کد خبر: ۷۰۴۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
موج سنگین بستری‌ها در هفته آتی

وضعیت قرمز کرونا در سراسر تهران برای اولین بار

فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به اینکه گمانه زنی ها نشان می دهد هفته آتی بسیار نگران کننده است، افزود: برای نخستین بار تمامی شهرهای استان تهران در وضعیت قرمز قرار گرفته است.
وضعیت قرمز کرونا در سراسر تهران برای اولین بار
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا زالی در جلسه ستاد کرونا استان تهران گفت: باید شرایط موجود برای مسئولین و مردم به عنوان مهمترین وظیفه ما در ستاد کرونا استان و ستاد ملی به خوبی تبیین شود. بی تردید تفاوت ویژه ای میان خیز چهارم کرونا و خیز سوم و دوم وجود دارد. نرخ رشد افزایش امواج بیماری با سرعت بسیاری اتفاق افتاده که با خیز دوم و سوم قابل مقایسه نیست و چهار برابر شده است.

وی افزود: یکی از پرشتاب ترین امواج بیماری را شاهد هستیم که فشار مضاعفی بر کادر درمان وارد کرده است. در حالیکه در هفته آخر اسفند ماه شرایط به ثبات نسبی رسیده بود در هفته سوم فروردین در حوزه مراجعین و بستری بیمارستانی حدود 2.7 برابر افزایش را شاهدیم. دربستری های عادی افزایش سه برابری، بخش مراقبت های ویژه افزایش 1.7 برابری، فوتی های عام دو برابر و فوتی های قطعی 2.4 برابر افزایش را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی برای اینکه سرعت خیز چهارم گرفته شود علاوه بر تشدید رعایت پروتکل های بهداشتی باید از طریق اعمال محدودیت ها در جهت کند شدن ریتم شهری گام برداریم؛ موضوعی که با آنچه امروز مشاهده می کنیم مطلقا هم خوانی ندارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر و در هفته سوم فروردین فرصتی وجود دارد تا افراد ناقل با سویه های جهش یافته که از سفر بازگشته اند در سطح شهر کنترل شوند. متاسفانه برای اولین بار تمامی شهرهای استان تهران در وضعیت قرمز قرار گرفته است. موضوعی که حتی در خوزستان در شهر شوش اتفاق افتاد ممکن است در تهران نیز اتفاق بیفتد. در حقیقت خوزستان تابلویی از پیش بینی اتفاقات سایر استان ها بوده، در حال حاضر در شاخه صعودی بیماری قرار گرفتیم.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا استان تهران با تاکید بر اینکه در تهران رکورد شکنی در حوزه مراجعین سرپایی اتفاق افتاده است افزود: 15 هزار مراجعه سرپایی داشتیم که عدد قابل توجهی است. لذا می توانیم پیش بینی کنیم در هفته آتی افزایش بستری و فوتی ها را شاهد خواهیم بود. بر اساس گمانه زنی ها هفته آتی بسیار نگران کننده است. همه دستگاه ها و وزارتخانه ها طبق قانون مصوب ستاد ملی چهار لایه نظارتی برای آنها مشخص شده که باید با بهره گیری از همه ظرفیت های کشور برای تحقق این چهار لایه نظارتی تلاش کنیم.

وی ادامه داد: باید خدمات الکترونیک گسترش پیدا کند تا به این ترتیب از ترددهای درون شهری کاسته شود. گزارش های میدانی متاسفانه نشان داده که برخی دستگاه ها به ویژه بخش های خصوصی نسبت به اعمال دقیق مصوبات اقدام نکردند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص واکسیوناسیون گروه های مشخص شده گفت: گروه های خط مقدم توسط معاونت بهداشت و درمان نسبت به باز توزیع واکسن میان آنها اقدام شده و امروز شرایط بهتری داریم. از سوی دیگر باید اجرای طرح شهید سلیمانی نیز با جدیت پیگیری شود. در آستانه ماه مبارک رمضان باید ابعاد حمایتی در قالب طرح شهید سلیمانی جدی تر از گذشته در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در پایان این جلسه نیز زالی در جمع خبرنگاران با تاکید بر توجه به بازشناسی مختصات خیز چهارم و چهار برابر شدن سرعت آن، افزود: در حال حاضر برای اولین بار تمام استان تهران در شرایط قرمز قرار گرفته، باید نسبت به سرعت انتقال ویروس جهش یافته در مقایسه با ویروس ووهان چین که 2.7 برابر انتقال فرد به فرد آن بیشتر شده توجه جدی داشته باشیم. در ویروس ووهان یک فرد 460 فرد دیگر را می تواند از طریق مراودات روتین مبتلا کند اما در جهش ویروس با عنوان ویروس انگلیسی یک فرد می تواند 1000 نفر را از طریق مراودات روتین مبتلا کند.

وی گفت: نقاط پر ازدحام شهری از نقاط اصلی انتقال ویروس است. لذا ایجاد هر گونه تجمع به عنوان کانون پر خطر محسوب می شود و باید محدودیت ها در تهران با جدیت اعمال شود.

وی افزود: در هفته آینده قطعا موج سنگین تری از بستری ها را تجربه خواهیم کرد. بر همین اساس در دومین وبینار با 105 بیمارستان استان تهران سهمیه های جدیدی برای هر یک از آنها در نظر گرفتیم و روز چهارشنبه نیز بار دیگر بازنگری در سهمیه بیمارستان ها برای بستری بیماران کرونایی خواهیم داشت.

زالی ادامه داد: از سوی دیگر کاهش برخی اعمال غیر ضروری را در دستور کار قرار دادیم و با توجه به صحبت ها با وزیر بهداشت در تلاشیم پوشش حداکثری بیمه ای برای داروها اعمال کنیم و درمان سرپایی ضد ویروس را در دستور کار قرار دهیم.

وی گفت: در خصوص پوشش واکسیناسیون نیز ظرف 72 ساعت گذشته در حوزه بخش سرپایی خدمات پزشکی عملکرد مطلوب تری را شاهد بودیم و در راند اول بخشی از این همکاران پوشش داده شدند.ط

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین