کد خبر: ۷۰۴۵۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۳

چرا دچار آبریزش بینی صبحگاهی می‌شویم؟

بعضی از ما با فرارسیدن بهار دچار عطسه‌های صبحگاهی و آبریزش‌بینی می‌شویم و به‌نوعی این علائم برایمان آشنا و عادی است اما به‌ راستی جریان چیست؟
چرا دچار آبریزش بینی صبحگاهی می‌شویم؟
آفتاب‌‌نیوز :

«احتمالا شنیده‌اید که آن را حساسیت فصلی می‌گویند. رینیت آلرژیک یا تب‌ یونجه نوعی التهاب مخاط بینی در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی است. یعنی بدون حضور میکروب‌ها، سیستم ایمنی و سلول‌های دفاعی ما فعال می‌شوند و التهاب ایجاد می‌کنند. آن چه ماشه این رویداد را می‌چکاند آلرژن‌ها یا همان مواد حساسیت‌زا هستند. از شایع‌ترین آنها جانورانی به نام مایت و بقایای بدنشان، گرده گیاهان و کپک‌ها هستندو البته مواد محرکی مانند دود سیگار نیز اثر مشابهی ایجاد می‌کنند.

حدود ۴۰درصد جمعیت انسان‌ها رینیت آلرژیک را تجربه می‌کنند که گاهی علائم آن بدون ارتباط با فصل در تمام طول سال با فرد است و کیفیت زندگی وی را خراب می‌کند. نکته مهم در خصوص این بیماری این که واکنش‌های التهابی فقط محدود به بینی نیست و به‌صورت یک بیماری فراگیر به درجات مختلف می‌تواند سایر قسمت‌های دستگاه تنفسی مانند سینوس‌ها و ریه‌ها را نیز درگیر کند. رینیت آلرژیک با بیماری آسم همراهی دارد؛ به‌ طوری‌ که ۹۵درصد افراد دچار آسم، آلرژی در بینی را نیز دارند و درمان همزمان التهاب بینی می‌تواند به کنترل آسم کمک کند.

علائم رینیت آلرژیک شامل عطسه، آبریزش‌بینی، احتقان، گرفتگی‌بینی و خارش آن است و در برخی افراد علائم تحریک چشم مانند قرمزی و اشک‌ریزش نیز وجود دارد. در صورت درمان‌نشدن آلرژی در بینی، عوارضی مانند تنفس دهانی مزمن و خرخر شبانه خصوصا در کودکان، سینوزیت، عفونت گوش و در طولانی‌مدت بروز پولیپ بینی نیز محتمل است. در هر کودکی با خرخر شبانه علاوه بر مشکلاتی مثل بزرگی لوزه‌سوم باید به این بیماری هم توجه کرد و چه‌بسا با درمان آلرژی، مشکلات وی نیز برطرف شود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین