کد خبر: ۷۰۴۷۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱

هشدار طالبان به آمریکا

گروه طالبان اعلام کرد، تصمیم آمریکا مبنی بر خروج نظامیان این کشور از افغانستان تا ماه سپتامبر (شهریور) سرپیچی آشکار از توافقنامه دوحه است و عواقب آن برعهده ایالات متحده خواهد بود.
هشدار طالبان به آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

"محمدنعیم وردک" سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان امروز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، اینکه آمریکا تصمیم گرفته تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و اذعان کرده که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد کار درستی است.

وی افزود، آنها توان دوباره جنگ با طالبان را ندارند و توافقنامه دوحه نیز در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اثر خود را دارد که رئیس جمهوری آمریکا به اعبتار آن اشاره کرده است.

به گفته نعیم، اما تعویق پنج ماهه خروج نظامیان آمریکایی تقض آشکار توافقنامه دوحه است و در کنار آن واشنگتن صدها تخطی دیگر نیز در این مدت داشته است.

سخنگوی طالبان افزود، آمریکا روند آزادی ۶هزار زندانی این گروه را نیز که باید در ۱۰ روز انجام می شد ۶ماه طول داد. همچنین آزاد نکردن زندانیان باقی مانده این گروه و خارج نکردن نام طالبان از فهرست سیاه و ارتکاب بیش از یکهزارو ۲۰۰ تخطی از توافقنامه نشان می‌دهد که به طرف آمریکایی نمی‌توان اعتماد کرد.

وی تصریح کرد، در حالی که گروه طالبان تاکنون توافقنامه دوحه را به خوبی عملی کرده و هیچ تخطی از آن نداشته است، اما اکنون که آمریکا روند خروج نظامیان خود را پنج ماه به تعویق انداخته طالبان راه هرگونه اقدام لازم را برای خود باز می‌داند.

وی مسئولیت این تخطی در آینده را برعهده آمریکایی‌ها دانست و گفت، آمریکا و دیگر کشورهای که وی از آنها اشغالگر نامبرده برای خروج بهانه جویی نکنند.

نعیم تصریح کرد، طالبان در هیچ صورتی از داعیه آزادی خواهی و ایجاد نظام کامل اسلامی منصرف نمی‌شود و پس از خروج کامل به راه حل مسالمت آمیز در این کشور متعهد است.

این گروه از سازمان ملل متحد و کشورهای شاهد امضای توافقنامه طالبان با آمریکا خواست که بر آمریکا فشار آورند تا مطابق توافقنامه به تعهدات خود عمل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین