کد خبر: ۷۰۴۵۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۹
وزیر بهداشت و روحانی

‌تقابل کرونایی رئیس و وزیر

 آمار روزانه فوتی‌های کرونا به بالای 300 نفر رسیده و در این میان طعنه‌های پی‌درپی دولتی‌ها به یکدیگر از اتفاقاتی است که فقط باید ایستاد و آن را نظاره کرد؛ وزیر بهداشت از بی‌مبالاتی‌های دولت گلایه می‌کند و رئیس‌جمهور و رئیس دفترش پاسخ او را می‌دهند. دو روز پیش، سعید نمکی در نشست کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی کرونا به طعنه گفته بود: «ما برای فداشدن و روی مین رفتن آمده‌ایم نه برای ارتقای درجه و پست؛ سیاست‌باز نیستیم، بلدیم اما اهلش نیستیم».
‌تقابل کرونایی رئیس و وزیر
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر بهداشت گلایه کرده بود که در آمریکا ۱۱۱ میلیارد دلار برای مدیریت کرونا خرج شده در حالی که به ما یک میلیارد دلار اختصاص دادند اما مقدار قابل توجهی از آن را نگرفتیم. او گفته اعلام کردم پروازهای ترکیه را ببندید چون خبر دارم ویروس غیرانگلیسی در ترکیه نیز می‌چرخد. طعنه‌ها و گلایه‌های نمکی بی‌پاسخ نماند و رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیئت دولت، این‌گونه پاسخ داد: «من با سران چند کشور هم که صحبت کردم آنها هم باز دچار مشکل شده‌اند در حالی که آنها مثل ما تعطیلات عید نداشتند. البته تردد‌ها و دورهمی‌ها مؤثر است، ولی به هرحال الان وقت شعار نیست و وقت عمل است».

روحانی گفته در این شرایط واردکردن واکسن وظیفه وزارت بهداشت است و هر شرکت خصوصی، بیمارستان و مؤسسه‌ای که بخواهد می‌تواند با ارز نیمایی واکسن بیاورد و پخش کند.

او عنوان کرد: «الان در این مقطع آوردن واکسن خارجی وظیفه ماست و در کنار وزارت بهداشت که وظیفه خود را دارد، بخش‌های خصوصی هم اگر می‌توانند در این زمینه آزاد هستند. از طرفی ما همه واکسن‌های داخلی را هم تقویت می‌کنیم. بعضی‌ها می‌گفتند بگذارید فقط روی یک واکسن کار شود ولی ما دیدیم اینها تزاحمی با هم ندارند و پایه‌هایشان با هم متفاوت است و باعث به‌تأخیر‌افتادن یکدیگر هم نمی‌شوند. پس روی همه واکسن‌ها کار کردیم البته ممکن است واکسن داخلی در تابستان به دست مردم برسد».

واعظی: درست نیست دستگاهی فکر کند همه کارها را او کرده

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز در حاشیه جلسه در جمع خبرنگاران درباره اختلافات مقامات وزارت بهداشت و دولت درباره سفرهای نوروزی گفت: «بر اساس نظر رهبری وقتی که ستاد ملی تصمیم می‌گیرد دیگر یک تصمیم جمعی است و این روشن است. اینکه اگر کسی فکر کند که در ستاد ملی فقط مباحث در ارتباط با نظر یک دستگاه است که اصلا دیگر تشکیل ستاد معنایی ندارد!». محمود واعظی افزود: «مجلس و قوه قضائیه و ستاد مشترک در آن جلسات حضور دارند و تصمیمات ستاد با درنظرگرفتن همه جنبه‌های زندگی مردم است. شاید برای یک پزشک راحت باشد که بگوید اولین کار این است که ما همه کشور را ببندیم اما برای این کار اول باید یک بودجه بزرگ را فراهم کنیم تا کسی که مغازه‌ای دارد و برای آن اجاره، مالیات و چک می‌دهد، تدبیری داشته باشیم».

او افزود: «نمی‌شود که ما بگوییم آن مغازه را ببند و تمام. پس مردم چه می‌شوند؟ این تجربه صرفا تجربه ما هم نیست، تجربه اکثر کشورهاست که آنچه وزارت اقتصاد می‌گوید با آنچه وزارت بهداشت می‌گوید لزوما با هم یکی نیست اما باید در نهایت به یک جا برسد و متفق شود و این کار در درون یک ستاد رخ می‌دهد. اینکه من به عنوان یک دستگاه عضو شورا و ستادی باشم و فکر کنم که باید فقط آن ستاد تصمیمات و نظرات من را اجرا کند، این درست نیست. ضمن اینکه جای این حرف‌ها در همان جلسات است نه در بین عموم».

واعظی گفت: «البته این هم کار درستی نیست که وقتی همه مردم رعایت می‌کنند و فوتی‌ها کم می‌شود، یک دستگاه فکر کند همه کارها را او کرده است و به آن افتخار کند اما به محض اینکه اتفاقی می‌افتد یا مردم رعایت نمی‌کنند یا به هر دلیل دیگری موج تازه‌ای شکل بگیرد، انگشت اتهام را به سمت دستگاه‌های دیگر بگیریم. اینکه کار درستی نیست. نباید با حرف‌هایمان روی اعصاب مردم راه برویم و مرتبا حرف‌های بسیار تند و منفی بزنیم. وظیفه ما حرف‌زدن نیست، وظیفه ما عمل‌کردن است». او افزود: «ما که نمی‌خواهیم کاری به این بزرگی را مدام با سخنرانی پیش ببریم. ما اینجا عید داشتیم اما آیا ترکیه هم عید داشت؟ تمام کشورهای اروپایی عید داشتند؟ آنها که نزدیک ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم‌شان هم واکسن زده بودند، پس آنها چرا دچار پیک تازه‌ای شدند؟ پس ما باید همه حرف‌ها را به مردم بزنیم. وقتی یک ویروس جهش‌یافته می‌آید همه چیز را به هم می‌زند. ما الان ۱۳ تا ۱۴ ماه است که با کرونا مواجه هستیم و همه ورژن‌های مختلف آن را دیده‌ایم پس نباید زمانی که گرفتار هستیم آن را از دوش خود برداریم و بیندازیم روی دوش دیگران‌. ما باید به مردم بگوییم که ویروس جهش‌یافته وارد کشور شده و باید همه مثل اسفند سال ۹۸ دست در دست هم بدهیم و راه‌حل این است؛ وگرنه هرکس می‌تواند مشکل خود را گردن دیگری بیندازد».

به بهانه‌های واهی منفذ ایجاد نکنیم

واعظی همچنین در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفته: «ستاد فقط اعضایی که روزهای شنبه در ساختمان حافظیه دور میز می‌نشینند، نیست. ستاد در حقیقت مجموعه‌ای از تمام مدیران کشور است. استانداران، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران مختلف در بخش‌های گوناگون کشور جزئی از ستاد هستند. حتی این هم همه ستاد نیست. ستاد متشکل از کمیته‌های متعددی است که این کمیته‌ها مسئولیت حوزه‌های مختلف را بر عهده دارند؛ به‌عنوان مثال کمیته رسانه و تبلیغات، کمیته امنیتی-انتظامی، کمیته بهداشت و درمان، کمیته حمل‌ونقل، کمیته آموزش، کمیته اقتصادی و ... هر کدام مسئولیت یکی از ابعاد مدیریت کرونا را بر عهده دارند».

او افزود: «تصمیماتی که از ستاد ملی کرونا بیرون می‌آید پیش از طرح در این ستاد از چهار، پنج صافی عبور می‌کند و به همین اعتبار به هیچ عنوان نمی‌توان آن را تصمیم یک دستگاه خاص یا حتی یک شخص خاص قلمداد کرد. تا به حال رئیس‌جمهور که رئیس ستاد ملی است، موضوعی را شخصا بدون کار کارشناسی ابلاغ نکرده یا بدون موافقت و اجماع اعضای ستاد ملی مصوب نکرده است. غالبا مصوبات ستاد ملی، با اتفاق آرا و اجماع نظر اعضای ستاد ملی ابلاغ شده است».

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: «کسانی که از ضرورت یک‌صدایی در ستاد ملی کرونا انتقاد می‌کنند و بعضا با ادبیات خاص آن را به سخره می‌گیرند، شاید فراموش کرده‌اند که این تک‌صدایی و هماهنگی، تأکید و دستور اکید رهبر معظم انقلاب است. ایشان در دیدار با اعضای ستاد ملی کرونا صریحا فرمودند که همه صداها از ستاد ملی باید در هماهنگی کامل با یکدیگر باشند و با شفافیت کامل و دقیق به مردم اطلاع‌رسانی شود. تعدد آرا و نظرات در مدیریت کرونا منجر به سردرگمی مردم می‌شود. سردرگمی مردم در مسئله‌ای که با جان و سلامت آنها ارتباط دارد، قطعا به صلاح نیست».

او درباره اینکه چرا دولت مانع سفرهای نوروزی نشد، عنوان کرد: «در حقیقت در ستاد ملی کرونا پیشنهاد جدیدی برای این موضوع مطرح و مصوب نشد، بلکه مقرر شد همین طرح که موسوم به محدودیت‌های هوشمند بود ادامه داشته باشد و ملاک قرار گیرد».

واعظی افزود: «عصبیت‌ها و هیجانات و بیان نکاتی که بسیاری از آن نیز با واقعیت‌ها مطابقت ندارد، جز اینکه روان جامعه را دچار آسیب می‌کند و اختلال به وجود می‌آورد، هیچ کارکرد دیگری ندارد. همه ما باید در این نوع بحران‌ها آرامش خود را حفظ کنیم و از تناقض‌گویی، اتهام‌افکنی و سیاسی‌کاری و فرافکنی دوری کنیم. مردم شاهد و ناظر رفتارهای ما هستند و دوگانگی‌ها و ریاکاری‌ها را تشخیص می‌دهند. نباید تصور کنیم که به صرف بیان موضوعات از طرف ما، اقناع عمومی صورت می‌گیرد و انگشت‌های اتهام به سوی دیگران کج می‌شود، این‌طور نیست. به همین دلیل بهتر است همه با جان و دل از قایقی که همگی در آن نشسته‌ایم، حفاظت کنیم و در هیچ کجای آن به بهانه‌های واهی و انگیزه‌های شخصی و سیاسی منفذ ایجاد نکنیم».

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
0
0
وزیر بهداشت جز شعار و تملق چیزی در چنته ندارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین