کد خبر: ۷۰۴۴۸
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۳
مدیرعامل سازمان انتقال خون:

تزریق خون اشتباه شایع‌ترین دلیل مرگ بیماران تالاسمی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با تاکید بر نقش خطیر پرستاران در مواجهه با بیماران تالاسمی، گفت: «تزریق خون اشتباه می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود و این موضوع اهمیت کار پرستاران را دو چندان می‌کند». 

دکتر "حسن ابوالقاسمی" در سمینار دو روزه «مراقبتهای پرستاری در تالاسمی» که از صبح روز چهارشنبه در بیمارستان امام خمینی (ره) آغاز شده، افزود: «اگر پرستاران نباشند، نمی‌توان کاری برای بیماران تالاسمی انجام داد».

وی با اشاره به اینکه در بین بیماری‌های خاص، تالاسمی جزو مواردی است که سابقه طولانی دارد، اظهار داشت: «در حال حاضر تعداد کشورهایی که در زمینه بیماری تالاسمی هزینه‌های زیادی صورت می‌دهند، خیلی نیست».

وی پیشگیری از صدمه دیدن بیماران تالاسمی را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: «بیشترین خطری که متوجه این افراد است، افزایش بار آهن می‌باشد که باید نسبت به دفع آن تلاش کرد».

ابوالقاسمی، با اشاره به تزریق خون اشتباه در جامعه تالاسمی، گفت: «متاسفانه هنوز شایع‌ترین علت مرگ و میر ناشی از خون، مربوط به تزریق خون اشتباه است».

وی همچنین از رعایت موارد استریل وسایل در شرایطی که بیمار خون می‌گیرد، اظهار نارضایتی کرد و افزود: «تنها راه انتقال هپاتیت C از طریق سرنگ، خون و رگ است که اگر مسائل بهداشتی به درستی رعایت شود، شاهد انتقال این بیماری نخواهیم بود».

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، به موضوع کیفیت فیلتر مورد استفاده در تزریق خون به بیماران تالاسمی اشاره کرد و گفت: «مشکل کیفیت فیلتر یک بحث جهانی است که اگر کیفیت آنها خوب باشد، نیازی به بالا رفتن آمار میزان خون شسته شده نیست».

ابوالقاسمی، شستن 100 هزار واحد خون در کشورمان برای نیاز بیماران را، غیر منطقی خواند و گفت: «در هیچ کجای دنیا این میزان خون شسته نمی‌شود، زیرا بر اثر آن طول عمر و گلبولهای قرمز خون کم می‌شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین