کد خبر: ۷۰۵۰۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۸

فوت ۱۸۰۰ ایرانی در یک هفته/ هنوز به قله موج چهارم کرونا نرسیده‌ایم

 علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا آمار قربانیان هفته گذشته در کشور را ۱۸۰۰ تن و شمار بستری شدگان را ۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت : هم اکنون نیز ۴۳ هزار تن در بیمارستان های سراسر کشور بستری هستند که پیش بینی می شود این رقم به ۶۰ هزار نفر افزایش یابد.
فوت ۱۸۰۰ ایرانی در یک هفته/ هنوز به قله موج چهارم کرونا نرسیده‌ایم
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه شب در گفت و گو با برنامه شبکه خبر گفت: افزایش بی سابقه‌ای بیماران در موج چهارم وجود دارد که قابل قیاس با موج‌های قبلی نیست به طوری که ۲۵۸ شهر ما در وضعیت خیلی پرخطر هستند و فقط ۱۱ شهر آبی داریم.

وی افزود : موج چهارم از نظر سرعت انفجاری سرایت و افزایش ورودی بیمارستان‌ها و بیماران مثبت سرپایی با موج‌های قبلی خیلی متفاوت است و پیش بینی ما این است که این هفته و هفته آینده با همین سرعت شتابان، این موج ادامه دارد و ممکن است دو هفته آینده به پایان پیک برسیم، اما با توجه به حجم مراجعین و بیماران باز هم مشکلات ادامه دارد.

رئیسی تصریح کرد: متاسفانه روند ابتلای بیماران و مراجعان دو تا سه برابر شده است. این ویروس جهش یافته، ویروس غالب کشور است و اکثر مبتلایان ما به ویروس جهش یافته مبتلا هستند نه ویروس ووهان، در برزیل یک فاجعه به تمام معنا پیش آمده و ما امیدواریم با برنامه ریزی‌های به عمل آمده بتوانیم موج را کنترل کنیم.

رئیسی افزود: انتظار ما این است که در دهه اول خرداد، بازوی نزولی موج را داشته باشیم. با توجه به اینکه طرح محدودیت هوشمند را اعلام کرده ایم میزان رعایت شیوه نامه‌ها هنوز فقط با ۳۰ تا ۴۰ درصد رعایت در استان‌های قرمز و نارنجی مواجه هستیم و این خطرناک است. امروز رئیس جمهور تاکید شدیدی بر رعایت شیوه نامه ها داشتند. امروز عصر یک کمیته فوق العاده امنیت ملی برگزار شد. فردا هم جلسه‌ای با روسای دانشگاه‌ها داریم و همه دستگاه‌ها موظف اند که به رعایت بهتر و بیشتر قوانین شیوه نامه ‌ها بپردازند.

وی در بخش دیگری از این گفت و گوی تلویزیونی درباره اعمال محدودیت ها، اظهار داشت :‌ همچنین امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد تا آخر هفته محدودیت‌ها تمدید شود و بر اساس آن پنجشنبه هفته جاری برای ادامه محدودیت نیز تصمیم گیری می کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: محدودیت‌ها به شکل مطلوبی که مد نظر ماست رعایت نمی‌شود حتی در ادارات ضروری نیز ما شاهد رعایت شیوه نامه ها نیستیم و توقع داریم در صورت لزوم کاملا تعطیل کنند و فقط در حد پاسخگویی به نیاز مردم فعال باشند. تا کنون بعضی از ادارات به خوبی از دستورات تمکین نکرده اند و این باعث می شود که بحث حمل و نقل عمومی نیز ادامه دار باشد.

او بیان کرد: بخش زیادی از محدودیت‌ها در حوزه آموزش است که کاملا رعایت می شود. بخش دیگر در حوزه فرهنگی و مذهبی مثل نماز جمعه و مراسم مذهبی و سینما و تئاتر است که رعایت شده و بخش‌های بعدی مشاغل و در نهایت، ترددهاست. در مورد مشاغل، با توجه به حمایت اندکی که از مشاغل شده و ضمن عذرخواهی از مشاغل و اصناف، ما توقع رعایت داریم، زیرا بعضی از مغازه داران مشغول کار هستند و برخی دیگر می‌گویند چرا من فعالیت نکنم.

رئیسی تصریح کرد: در مورد مترو هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، زیرا نیازمند تسهیلات اساسی مثل افزایش ظرفیت و واگن ها هستیم که شدنی نیست. از حمل و نقل هوایی و راه آهن قدردانی می کنیم زیرا تا ۹۰ درصد رعایت می کنند و از آن‌ها سپاسگزاریم. اما در اتوبوس‌های درون شهری شاهد عدم رعایت شیوه نامه‌ها هستیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در حال حاضر برخی از رستوران‌ها در تهران همچنان مشغول به کار هستند. طبق مطالعات خارجی بیشترین میزان ابتلا در رستوران‌ها اتفاق می افتد. در هفته سوم و چهارم فروردین، شاهد بازوی بالاروند آمار مرگ و میر و ابتلا بوده ایم. در این موج جدید، شاهد سرعت ثابت افزایش آمار بوده ایم به صورتی که در موج‌های قبلی این سرعت و شدت تا این حد نبود. وقتی میزان بستری افزایش می‌یابد و شاهد افزایش مرگ و میر نیز هستیم.

او گفت: در هفته گذشته ۲۰ هزار بستری مثبت و ۱۸۰۰ مرگ داشته ایم. در حال حاضر تعداد بیماران بستری ما حدود ۴۳ هزار بستری است و تا ۶۰ هزار بستری را نیز پیش بینی کرده ایم به صورتی که هنوز به اوج و قله پیک نرسیده ایم.

رئیسی بیان کرد: این هفته ۱۴۱هزار بیمار سرپایی داشته ایم که درصدی بستری می شوند و درصدی فوت می‌کنند. افزایش بی سابقه‌ای در موج چهارم وجود دارد که قابل قیاس با موج‌های قبلی نیست و همه‌ی این‌ها هشداری است برای رعایت هرچه بیشتر و بهتر شیوه نامه‌های بهداشتی، از ۲۶ اسفند تا ۱۸ فروردین، رنگ بندی قرمز شهرها بسیار افزایش داشته است. ما رنگ بندی سیاه نداریم. وقتی شاخص یک استان ۲۸ است ما قرمز با شتاب بالا اعلام می کنیم و مشکی معنایی ندارد. ۲۵۸ شهر ما در وضعیت خیلی پرخطر هستند و فقط ۱۱ شهر آبی داریم.

او افزود: در ۶ استان اصفهان البرز همدان مازندران فارس آذربایجان شرقی، ۷۱ درصد نقض قرنطینه در کل کشور شکل گرفته است. حدود ۲۱ هزار نفر تا کنون با وجود تست مثبت اقدام به تردد و سفر کرده اند که با آن‌ها برخورد شدیدی خواهد شد. در مورد نقض تردد شبانه، تهران با ۶۶ درصد نقض تردد صدرنشین جدول است.

رئیسی بیان کرد: در شهرهای قرمز ۷۴ درصد و در شهرهای نارنجی ۷۰ درصد از اصناف، با طرح و محدودیت‌ها همکاری نداشته اند و ما در محدودیت ها موفق نبوده ایم و درست اجرا نکرده ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین