کد خبر: ۷۰۳۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۲

درآمدهای کلان نفتی کجا رفت!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک نماینده مجلس تاکید کرد: «بر اساس اطلاعات و آمار دولت هشتم پس از اجرای طرح‌های عمرانی مختلفی چون ساخت سد کرخه و کارون، حساب ذخیره ارزی را با حدود 10 میلیارد دلار موجودی به دولت آقای احمدی‌نژاد تحویل داد».

بیژن شهبازخانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی افزود: «اگر بر اساس یک فرض بپذیریم که آنچه که دولت در مورد موجودی حساب ذخیره ارزی اعلام می‌کند دقیق است و این حساب 12 میلیارد دلار موجودی داشته باشد؛ این نکته که دولت هشتم با نفت بشکه‌ای 15 تا 20 دلاری، علارغم انجام فعالیت‌های عمرانی گسترده موجودی برابر موجودی حال حساب ذخیره ارزی تحویل دولت نهم داده است قابل توجه خواهد بود».

وی افزود: «بر اساس نظر برخی از کارشناسان اگر تعهدات و مبالغی را که برای اجرای طرح‌های عمرانی مجوز برداشت از حساب ذخیره ارزی را دادند و هنوز این برداشت‌ها صورت نگرفته است را از موجودی حال حاضر این حساب کسر کنیم دیگر مبلغی در این حساب باقی نخواهد ماند و موجودی آن در واقع به صفر می‌رسد».

شهباز‌خانی تصریح کرد: «این در حالی است که با توجه به افزایش مناسب قیمت نفت و فروش آن در هر بشکه با متوسط مبلغ 70 تا 80 دلار موجودی حساب ذخیره ارزی باید بسیار بیشتر از 9 تا 12 میلیارد دلاری باشد که دولت مدعی آن است».

وی ادامه داد: «اگر در خوشبینانه‌ترین وضعیت موجودی حساب ذخیره ارزی 10 میلیارد دلار باشد، ‌می‌توان گفت که دولت نهم درواقع تمام درآمدهای نفتی که افزایش چشمگیری نیز نسبت به قبل داشته را هزینه کرده است».

عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره تاکید دولت بر کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی اظهار داشت: «چگونه دولت اعلام می‌کند وابستگی به درآمدهای نفتی کمتر از قبل شده است درحالی که موجودی حساب ذخیره ارزی بر اساس اعلام دولت در حدود 10 تا 12 میلیارد دلار است و کارشناسان این موجودی را با کسر تعهدات صفر می‌دانند. چنین وضعی برخلاف نظر دولت تنها حکایت از افزایش هزینه‌های دولت و وابستگی بیشتر کشور به درآمدهای نفتی دارد».

وی ادامه داد: «دولت می‌گوید ما حتی یک دلار از حساب ذخیره ارزی بدون مصوبه واجازه مجلس برداشت نکرده‌ایم؛ در حالی که در جریان بررسی لایحه بودجه کمیسیون تلفیق متوجه شد که دولت با فروش بدون مجوز 3/1 میلیارد دلار نفت خام بنزین وارد می‌کند».

عضو فراکسیون اقلیت مجلس تصریح کرد: «دولت بودجه‌ای 2.5 میلیارد دلاری را که مجلس برای واردات بنزین مصوب کرده و اجازه برداشت آن را داده بود تا مهرماه امسال استفاده و بعد از آن بدون اطلاع مجلس با فروش نفت خام مبادرت به خرید بنزین از خارج کرد. این قبیل کارها به بدعت‌هایی است که دولت نهم انجام داده و خطر نهادینه شدن آن وجود دارد».

وی افزود: «اگر دولت کسری‌های بودجه را به روش دلخواه خود تأمین می‌کند پس دیگر چه نیازی به مجلس و مصوبات وتصمیم نمایندگان دارد؟!».

شهبازخانی با اشاره به آثار تورمی هزینه‌های بیش از اندازه دولت و تبدیل ارز به ریال گفت: «متأسفانه این برداشت‌های مکرر از حساب ذخیره ارزی تاثیر خود را در قیمت مسکن و ارزاق عمومی گذاشت و فشارهای معیشتی را بر قشر کم درآمد وارد آورد».

شهبازخانی به شعار «دولت کم هزینه و پر فایده» دولت نهم در ابتدای فعالیت اشاره کرد و گفت: «سیاست‌های ابلاغی دولت به مجلس در بدو تأسیس، بر اداره کشور با صرفه‌جویی تاکید داشت. ولی دولت نهم با استفاده بیش از حد از ذخایر ارزی و درآمدهای نفت اکنون به پرهزینه‌ترین دولت بعد از انقلاب تبدیل شده است».

وی افزود: «افراط و اصرار دولت در انجام پروژه‌های ریز و درشت بسیار و در پی آن برداشت از حساب ذخیره ارزی نه تنها موجب اجرا نشدن سیاست عدالت‌گرایانه دولت بود بلکه فاصله دهک‌های اول و آخر را نیز بیش از بیش افزایش داد که خود گویای عدم تحقق شعار عدالت گستری دولت نهم است».

شهبازخانی تاکید کرد: «اکنون حساب ذخیره ارزی خالی از ارز بوده و تورم و گرانی نیز روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد و کسی نمی‌داند که درآمدهای کلان‌ کشور که از فروش نفت حاصل شده بود کجا رفته است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۸۶/۱۱/۱۶
0
0
حتما ميخواستيد بره توي جيبتان يا صرف مهماني هاي ان چناني شما مي شد؟
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۸۶/۱۱/۱۷
0
0
با توجه به قيمت بالاي نفت و بمنظور جلوگير از تورم پيشنهاد ميكنم حكومت و دولت جمهوري اسلامي درآمدهاي نفت ايران را سر سفره ... ببرند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین