشان می‌دهند. من می‌دانم که این درگذشت یک اتفاق بزرگ است اما مردم باید برنامه خود را انتخاب کنند.

بی بی سی از بودجه عمومی و دولتی تامین می‌شود و در برخورد با رویدادهای عمومی تحت اتنقاد و قضاوت گسترده و شدید قرار می‌گیرد. در زمان درگذشت مادر ملکه الیزابت در سال 2002 این رسانه به دلیل رنگ کراوات مجری‌ای که خبر را اعلام کرد مورد انتقاد قرار گرفت. رنگ کراوات مجری در زمان اعلام خبر درگذشت مادر ملکه مشکی نبود.

شبکه‌های دیگر بریتانیا مانند "چنل فور" و "آی‌تی‌وی" هم بعد از انتشار خبر درگذشت همسر ملکه بریتانیا، برنامه‌های معمول خود را تغییر دادند.

فیلیپ پس از 73 سال زندگی مشترک با ملکه الیزابت دوم و در 99 سالگی درگذشت.

بی بی سی به دلیل بودجه‌اش که از طریق مالیات پرداخت می‌شود تحت فشار زیادی است. در سال‌های گذشته بررسی و پرسش در باره رقبای تجاری و حق پخش زنده این رسانه بیشتر شده است.

به گزارش "ایندیپندنت" بی بی سی غالبا با پوشش نارضایتی، رسوایی‌ و ناکامی‌، دولت‌ها را رنجانده یا از خود بیزار کرده است. دولت محافظه‌کار "بوریس جانسون" در باره موضوعی مانند "برگزیت" مورد انتقاد شدید بی بی سی قرار گرفت.

به همین دلیل و برای مدتی طولانی وزرا و اعضای برجسته کابینه از حضور در برنامه‌های مهم و اصلی بی بی سی امتناع کردند. آنها در مقابل ایده حذف هزینه 159 پوندی (218 دلاری) خانوارها به عنوان مجوز حق پخش رسانه را مطرح کردند.

"تیم دیوی" مدیر کل بی بی سی در این باره گفت که سازمان باید تغییر کند و تحول یابد. وی افزود که این مجموعه برای جامعه انگلیس ضروری است.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
roham
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
0
کی میشه ملکه سرشو بزاره و بمیره و نماد دیکتاتوری در جهان خاموش بشه بتونیم فریاد بزنیم و خوشحالی کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
0
خلاصه حواستون باشه برای جنتی چیزی کم نزارید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
0
تازه یک کمی شبیه صدا سیمای ایران شده!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین