کد خبر: ۷۰۴۳۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶

ادامه بازداشت باسم عوض الله عربستان را نگران کرده است

عربستان هرگونه ارتباط با اختلافات بی‌سابقه در خاندان حاکم اردن را تکذیب کرده اما بازداشت رئیس پیشین دفتر پادشاهی اردن که یکی از مشاوران نزدیک به محمد بن سلمان است، موجب نگرانی ریاض شده است و مقامات سعودی برای آزادی وی بر امان فشار می‌آورند.
ادامه بازداشت باسم عوض الله عربستان را نگران کرده است
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت اردن چهارم آوریل شاهزاده حمزه بن حسین، ولیعهد سابق این کشور و چند تن دیگر را به دست داشتن در توطئه‌ای که هدف آن برهم زدن ثبات و امنیت اردن بوده، متهم و حدود ۲۰ تن از جمله باسم عوض الله، رئیس پیشین دفتر پادشاهی اردن را بازداشت کرد.

باسم عوض الله پیشتر وزیر برنامه‌ریزی بود و نقش اصلی را در اداره اوضاع اقتصادی اردن ایفا کرد. ۲۰۰۸ وی به دبی منتقل شد و شرکت تجاری "طموح" را تأسیس کرد. گزارش‌ها حاکی از ارتباط وی با تعدادی از سیاستمداران اماراتی و عربستانی است.

ریاض علنا بعد از تحولات اخیر حمایت خود را از عبدالله دوم، پادشاه اردن اعلام کرد. مسؤولان عربستانی گزارش‌های رسانه‌های غربی درباره دست داشتن عربستان در اختلافات میان پادشاه اردن و شاهزاده حمزه را رد و تأکید می‌کنند که چنین اختلافات داخلی احتمالا پیامدهای خطرناکی بر نظام‌های پادشاهی دیگر در منطقه می‌گذارد.

این بحران درحالی به وجود آمده که اردن که بیشتر ساکنانش اصالتا فلسطینی هستند نگران این است که نزدیک شدن عربستان و رژیم صهیونیستی قیمومیت امان بر اماکن مقدس در قدس از جمله مسجد الاقصی را تهدید کند. یکشنبه عبدالله دوم و شاهزاده حمزه در صدمین سالگرد تأسیس اردن در اولین حضور علنی شاهزاده حمزه از زمان بحران دیده شدند.

یک منبع نزدیک به پادشاهی سعودی اعلام کرد که ریاض هیچ منفعتی در برهم زدن ثبات اردن ندارد.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان اخیرا در رأس هیئتی سعودی به امان سفر کرد تا بر حمایت کشورش از اردن برای مقابله با تمام چالش‌ها تأکید کند.

به گفته منابع هیئت سعودی در امان برای فشار بر مقامات اردنی جهت آزادی باسم عوض الله که دارای تابعیت اردنی و عربستانی است و جزو مشاوران نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است، تلاش می‌کردند.

عوض الله در گذشته در کنار محمد بن سلمان در همایش آینده سرمایه‌گذاری در عربستان دیده شد. عکس او درحالی که در کنار محمد بن سلمان مشغول نماز بود، منتشر شد. عوض الله یک شخصیت جنجالی در اردن است و پیشتر فرستاده ویژه اردن به عربستان بود.

یک افسر سابق دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) که در مرکز پژوهش‌های بروکینگز کار می‌کند، گفت: وزیر خارجه عربستان تنها به امان نرفت. مدیر اطلاعات عربستان و مدیر دفتر محمد بن سلمان نیز همراه او بودند.

اما یک منبع سعودی گفت که دلیل سفر هیئت سعودی به امان عوض الله نبوده است.

یک مسؤول غربی در خلیج فارس اعلام کرد که عوض الله روابط شخصی با ولیعهد عربستان دارد. زندانی شدن وی به وجهه عربستان در اردن و خارج آسیب می‌زند چراکه شک و تردیدها درباره دست داشتن عربستان در توطئه را به طور کامل از بین نمی‌برد.

بسمه المونی، استاد دانشگاه واترلو کانادا اعلام کرد که عوض الله برای عربستانی‌ها مهم است چراکه شناخت زیادی از طرح‌های اقتصادی عربستان، سیاست‌ها و استراتژی‌های این کشور دارد.

مسؤولان اردنی اتهامات وارده به عوض الله را توضیح ندادند اگرچه پرونده وی برای محاکمه ارجاع داده شده است. وقایع به این مساله اشاره دارند که بحران به برکناری شاهزاده حمزه از ولیعهدی از سوی پادشاه اردن و تعیین پسرش حسین به جای وی مرتبط است.

به گفته منبع غربی مذکور بازداشت عوض الله توجه‌ها را از رقابت در داخل خاندان حاکم اردن منحرف می‌کند و به دست داشتن احتمالی خارجی‌ها اشاره دارد.

تنش‌ها در اردن شبیه تنش مشابه در عربستان در زمان برکناری محمد بن نایف از سمت ولیعهدی و تعیین محمد بن سلمان به جای او است.

علی الشهابی، نویسنده و تحلیلگر عربستانی گفت: باید ببینیم آیا پادشاه اردن اراده یا قدرت و اختیار لازم برای ساکت کردن برادرش را دارد یا خیر اما شکست در این مساله نظام پادشاهی اردن را تضعیف می‌کند. این مساله نشان می‌دهد که چرا پادشاه سعودی درباره خانواده‌اش در زمان تعیین محمد بن سلمان بسیار جدی بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین