کد خبر: ۷۰۴۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۸
خرید و فروش به حداقل رسیده است

بازار خودرو معطل برجام

به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر برای خرید کوئیک دنده‌ای باید ۱۴۹ میلیون تومان هزینه کرد. به گفته آنها، قیمت تیبای معمولی هم به ۱۲۹ میلیون تومان رسیده، ضمن آنکه برای خرید ساینا نیز باید ۱۴۶ میلیون تومان هزینه کرد. قیمت پراید نیز در مدل‌های ۱۱۱ و ۱۳۱ به ترتیب به ۱۳۰ و ۱۱۲ میلیون تومان رسیده است.
بازار خودرو معطل برجام
آفتاب‌‌نیوز :

بازار خودرو در حالی هفته گذشته گرفتار افزایش قیمت شد که هفته جاری را با ثبات نسبی به انتها رساند. هفته گذشته منحنی قیمت خودرو روندی صعودی به خود گرفت، اتفاقی که گفته می‌شود یکی از دلایل آن، احتمال رشد قیمت کارخانه‌ای خودرو بوده است. این هفته اما منحنی قیمت خیز جدیدی را تجربه نکرد و فعلا اوضاع بازار نسبتا آرام است. نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد و این موضوع ریشه در مسائل مختلفی، از جمله انتظار شهروندان برای مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای اخیر در وین، طغیان دوباره ویروس کرونا و همچنین تعطیلی‌های ناشی از این اتفاق، دارد.

ایران، اروپا و آمریکا از هفته گذشته مذاکرات هسته‌ای جدید خود را در وین آغاز کرده‌اند تا در صورت حصول توافق، همه به برجام بازگشته و تحریم‌ها لغو شوند. از آنجا که نتیجه این مذاکرات تاثیر مستقیمی روی اقتصاد کشور در آینده دارد، انتظارات تورمی شهروندان نیز متاثر از آن، دچار نوسان شده و خبرهای مثبت و منفی، سبب بالا و پایین رفتن آن می‌شود. با توجه به اثرگذاری انتظارات تورمی روی بازار ارز و تاثیر نوسان این بازار روی منحنی قیمت خودرو، نتیجه مذاکرات وین بدون شک در افت‌وخیز قیمت خودروها نیز نقش خواهد داشت. از همین رو این روزها هم در بخش عرضه و هم در قسمت تقاضا، تردیدها بابت خرید و فروش خودرو افزایش یافته است. اوضاع به شکلی است که خیلی‌ها فروش خودرو را در این شرایط ریسک می‌دانند و خیلی‌های دیگر نیز خرید را. از همین رو معاملات در بازار خودرو به حداقل رسیده و کمتر کسی حاضر به خرید و فروش در این شرایط است.

البته تعطیلی مراکز شماره گذاری و همچنین خطرات بیرون آمدن از منزل در این دوران قرمز کرونایی، دیگر دلایل کاهش خرید و فروش خودرو به شمار می‌روند. در کنار اینها آغاز ماه رمضان نیز جزو دیگر دلایل افت خرید و فروش خودرو محسوب می‌شود که البته نقش آن در مقایسه با دیگر علل، بسیار کمتر است. پیش‌بینی فعالان بازار این است که طی هفته‌های آتی به خصوص اگر نتایج مذاکرات وین تا حدی مشخص شود، خرید و فروش خودرو از رکود فعلی خارج خواهد شد. در حال حاضر فروشندگان و خریداران خودرو به نوعی معطل احیا شدن یا نشدن برجام هستند تا با تعیین تکلیف آن، نسبت به خرید و فروش اقدام کنند. به نظر می‌رسد در صورت احیای برجام انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و نرخ ارز هم نزولی می‌شود، بنابراین قیمت خودرو نیز رو به کاهش خواهد رفت. در این صورت میل به عرضه خودرو بالا می‌رود و این موضوع می‌تواند منجر به رونق معاملات در بازار شود.

چه خبر از قیمت؟

نگاهی اما به قیمت خودروهای داخلی در بازار بیندازیم و ببینیم چه افت و خیزی دامان آنها را گرفته است. بنا به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو پارس در مدل LX، قیمتی برابر با ۲۵۰ میلیون تومان دارد، هرچند البته مدل‌های ساده تر آن را می‌توان تا ۲۳۰ میلیون تومان هم خریداری کرد. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز این روزها به ۲۰۹ میلیون تومان رسیده و برای خرید ۲۰۶ صندوقدار هم باید ۲۶۹ میلیون تومان هزینه کرد. در خانواده ۲۰۶، تیپ ۵ هم در مسیر گرانی افتاده، چه آنکه در حال حاضر برای فروش آن قیمت ۲۵۷ میلیون تومان پیشنهاد می‌شود. اما برای خرید پژو ۲۰۷ اتومات، چیزی حدود ۳۹۷ میلیون تومان باید هزینه کرد، حال آنکه مدل دنده‌ای آن کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

سری اما به بازار سمند و پژو ۴۰۵ بزنیم. نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند سمند در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۹۳ میلیون تومان دارد. البته مدل ۹۹ آن اگر گیر بیاید، حدودا ۹ میلیون تومان ارزان تر است. در بین دیگر محصولات متعلق به ایران خودرو، رانا نیز در دو مدل LX و پلاس از افزایش قیمت‌های اخیر در امان نماند. به گفته فعالان بازار، رانا LX قیمتی برابر با ۲۰۷ میلیون تومان دارد و مدل پلاس آن نیز ۲۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما برای خرید دنا در مدل معمولی، باید ۲۷۲ میلیون تومان هزینه کرد، این در حالی است که قیمت مدل پلاس و غیر اتوماتیک این محصول به ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است. فعالان بازار همچنین در مورد هایما اس ۷ مونتاژی ایران خودرو خبر از قیمت ۶۸۵ میلیون تومانی آن می‌دهند.

اما نگاهی هم به قیمت محصولات سایپا و پارس خودرو در بازار بیندازیم. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر برای خرید کوئیک دنده‌ای باید ۱۴۹ میلیون تومان هزینه کرد. به گفته آنها، قیمت تیبای معمولی هم به ۱۲۹ میلیون تومان رسیده، ضمن آنکه برای خرید ساینا نیز باید ۱۴۶ میلیون تومان هزینه کرد. قیمت پراید نیز در مدل‌های ۱۱۱ و ۱۳۱ به ترتیب به ۱۳۰ و ۱۱۲ میلیون تومان رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین