کد خبر: ۷۰۵۰۱۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
انتخابات ۱۴۰۰؛ از نامزدهای احتمالی چه خبر؟

پیشنهادهایی برای مناظره و ائتلاف

نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری طی روزهای اخیر مباحث مختلفی را در خصوص چند و چون حرکت انتخاباتی و جریان متبوعشان محور اظهارنظر رسانه‌ای قرار داده‌اند.
پیشنهادهایی برای مناظره و ائتلاف
آفتاب‌‌نیوز :

حدود ۲ ماه مانده به روز برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به گود رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند، با این حال تحلیل‌ و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه ای کشور مطرح می‌شود.

با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسائلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و .... رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است.

قصد دارد به صورت مداوم، اخبار و تحولات در این زمینه را رصد کند. در ۷۲ ساعت گذشته، مهمترین رویدادهای این حوزه بررسی شده است.

اصلاح‌طلبان

کواکبیان و دعوت از نامزدهای اصولگرا و مستقل به مناظره

«مصطفی کواکبیان» که از تمایل خود برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده درگفت وگویی رسانه‌ای درباره فعالیت‌های سیاسی خود قبل از نام‌نویسی در انتخابات گفت: از این تریبون اعلام می‌کنم غیر از دوستان اصلاح‌طلب، همه نامزدهای اصولگرا و مستقل را در هر جایی که تعیین می‌کنند حتی قبل از نام‌نویسی، به شکل حضوری و مجازی به مناظره  دعوت می‌کنم. این موضوع را غیرمستقیم به ستادهای آنها گفته‌ایم.  حتی محسن رضایی را در توییتر به مناظره دعوت کردم که پاسخی نداد.  

این فعال اصلاح‌طلب درباره رضایت حداقلی اصلاح‌طلبان به نامزد نیابتی تحت شرایط خاص، افزود: قبلاً اعلام کردم که با بحث نامزد نیابتی رابطه خوبی ندارم. بهتر است اصلاح‌طلبان در پی نامزدی بروند که بعد بتوانند پاسخگوی عملکرد او باشند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نظام انتخابات حزبی نداریم. نامزدها در نظام‌های سیاسی در حزب پالایش و معرفی می‌شوند و ائتلاف‌ها بعد از انتخابات شکل می‌گیرد نه قبل از آن.

پزشکیان: به نفع لاریجانی و عارف کنار نمی روم

«مسعود پزشکیان» که از او به عنوان یکی ازنامزدهای بالقوه انتخاباتی نام برده می شود، امروز درگفت وگویی رسانه‌ای گزاره گزینه ائتلافی بودن با علی لاریجانی را رد کرد و گفت: من با هیچکس در این رابطه صحبت نکردم و قرار هم نیست با کسی ائتلاف کنم ولی در جمع بندی اگر رای مردم هرچه باشد، سر خم می کنم. قبل از انتخابات اگر جمع بندی نظر مردم در نظرسنجی این باشد که مثلا فرد دیگری بهتر از بنده است، به نفع او کنار می روم.

پزشکیان در پاسخ به این پرسش که «اگر نهاد اجماع ساز در نهایت گفت که به نفع آقای عارف کنار بروید، شما این کار را می کنید؟» گفت: جمع بندی نظر مردم می تواند در نظر نهایی من موثر باشد ولی اینکه یک نهادی به من بگوید که چکار کنم، نه من این رویه را نمی پذیرم. یعنی نه به نفع آقای لاریجانی و نه آقای عارف کنار نمی‌روم.

پزشکیان دربخش دیگری از مصاحبه خود گفت: مبنای نظر جبهه اصلاحات ایران برای تعیین نامزد مورد حمایت، نظرسنجی از مردم است. مسئله اصلی اصلاح طلبان این است که گزینه دیگری ندارند و معلوم نیست که حتی من یا آقای عارف نیز تایید صلاحیت شویم.

 مطهری: به حضور مردم در انتخابات خوشبین هستم

«علی مطهری» درگفت وگویی رسانه‌ای درباره پیش بینی خود از میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم گفت: من نسبت به حضور مردم در این دوره از انتخابات خوشبین هستم و معتقدم که مشارکت کم نخواهد بود.

مطهری درباره حضور نامزدهای نظامی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هم گفت: آنها ابتدا باید استعفا دهند و بعد داوطلب ریاست جمهوری شوند و یا اینکه تعهد دهند که در صورت پیروزی در انتخابات حتما استعفا دهند و اینگونه نباشد که هم نظامی باشند و هم رئیس جمهور؛ معتقدم که این گونه بسیار بهتر است.

این نامزد احتمالی ریاست جمهوری که پیش از این از قصدش برای حضور در انتخابات سخن گفته، در مصاحبه‌ای دیگر درباره توصیه مقام معظم رهبری به «سیدحسن خمینی» به منظور پرهیز از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: قبلا گفته‌ام شخصا مخالف هستم که روحانیون در پست اجرایی دولتی خصوصا ریاست جمهوری قرار گیرند چه برای جناب سیدحسن خمینی و چه برای دیگران. 

 هاشمی و تکرار گزاره ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان میانه

«محسن هاشمی» نامزد احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات در مصاحبه‌ای گفت: هم دولت آقای روحانی و اصلاح طلبان شورای شهر از عملگرایی کنار رفتند و بخشی از بدنه اجتماعی خود را از دست دادند. اصلاح طلبان باید برای پرشور شدن انتخابات بتوانند حرکتی مثل سال ۷۶ را برنامه ریزی کرده و بتوانند آرایش جدید سیاسی را ایجاد کنند.

وی ادامه داد:  آن‌ها باید بتوانند از بدنه اجتماعی استفاده کنند تا نیروهای معتدل اصولگرا و اصلاح طلب با نامی جدید به میدان بیایند جریان اعتدالی جدیدی ایجاد کنند تا در جهت کاهش مشکلات مردم و افزایش رفاه نسبی حرکت کنند. لغات اصولگرا و اصلاح طلب در حال حاضر دچار مشکل است و مردم نگاه جدیدی را می‌طلبند. اصلاحات بتواند گفتمان جدیدی برای مردم بیاورد. 

اصولگرایان

رضایی و وعده بهبود وضعیت معیشتی

«محسن رضایی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که پیش از این گمانه‌های بسیاری درمورد کاندیداتوری او در انتخابات پیش رو مطرح شده، درگفت و گویی رسانه‌ای از برنامه‌های خود برای بهبود وضعیت معیشت مردم خبر داد و گفت: اینکه مردم ما بتوانند قدرت سرانه واقعی خرید خود را از ۳۵ هزار به ۵۰ هزار برسانند، کاملاً شدنی است. اینکه قدرت سرانه خرید واقعی مردم کشورمان براساس برنامه‌ریزی اقتصادی افزایش یابد، یک حق مسلّم است. اگر دولت دستش را توی جیب مردم نکند و برای جهش تولید تلاش کند، این هدف محقق می‌شود.

رضایی افزود: اینها از اجزای برنامه‌های دولت قوی و کارآمد است. مثلاً اینکه تمام معلمان کشور بدون استثنا صاحب خانه شوند و یک معلم بدون خانه نداشته باشیم، یک حق مسلم ملت ما است و کاملاً شدنی است؛ ما برنامه‌ریزی علمی اقتصادی برای تحقق این هدف داریم و دست رانت‌خوارها و دست مافیای مسکن که نمی‌خواهند مردم صاحبخانه شوند را قطع می‌کنیم. اینکه کارگرانی که بالای سه سال سابقه کاری دارند، باید صاحب خانه شوند، یک حق مسلّم است و شدنی است. برای این هدف، برنامه علمی اقتصادی داریم و این برنامه را قاطعیت اجرا خواهیم کرد.

قاسمی: به جای حرف زدن، برای تقویت مشارکت کار کنیم

«رستم قاسمی» وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد که پیش از این از تمایل خود برای نامزدی در انتخابات خبر داده، با بیان اینکه سرمایه اجتماعی کشور باید تقویت شود و این نکته با حداقل‌های موجود شدنی است، گفت: بر اساس فرمایشات رهبری در مورد انتخابات نیازمند مشارکت حداکثری هستیم و باید همه مردم را تشویق به رای دادن کرد و هر ایرانی پای صندوق رای حضور پیدا کنند. بهتر است به جای حرف زدن کار کرد تا آثار این کارها توسط مردم مشاهده شود، هیچ کجای دنیا اینقدر حرف نمی زنند بلکه بیشتر کار می کنند.

یک نامزد جدید

«شاهین محمدصادقی» مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در نشستی خبری از قصد خود برای کاندیداتوری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خبر داد. محمدصادقی صبح شنبه در نشستی خبری که در محل ستاد انتخابات وی در خیابان سرافراز تهران برگزار شد، اعلام کرد که قصد کاندیداتوری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را دارد.

محمدصادقی خرداد ماه سال گذشته طی حکمی از سوی سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور منصوب شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین