کد خبر: ۷۰۴۰۵
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۱:۱۲

احتمال حمله به ایران کمتر از همیشه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک مرکز مطالعاتی برجسته اروپایی با انتشار گزارشی خاطرنشان ساخته است که علیرغم جدیت ایران در عدم پذیرش قطعنامه‌های شورای امنیت احتمال حمله نظامی آمریکا به این کشور به شکلی قابل ملاحظه کاهش یافته‌است.

این گزارش در عین‌حال مدعی شده‌است که صدور قطعنامه بعدی شورای امنیت باعث کاهش قابل ملاحظه سطح روابط تجاری اروپا با ایران خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتایج ارزیابی‌های موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) در لندن نشان می‌دهد علیرغم آنکه تهران پیشرفت‌های مهمی در تولید نسل جدید سانتریفیوِژهای هسته‌ای به‌دست آورده‌است هیچ چشم‌اندازی برای انجام حمله نظامی آمریکا علیه ایران در آینده نزدیک وجود ندارد.

در تحلیل IISS با اشاره به گزارش اخیر ارزیابی اطلاعات ملی آمریکا مبنی بر توقف برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای در ایران از سال 2003 آمده‌است: «تاثیر مشخص این گزارش حذف گزینه حمله نظامی به ایران در آینده نزدیک بوده‌است». 
دکتر جان چیپمن مدیرعامل IISS در این‌باره می‌گوید: «انتشار این گزارش مختصات تلاش‌های دیپلماتیک برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران را به کلی تغییر داده‌است»

این تحلیل همچنین می‌گوید :«تحویل 82 تن سوخت هسته‌ای به ایران از سوی روسیه یکی دیگر از اهرم‌های فشار بر تهران را عملا از میان برداشته‌است، هرچند که تهران همچنان از پاسخگویی صریح به سئوالات مربوط به اهداف نهایی خود از فعال‌نگاه داشتن تاسیسات غنی سازی (اورانیوم) در نطنز خودداری می‌کند».

چیپمن در ادامه افزوده‌است: «قطعنامه سوم شورای امنیت جنبه کنترلی داشته و راه را برای اقدامات یکجانبه اتحادیه اروپا در محدود ساختن روابط تجاری با ایران و بانک‌های دولتی این کشور هموار می‌کند». وی همچنین ابراز عقیده کرده که این قطعنامه سرمایه‌گذاری کشورهای غربی در اقتصاد ایران را به شکلی قابل توجه کاهش داده و «بر مشکلات اقتصاد ایران خواهد افزود».

به عقیده چیپمن گزارش بعدی محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران باید «شفاف کننده» باشد. به عقیده وی البرادعی در این گزارش ناگزیر به پیشرفت ایران در زمینه تولید سانتریفیوژهای مدرن اشاره خواهد کرد و «همین امر حساسیت جامعه بین‌المللی نسبت به اینکه ایران در آینده نزدیک توانایی تولید ساخت تسلیحات هسته‌ای را نیز به‌دست آورد افزایش خواهد داد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین