کد خبر: ۷۰۴۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵

امپراطوری مایکروسافت بزرگتر شد

مایکروسافت در یک سال گذشته که رگولاتورهای ضد انحصارطلبی آمریکا رقیبان این شرکت را زیر ذره بین قرار داده اند، از فرصت بهره برده و به مذاکره برای خرید شمار زیادی شرکتهای فناوری پرداخته است.
امپراطوری مایکروسافت بزرگتر شد
آفتاب‌‌نیوز :

دولت آمریکا دو سال پیش شکایت ضد انحصارطلبی علیه مایکروسافت به دلیل سوءاستفاده از قدرت بازار تنظیم کرد. اکنون مایکروسافت سرگرم ساخت امپراطوری خود است زیرا رگولاتوری این کشور به رقیبان بزرگ این غول نرم افزاری زوم کرده است.

مایکروسافت روز دوشنبه اعلام کرد شرکت نیوآنس کامیونیکیشنز را به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خریداری کرده است. با این قرارداد، مایکروسافت صاحب شرکتی شد که متخصص فناوری گفتار و نرم افزار هوش مصنوعی مربوط به آن است. نیوانس در بخش مراقبتهای سلامتی حضور دارد و نرم افزاری را برای دیجیتالی کردن مکالمات ویزیت پزشک و تسهیل مستندات کلینیکی فراهم می کند.

این خرید حدود یک ماه پس از نهایی شدن قرارداد ۷.۶ میلیارد دلاری خرید زِنی مکس که شرکت مادر ناشر بازی ویدیویی Bethesda است، صورت گرفت. چنین خریدی به نفع ایکس باکس مایکروسافت با توجه به رشد رقابت در عرصه بازی ویدیویی است. مایکروسافت همچنین سرگرم مذاکره برای خرید ۱۰ میلیارد دلاری دیسکورد بوده که پلتفرم چت صوتی، متنی و ویدیویی برای بازیهاست. به گفته یک منبع آگاه، این مذاکرات همزمان با مذاکرات خرید نیوآنس انجام گرفته که در دسامبر آغاز شد.

مذاکرات خرید مایکروسافت در این نقطه متوقف نشده است. این شرکت سال گذشته در قراردادی که بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار ارزش داشت، داراییهای تیک تاک در آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند را خریداری کرد. طبق گزارش فایننشیال تایمز، مایکروسافت همچنین با پینترست تماس گرفته تا علاقه این شرکت برای فروش را محک بزند. پینترست سرمایه بازاری به ارزش بیش از ۵۱ میلیارد دلار دارد.

کمتر از سه سال پیش مایکروسافت ۷.۵ میلیارد دلار برای خرید GitHub پرداخت کرد و کمتر از پنج سال پیش، مایکروسافت بیش از ۲۶ میلیارد دلار برای خرید شبکه اجتماعی حرفه ای لینکدین پرداخت کرد.

هزینه دهها میلیارد دلاری برای خرید، کاملا با استراتژی سایر ابرغولهای فناوری جهان شامل اپل، آمازون، گوگل و فیس بوک متفاوت است. این حرکت در حالی روی می دهد که دموکراتهای کنگره و سازمانهای دولتی نظیر وزارت دادگستری آمریکا و کمیسیون تجارت فدرال شرکتهای اپل، آمازون، گوگل و فیس بوک را برای بررسی این که آیا از قدرت بازارشان سوءاستفاده کرده اند، زیر ذره بین برده اند و به دنبال منحل کردن خریدهای بزرگی هستند که این شرکتها پیش از این انجام داده اند.

بجز مایکروسافت، آمازون تنها شرکت در میان پنج غول فناوری بوده که بیش از پنج میلیارد دلار در پنج سال گذشته برای خرید کسب و کارهای دیگر هزینه کرده و شرکت فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی هول فودز را در سال ۲۰۱۷ به مبلغ بیش از ۱۳ میلیارد دلار خریداری کرد.

در مقابل، نیوآنس چهارمین خرید بزرگ مایکروسافت است.

یک منبع آگاه در این باره گفت: شرکتهای اپل، آمازون، گوگل و فیس بوک به خوبی مطلع هستند که زیر ذره بین رگولاتوری قرار دارند و همگی در خصوص خریدهای بزرگ محتاطانه عمل می کنند. یک خرید بزرگ توسط هر کدام از این شرکتها قطعا توجه سیاسی را جلب خواهد کرد به خصوص که سرمایه بازار این شرکتها در دوران پاندمی رشد چشمگیری پیدا کرده است. یک معامله خرید و ادغام بزرگ ممکن است اقدامات بیشتری را علیه این شرکتها به دنبال داشته باشد و آنها را وادار کند داراییهای خود را واگذار کنند.

بر اساس گزارش شبکه CNBC، اما مایکروسافت از چنین سطح مشابهی از تفحص اجتناب کرده است. وضعیت مذکور باعث شده رقابت برای خرید حذف شود و مایکروسافت تنها خریدار بزرگ بماند. جایگاهی که تا پنج سال پیش نمی توانست داشته باشد.

رویترز روز سه شنبه گزارش داد جاش هاولی، سناتور جمهوریخواه آمریکایی لایحه ای را معرفی کرده است که تمامی ادغامها و خریدهای هر شرکتی که ارزش بازار بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار را دارد، ممنوع می کند. پنج شرکت فناوری بزرگ آمریکایی در چنین گروهی قرار می گیرد. لایحه جدید این سناتور هر گونه قرارداد خرید را برای شرکتهای اپل، مایکروسافت، آمازون، گوگل و فیس بوک ممنوع خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین