کد خبر: ۷۰۴۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵

واکنش‌ها به اعلام خروج نظامیان آمریکایی تا از افغانستان

پس از آنکه امروز رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که همه نیروهای آمریکایی تا ماه سپتامبر از افغانستان خارج می شوند، این خبر در کابل واکنش‌ها متفاوتی در پی داشت، برخی آنرا هشدار یک جنگ داخلی دانستند و برخی دیگر نیز تاکید داشتند که باید به این تصمیم آمریکا احترام گذاشت.
واکنش‌ها به اعلام خروج نظامیان آمریکایی تا از افغانستان
آفتاب‌‌نیوز :

با اعلام رسانه‌های آمریکا از خروج کامل نظامیان این کشور تا سپتامبر، مشاور ارشد روابط عمومی ریاست جمهوری افغانستان گفت که به تصمیم آمریکا احترام می گذارد و افغانستان با مقامات آمریکا بارها در این رابطه بحث و گف وگو کرده است.

وحید عمر افزوده است که بزودی رئیس جمهوری افغانستان با جوبایدن در باره این تصمیم وی از طریق تلفنی گفت وگو خواهد کرد.

محمدامیری معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز در واکنش به اعلام خروج نظامیان آمریکایی و تغییر موضع طالبان که گفته است تا زمانی که نظامیان خارجی در این کشور حضور داشته باشد، در هیچ نشستی شرکت نمی کند، از آنها خواست که دست از بهانه جویی برداشته و برای پایان جنگ در نشست استانبول شرکت کند.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز امروز در نشستی با حضور شماری از مردم در کابل گفت که اکنون که آمریکا و ناتو تصمیم قطعی خود را برای خروج اعلام کرده اند، لازم است افغانستان طی ۴ ماه دیگر تصمیم خود را برای صلح بگیرد.

وی گفت که خواست طالبان نیز خارج شدن نظامیان خارجی بود اکنون که زمان قطعی خارج شدن آنها معین شده اند، آنها باید با نیت واقعی به گفت وگوهای صلح برگردند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان یکبار دیگر تأکید کرد که هیچ طرفی از ادامه جنگ در افغانستان نفع نخواهد برد و برعکس صلح نیز هیچ بازنده هم نخواهد داشت.

عبدالله گفت که طالبان نباید دچار اشتباه محاسباتی شود و به فکر تصرف این کشور از طریق جنگ باشد.

اما میررحمان رحمانی رئیس مجلس افغانستان هشدار داد که اگر نیروهای خارجی بدون تأمین صلح این کشور را ترک کنند افغانستان با جنگ داخلی مواجه خواهد شد.

وی گفت که شرایط برای خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان فراهم نشده و آمریکا باید خروج نیروهای خود را مشروط به وضعیت این کشور بسازد.

رییس مجلس افغانستان خاطرنشان ساخت که نیروهای خارجی برای دست یافتن به اهداف مشخصی از جمله سرکوب گروه‌های تروریستی و مبارزه با تولید مواد مخدر به افغانستان آمده بودند، اما تاکنون این اهداف برآورده نشده و گروه‌های تروریستی به گونۀ قابل توجهی از تولید و قاچاق مواد مخدر سود می‌برند.

در عین حال خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان نیز امروز به نقل از سناتورهای آمریکایی نوشت که خروج مشروط نیروهای آمریکایی از افغانستان وضعیت در این کشور را بدتر می سازد.

مچ مکانل رهبر جمهوری خواه در سنای آمریکا گفته است که تروریست های خارجی آمریکا را تنها نخواهد گذاشت زیرا آمریکا از جنگ با آنها خسته شده است.

براساس گزارش‌ها قرار است رئیس جمهوری آمریکا بزودی بصورت رسمی تصمیم خروج کامل در ماه سپتامبر را اعلام کند و هم زمان با آن انگلیس و آلمان نیز اعلام کرده اند که افغانستان را ترک خواهند کرد و تصمیم ترک افغانستان تصمیم جمعی و مشترک خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین