کد خبر: ۷۰۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۱:۲۹

سخنان مظاهری درباره تورم شب عید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس كل بانک مركزی تورم شب عید را ناشی از تقاضای خرید دانست و راه حل مقابله با آن را عرضه‌ اضافه‌ مقطعی و واردات برخی اقلام و كالاها دانست.

طهماسب مظاهری درباره‌ مقابله با تورم گفت: تنظیم و مهار تورم یک كار تدریجی است.

وی درباره‌ اینكه آیا برای مقابله با تورم، بانک مركزی سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته است؟ گفت: بانک مركزی سیاست‌های انقباضی در پیش نگرفته است بلكه سیاست‌های بسیار انبساطی كه تزریق پول بانک مركزی به اقتصاد بود را متوقف كرده است به همین دلیل هم روند شتاب رو به رشد تورم كاهش یافته است اگر بتوانیم این سیاست‌ها را تداوم دهیم و این سیاست‌ها همچنان مورد حمایت باشد امیدوارم در آینده كاهش رشد تورم را هم شاهد باشیم.

وی درباره‌ مقابله بانک مركزی با تورم شب عید نیز گفت: تورم عید ناشی از افزایش تقاضا برای خرید شب عید است و همچنین پرداخت‌هایی كه اضافه به حقوق بگیران داده می‌شود.

مظاهری درباره‌ زمان اعلام میزان نرخ سود تسهیلات در سال آینده گفت: نرخ سود تسهیلات امیدوارم قبل از 15 اسفند چارچوب آن ارائه شود.

وی درباره‌ كاهش قیمت دلار گفت: در این باره پیشنهادی بود كه بررسی شد. به نظر می‌رسد نرخ دلار در این چند سال آرامش یافته است و عامل آرامش و ثبات سرمایه‌گذاری و محاسبات سرمایه‌گذاران شده است. باید این ثبات و آرامش را حفظ كنیم و كاهش یا افزایش و نوسانات غیرعادی نداشته باشد.

رییس كل بانک مركزی درباره‌ تاثیرات مثبت جلوگیری از برداشت‌های اضافی بانك‌ها از منابع بانك مركزی گفت: از نتایج این سیاست این است كه روند شتابان رشد پایه‌ی پولی كه به تبع خود با یك ضریب چهار و یا بیشتر موجب افزایش نقدینگی می‌شود را كاهش می‌دهد و رشد آن متوقف شده است به تبع آن با تاخیر زمانی امیدواریم تاثیر در تورم هم داشته باشد.

وی گفت: از این سو بانک‌ها موظف شد‌ه‌اند كه منابع خود را از طریق وصول مطالبات منابع خود را تجهیز كنند و از آن طرف طرح‌هایی كه به آن اعتبار می‌دهند را مورد بررسی بیشتر قرار می‌دهند تا به طرح‌هایی كه صرفه اقتصادی ندارد اعتبار اختصاص ندهند.

مظاهری درباره‌ اینكه آیا اضافه برداشت‌های قبلی بانك‌ها نیز پس گرفته شده است؟ گفت: هیچ اضافه برداشتی را برگشت نداده‌اند چون با كمبود منابع مواجه می‌شوند بالاخص در شرایطی كه الان داریم و تقاضایی كه در بانك‌ها وجود دارد.

وی درباره‌ فعالیت موسسات قرض الحسنه‌ای كه مورد نظارت بانك مركزی نیستند گفت: هر موسسه و شركتی كه می خواهد كار بانكی و پولی كند باید مورد نظارت بانك مركزی باشد و باید به این مساله پایبند باشیم در بسیاری از موسسات قرض‌الحسنه كه مورد نظارت بانك نبوده ضررهای بسیاری ایجاد كرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین