کد خبر: ۷۰۵۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶

طرز تهیه لگیمات؛ دسر بی‌نظیر بوشهری

لگیمات یک نوع شیرینی عربی است که در بوشهر هم پخته می‌شود. شیرینی‌ای که شبیه به بامیه است و می‌شود با انواع و اقسام شکلات و پودر قند و .. آن را تزیین و هیجان‌انگیز کرد.
طرز تهیه لگیمات؛ دسر بی‌نظیر بوشهری
آفتاب‌‌نیوز :

طرز تهیه ساده‌ای دارد به شرط آنکه تمام نکته‌ها و فوت و فن‌ها را رعایت کنیم.

مواد لازم برای تهیه لگیمات:

آرد سفید: ۳ پیمانه
نشاسته ذرت: ۱ قاشق غذاخوری
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
پودر خمیرمایه فوری: ۲ قاشق غذاخوری
نمک: نوک قاشق چایخوری
وانیل، هل یا دارچین: ۱/۴ قاشق چایخوری
ماست در دمای اتاق: ۲ پیمانه
روغن برای سرخ کردن: به مقدار لازم

طرز تهیه و دستور پخت لگیمات:

۱. ابتدا آرد، نشاسته ذرت، شکر، خمیر مایه و پودر وانیل (یا ادویه دلخواه) و کمی نمک را داخل کاسه بزرگی بریزید. با استفاده از همزن برقی یا یک قاشق چوبی هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند.

۲. سپس ماست را اضافه کنید و با سرعت متوسط هم بزنید تا به خوبی با بقیه مواد مخلوط شود و خمیر چسبنده مرطوبی به‌دست آید. غلظت مخلوط باید چیزی بین یک مایه کیک غلیظ و خمیری شل و چسبنده باشد. توجه کنید حتماً از ماستی استفاده کنید که هم دمای اتاق باشد. اگر از ماست سرد استفاده کنید، بر آمدن خمیر مدت خیلی زیادی طول خواهد کشید.

۳. با سلفون روی کاسه را بپوشانید و اجازه دهید در محل گرمی به مدت یک ساعت بماند (یا در یخچال از شب تا صبح) تا حجم خمیر دوبرابر شود.

۴. در یک تابه عمیق روغن کافی بریزید تا به اندازه ۵ سانتی متر پر شود و روی حرارت ملایم گرم کنید تا کاملاً داغ شود (۱۷۵ تا ۱۹۰ درجه سانتیگراد). شربت یا هر روکش دیگری که در نظر دارید را هم آماده کنید و در جای نزدیکی بگذارید.

۵. خمیر را درون قیف بریزید. نوک قیف را تا نزدیکی روغن بیاورید. با کمک یک دست، بالای قیف را فشار دهید تا حدود یک و نیم سانتی متر از خمیراز نوک قیف بیرون بیاید، سپس با دست دیگرتان را چرب کنید و روی نوک قیف فشار دهید تا خمیر داخل روغن داغ بریزید.

۶. می‌توانید از اسکوپ بستنی کوچک هم استفاده کنید. برای این کار سر اسکوپ ساز را در روغن خنک فرو کنید. کاسه روغن کوچکی را نزدیک تابه قرار دهید و هر بار سر اسکوپ ساز را در روغن فرو ببرید. این کار ریختن مخلوط را آسان می کند.

۷. گلوله‌های خمیری را سرخ کنید، مدام آن‌ها را در روغن به هم بزنید و حرکت دهید و روی آنها را با یک سافی دسته دار فشار دهید تا در روغن فرو بروند و به طور یکنواخت طلایی شوند.

۸. به کمک صافی دسته‌دار بامیه را از روغن خارج کنید، اجاز دهید روغن اضافه در تابه چکه کند.

۹. فورا لقمه‌های داغ را داخل کاسه شربت سرد (یا شیره خرما) بریزید و هم بزنید تا با شربت پوشانده شوند، سپس به یک صافی بزرگ منتقل کنید تا شربت اضافی جدا شود. لگیمات را دریک ظرف سرو بزرگ بچینید و به صورت دلخواه با پسته خرد شده تزیین کنید. بهترین زمان برای سرو یک تا سه ساعت بعد از پخت است. لگیمات را می‌توانید با شکلات، پودر قند یا شربت نیز تزیین کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین